Balansrubbningar, eller vad är det?

S

solenbakommolnet

Hjälp mig snälla med vad ni tror att detta kan vara :(

Kom ut till hagen idag och kompisens häst kom inte när min gjorde det. Hon stog kvar och fick bli hämtad.

När stoet sedan hölls i grimskaftet av ägaren började hon gå i sidled ungefär som skänkelvikning. Jag trodde bara att det var för att hon ville se bättre och flytta på sig men...

Efter stoet ätit sitt kraftfoder släpptes hon lös i hagen och började bete sig konstigt. Hon gick baklänges och betade! :eek: Sedan gick hon på sidan (skänkelvikning) igen! Jag bara stog och gapade. Vad är detta?!? :eek:

Ringde vet. som inte kan mycket, tyvärr. Hon sa att hästen skulle in i värmen (behöver jag säga att det regnade) och stå still. Vad det kunde vara visste hon inte. Hon ville att vi skulle kolla febern och det gjorde vi. Lite, lite feber hade hon men inte något att prata om. Har heller inte full koll på vad det stoet har för normal temp. så det är svårt att säga exakt om hon hade feber över-huvudtaget.

Stoet skakade i hagen men klarade tranporten mellan hagen och stallet fint. Väl inne i stallet stog hon lugnt.

När vi i hagen skulle ha henne att gå runt lite försiktigt på volt, gick hon snett med huvudet. Lutade det liksom åt sidan och "hängde" med örat... :eek:

Vad är detta :confused: :confused: :confused:

Tacksam för er hjälp :bow:

asska

Ta kontakt med veterinär och åk in nånstans med hästen, det kan vara vadsomhelst ,men bra är det INTE...slinger, borrelia( hade själv en sån häst som betedde sig ung så)
Nä...ring nånstans så ni får henne utredd ordentligt.

Säger som Martha se till att få hästen kolla ordentligt..För det kan vara vad som helst..Om hästen varit i kontakt med okända hästar eller andra hästar istallet kanske ha varit ute och träffat andra hästar från andra stall och då kan det kanske röra sig om abortvirus i centralnervös form..och det är inte trevligt.. :crazy:
Det behöver ju inte alls vara det jag just angivit men se till att få hästen kollad ordentligt av hästkunnig vetrinär.

Hade detta varit min egen häst hade jag varit på väg till klinik redan men... hästen är inte min.

Fästing sjukdomar finns inte här så det kan vi utesluta men något konstigt är det.

Får se idag hur hon mår.

asska

Kan ju säga som så...Det är ju inte alls säkert att det är det jag tidigare angivit..men man vet ju aldrig ..och om det nu skulle vara så att det är det så är det en anmälningspliktig sjukdom .och stallet ska då isoleras för det är smittsamt...Har haft det på häst själv...Försök att övertala ägaren om att kontakta vet igen..Tycker det är lite oroande att ni hadde något förhöjd temp oxå...

Abortvirus är en form av balansrubbning. Du kan hitta information om detta på Agrias hemsida. Tänk på att det är oerhört smittsamt och att inte ngn får komma till stallet eller besöka andra stall i samma stllkläder. NI MÅSTE INFORMERA HOVSLAGARE, TRÄNARE OSV. Hästar kan dö av abortvirus. Det finns olika former av detta virus, bla en centralnervörsform som i var mans mun kallas abortvirus. Det är dock ett herpes-virus. Är hon vaccinerad?

Så där såg jag en häst göra för några år sedan. Han hade en propp i hjärnan :( Han gick på sniskan och baklänges, och när han bara stod upp så hade han huvudet lite på sned, och ena örat hängde mer än det andra.

Proppen påverkade synnerven i ena ögat, så hästen såg inget åt höger, därför gick han konstigt och lade skallen på sned. Den hästen dog tyvärr av detta.

Hästen har inte fång då? Jag tänkte om den inte vill använda sina framfötter. Då balanserar den på bakdelen och beter sej mycket stelt och konstigt om man försöker få den att gå fram. De brukar stå som sågbockar. Känn på kronranden om den är varm där.

I dag på morgonen/förmidagen hade stoet ingen feber alls. Dock gick hon lite "stelt" i höger varv när ägaren ledde henne på volt.
I hagen gick hon fint när hon var lös. Inte alls som igår :crazy:

Jag funderar också över det där med tumör eller liknande :(

Abortvirus, kan det drabba ston som inte är dräktig? Ingen av stona i stallet är vaccinerad mot det :eek:

asska

den centralnervösa formen drabbar även valackar..
På STC sida står en hel del om detta gå in och sök på deras vetrinär sida..
Det är lite klurigt oxå med abortvirus i den formen för det kan passera obemärkt och hästen kan verka tillsynes frisk.

Ta det lugnt!
Det behöver inte vara något allvarligt! En häst jag hade på foder för ett tag seadn gjorde precis likadant. Han var bara stel, ganska mycket stel i i bakdelen och behövde gå in i värmen! Står hästen ute om nätterna ?. I så fall kanske hästen bara var kall och spec. nu när det är så ruskigt väder. :crazy:. Jag tror inte att det är tumör, fästingsmitta el. liknande!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V