Balkongtråden 2011

Sv: Balkongtråden 2011

Hur går det för er och era balkonger? Kan ni inte visa lite bilder? :) Jag älskar min balkong men vet inte om det är värt detta ständiga krigande mot ohyran, suck!!!

Har någon tips mot bladlöss? Provade såpavatten förra året men det dödade inga löss, bara alla växterna istället. Har löss på nästan alla växter på min balkong snart och jag blir så trött på att kriga jämt! Såpa hjälper väl bara om det träffar ohyran direkt, och det finns inte en chans att jag kan få såpa på varenda lus oavsett om jag så skulle dränka hela balkongen...

Har snart förbrukat två hela förpackningar Provado-pinnar, några plant pins och även plockat dem för hand, men de bara fortsätter leva de äcklen. Har även svartmyror som jag antar gynnar lössen så jag har köpt Myrr-dosor som jag ska placera ut någonstans, vet bara inte var eftersom de inte direkt har några myrstigar.

Mina smultronplantor blev totalt invaderade av bladlöss och vita flygare så dem grävde jag upp och slängde. Vet inte om vita flygarna spridit sig, det är klibbigt på vissa blad men jag ser inget som flyger, men mitt gift verkar inte på såna vad jag kan se. Och på undersidan av vissa blad är det som "spindelnät" med gula prickar i, vad är det för ohyra och hur blir jag av med den? Just nu plockar jag bort de blad som är drabbade men det känns väl inte som någon långsiktigt hållbar metod.

Kan tillägga att jag har massor av växter på min balkong så jag kanske får skylla mig själv. Men jag har ändå försökt göra allt för att de inte ska drabbas av ohyran, har dock insett att det inte går att undvika. Har stora Lindesbergskrukor för att isolera mot värme/behålla fukt, rejält med jord (u-jord), vattnat de växter där jag inte kunde byta ut all jord från förra året med näring, varit noga med att vattna rejält så att de aldrig skulle torka ut. Sen har jag satt i giftpinnar tidigt för att förhindra att lössen skulle få fäste men de kommer bara tillbaks. :(

Såhär ser det ut på min balkong, vill verkligen behålla den fin så hjälp mig!

IMG_5879.jpg

IMG_5887.jpg

IMG_5892.jpg

/Erica

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 066
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka