Balkongtråden 2011

Sv: Balkongtråden 2011

Jag har vårstädat balkongen och burit upp balkongmöblerna från källarförrådet idag, det blev genast mer trivsamt!

Jag funderar på ett lite komplext tema på balkongen i år. Nämligen ELEMENTEN.

De hängande växterna representerar LUFT och ska vara skira blommor i ljusa blå toner och vitt.
Bjlomlådorna ska vara ELD med blommor i kraftiga röda, orange och gula färger.
Urnorna ska vara VATTEN med blå och lila blommor.
De låga krukorna får representera JORD med gröna växter, prydnadsgräs, kattgräs och örter.

Vad tror ni?
Låter spännande och avancerat! :D Själv är jag lite rädd för att blanda färger (blått med rött/orange etc) men det kanske funkar om de inte sitter på samma ställe? Sen har väl iofs inte alla samma smak som mig heller. ;)

Borde också vårstäda min balkong, men det är så jobbigt att torka av allting där ute och sen kommer ju tall/granpollenet och skräpar ner igen. Behöver göra något åt lite trämöbler som fått förfalla där ute. Dels mitt bord där all färg flagnat, men jag vet inte om jag kanske ska kasta ut det istället för jag tycker egentligen att det är lite för stort. Sen ställde jag ju ut en badrumshylla för katterna att sitta på, oljad ek, och det är nu mossigt och trist efter vintern. :(

/Erica

Mina stolar är av plast och aluminium så de tar inte skada av att stå ute året runt (under tak), förutom att de behöver torkas av förstås. Bordet var skruttigt redan när jag fick det, funderar på att ersätta det med ett bord i bättre material som inte behöver skötas om. Badrumsmöbeln fick ju stå ute för katternas skull - de sitter där även på vintern. :)

/Erica

Visa mig er balkong!

Jag ska inreda på min balkong nu lagom till våren och sommaren men vet inte riktigt hur jag ska ha det. Därför tänkte jag starta en tråd där folk kan lägga ut bilder på sina balkonger så att man kan utbyta idéer och inspireras :idea:

Sv: Visa mig er balkong!

Såhär såg min ut förra sommaren. Hade helst velat haft trall, men eftersom vi bor så högt upp så har vi en lucka till stegen som leder ner till balkongen under (säkerhet vid brand) och den kan vi inte täcka över. Så det blev plastmattor istället. :)

Senast ändrad:

Du vill inte se hur min balkong ser ut just nu. :angel: Om du inte vill ha tips på vad du inte ska göra. ;) Men vet att det finns en längre tråd på Hem & Hobby om just balkonger, har för mig att det är en hel del bilder på fint inredda balkonger där. :)

(PS: Tringlar tråden för flyttning dit också.)

Ser jättefint och mysigt ut :) Var har du köpt bordet och stolarna? Är på jakt efter något liknande!

Ikea faktiskt! Typ de enda utemöblerna vi hittade som var stabila och inte för stora (eller för små) för vår balkong. Man vill ju fortfarande få plats med två tallrikar på bordet fast man har liten balkong :)

Jaha :) Vad heter det? Ska absolut åka och titta! Är stolarna sköna? De brukar ju vara lite sisådär med bekvämligheten vad gäller såna stolar.

Jättefina Houdinie! :love: Vad är det för växter?

På min balkong är det bara vinterns överlevare som växer än så länge, ska vänta ett par veckor med att plantera då jag har fullt upp just nu. Det blev "bara" mitt vildvin, smultronen och en astilbe som överlevde vintern, alla klematisarna dog. :( Så nu vet jag inte riktigt om jag ska köpa någon ny klematis i år, men de är ju så himla vackra...

/Erica

gula chrysanthemum
diamond frost (pyttesmå vita blommor)
orangeröda tagetes
orange vårglöd
lysimachia (gulbladigt penningblad)

Den höga med vita blommor kommer jag inte ihåg namnet på... kan det vara en sorts "spetsmössa"?

Senast ändrad av en moderator:

Houdinie, jag föll för din låda från 2009, även om årets också är jättefin. Vad var det i den från 2009?

Prydnads-enar, tobaksblomma, bolltagetes, petunia, bacopa (snöflinga), murgröna, dischondra (silverfall), lagerblad, gräslök, citrontimjan och dahlia.

Alldeles för många växter. Den var fin när den var nyplanterad men sedan kvävde blommorna varandra.

Senast ändrad av en moderator:

Oljade min balkong/altan i helgen då såg den ut såhär

IMG_0578.jpg

Dagen innan då det var möbler på den så såg den ut såhär

IMG_0575.jpg

Jag har sammanfogat ett par trådar till en enda balkongtråd.

/moderatorn

Sv: Baqlkongtråden 2011

Tack!! :) Ja trädet var jättefint tills jag dödade det. Din balkong är större än min!

Såhär såg balkongen ut hösten 2009, ursäkta dålig bild. Men det är kul att se skillnaden på vildvinet också...

98.jpg

/Erica

Jättefin balkong du har fixat!
Funderar bara över ditt träd(prydnadskörsbär?), är du säker på att du dödat det? Förra våren var det varmt ett tag och sen blev det frost och kallt igen. Kan det inte vara så att ditt träd blommade/grönskade vid första värmen och sedan frös ner ? Man bör täcka känsliga växter vid så starka temperaturskillnader som var ifjol. På en balkong blir det dessutom ännu tuffare för växterna.
Sätt perenner under nästa träd så du slipper gräva där igen om det trots allt var grävningen som förstörde det. Eftersom det är skugga så kan du sätta vintergröna, hasselört, sockblomma, ormöga (finns vita jättesöta). Det finns massor med små fina marktäckare för skuggiga lägen. Ett stort fikonträd skulle vara jättefint där.....ska visserligen ha lite sol men klarade sig ditt körsbär där så gör nog fikonträdet det också.

Sv: Baqlkongtråden 2011

Jättefin balkong du har fixat!
Funderar bara över ditt träd(prydnadskörsbär?), är du säker på att du dödat det? Förra våren var det varmt ett tag och sen blev det frost och kallt igen. Kan det inte vara så att ditt träd blommade/grönskade vid första värmen och sedan frös ner ? Man bör täcka känsliga växter vid så starka temperaturskillnader som var ifjol. På en balkong blir det dessutom ännu tuffare för växterna.
Sätt perenner under nästa träd så du slipper gräva där igen om det trots allt var grävningen som förstörde det. Eftersom det är skugga så kan du sätta vintergröna, hasselört, sockblomma, ormöga (finns vita jättesöta). Det finns massor med små fina marktäckare för skuggiga lägen. Ett stort fikonträd skulle vara jättefint där.....ska visserligen ha lite sol men klarade sig ditt körsbär där så gör nog fikonträdet det också.

Stort tack för tipsen! :bow: Jo, just den perioden så hade vi vad jag minns inga kalla nätter då jag väntade ganska länge med att plantera för att mina sommarblommor inte skulle dö. Så jag är tyvärr ganska säker på att det var mitt oförsiktiga grävande som tog kål på det... Men det spelar ingen större roll egentligen.

Första året när jag planterade trädet så satte jag bara marktäckande perenner i botten av krukan, men ingen av dem trivdes och under vintern så dog de. Men det är möjligt att jag valde växter som inte gillade skuggan och att det var därför de inte tog sig. Tror det var benved (med vitspräckliga blad), någon skir växt med små höga vita stjärnformade blommor och sen ett par andra som jag inte minns. Andra året så struntade jag därför i att plantera perenner för jag tänkte att de ändå inte skulle trivas, men jag får leta efter skuggblommor!

Vad gäller trädet så skulle det få mängder med sol, det är bara nere i krukhöjd som det är skuggigt. Annars ligger min balkong i syd-sydväst läge och blir otroligt varm och solig på sommaren. Det var därför jag investerade i Lindesbergskrukor för att hjälpa dem hålla fuktigheten. :) Nu vet jag dock inte om jag ska plantera något träd, mitt vildvin har blivit så enormt och jag ser redan nu att det kommer bli en utmaning att tämja det... Spännande. :)

Det är också svårt med perenner på balkong för det är lite av en chansning när det handlar om att få dem att överleva. Den här vintern överlevde som sagt bara mitt vildvin, smultronen och en astilbe, allt annat dog, inklusive mina klematisar, örter och en astilbe som stod i samma kruka som vildvinet (torrare och soligare).

/Erica

Ett tips för att få perenner att överleva i kruka är att ta perenner som har klarar mycket högre zon än där du bor. Om du exempelvis bor i zon 3 så plantera växter avsedda för zon 5 och uppåt! Då klarar dom sig betydligt mycket bättre på en balkong i kruka.

Sen så skulle jag ta hårdföra växter som syrener och spireor som exempel. Växter som överlever de mesta och därför är vanliga men faktiskt lika fina för det!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 066
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka