Balkongnät

REIN

Trådstartare
Hur har ni som har katterna på balkongen löst det?
Sitter här just nu och sliter mitt hår...Köpte ett Netty-nät som verkade bra och diskret, men spikarna går inte i våran betong.

Vilket är det bästa nätet/lösningen? Någon som har netty, hur har ni fäst det? Träram, hur funkar det och hur bygger man en bra?
 
Sv: Balkongnät

ingeeeeeen alls?

sökte efter tidigare trådar, men hittade inte så mycket...
 
Sv: Balkongnät

Jag skulle inte använda Netty själv, har hört för mycket negativt om det. Att katten kan bita sönder det och att det blir sprött och går sönder av kyla.
Men ramar är en bra lösning. Så här byggde jag på min förra balkong. Använde svetsnät då, idag hade jag använt rådjursnät istället. Men principen ser du :)

21472842.jpg

21472844.jpg

21472840.jpg

21472851.jpg


Tryckimpregnerat 4x4-virke, vinkeljärn, mälor (går säkert att häfta fast nätet om man har en bra häftmaskin) och en massa tålamod. Fördelen är att man inte behöver göra hål i nått, vilket man ofta inte får. Buren står helt själv, är inte fäst någonstans. Man kan förstås göra något mindre ramar som är lättare att hantera och är det enda vägen ut vid utrymning är en nätdörr i nån av ramarna att rekomendera.
 
Sv: Balkongnät

Jasså, jag har nästan bara hört positivt om det :o
Nu skall vi dock inte bo här så länge, och föreningen vill ha nylonnät, så får se hur det håller...

Din konstruktion såg väldigt stabil och bra ut! Skall kika på möjligheterna för det.
 
Sv: Balkongnät

Köp rådjursnät istället för Netty, netty är verkligen fruktansvärt osäkert. Rådjursnät är också i nylon. :)
 
Sv: Balkongnät

Varför är det så osäkert? :o
Har satt upp vårat nu, och än så länge har det funkat bra. Men katterna kommer iofsg knappt i kontakt med själva nätet då heller...
 
Sv: Balkongnät

Efter en säsong ute brukar det börja släppa i svetsningarna och bli stora hål. Har hänt på ALLA Netty jag sett uppsatta, tyvärr. :crazy: Så håll koll på nätet så det inte blir försvagat. Det behöver nog bytas ut efter en säsong. :)
 
Sv: Balkongnät

Oj då, det har aldrig jag sett! Skall verkligen hålla koll på det!
Som sagt behöver vi det nog inte mer än bara en säsong, så får hoppas att det sitter.
 
Sv: Balkongnät

Hur ser din balkong ut ? Man behöver alls inte ha träram. Häromkring där jag bor finns en del varianter.

Jag själv bor högst upp och har fördelen att ha båda kortsidorna på balkongen med insynsskydd i plåt, från golv till tak. (behövs ju inget nät där) samt tak över balkongen med tjocka tvärbalkar som håller upp taket samt 2 tjocka fyrkantsstoplar som stöttar taket.. Jag har bara fäst mitt nät runt stolparna med buntband. Enkel variant. Inte så snyggt från insidan, men syns inget på utsidan. Håller i allafall 3 vuxna katter inne samt tål att bankas på av en 2 1/2 årigt barn. Den höll mot 5 kattungar med som klättrade hej vilt i nätet.

De som bor längst ned/mitten och har grannens balkong som tak, dom har fäst nätet i grannes balkong. Själva balkonräcket är ju fäst med 4-6 bultar i balkonggolvet, så det är ju inget som inskränker egentligen hos grannen om man fäster där i bultarna...fast man kan ju givetvis fråga först.

En del har jag sett har stabilt fyrkantsnät till hälften (skulle jag inte våga ha).

En del har tunt nylonnät (vill jag heller inte ha).
 
Sv: Balkongnät

Vi måste ha ram på vår balkong, det är tre öppna sidor och man kan ej sätta något i betongen. Man kan delvis fästa det i räcket, men det är svårt att få det "tätt", pga räcket är inte helt i fas med plåten eller väggarna.

Nu har vi satt upp vårat netty med stödpinnar i varje hörn och en på långsidan. Fäste nätet på dem med strips, och drog ett spännsnöre i överkant. Nätet ser helt förj*vligt ut innifrån pga att det där skitnätet är svårarbetat och passar inte alls vår balkong, men nu sitter det uppe iallafall och är säkert för katterna.

Väntar bara på att nästa månad skall komma, då skall jag lägga pengar på ett stelt nät som sitter som det skall!!:cool: Men nu har vi iafll gett det ett försök!
 
Sv: Balkongnät

Det bästa tipset jag kan ge när du ska bygga balkongnät är att göra det riktigt ordentligt för katterna är fantastiskt duktiga på att få nätet till slut även fast du aldrig är ser dem pilla så kan de börja när du inte är där..
 
Sv: Balkongnät

Precis det jag skall göra...Som sagt, Netty sitter, men inte ordentligt i alla små hörn, så i nuläget får katterna bara vara ute med oss så vi har dem under uppsikt!

Nästa vecka skall jag åka och köpa ett stabilare och mer lättformat nät!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp