Balansövningar!

Luckymoa

Trådstartare
Bombardera gärna med massa balansövningar! Har haft ett uppehåll på 8 år med ridning och de märks på balansen ;) Behöver träna upp den som hejsan igen :)
 
Sv: Balansövningar!

Hej du!
jag har fått massor med tips av min tränare och hon har gett mig en bok om hur man kan träna sin balans som jag tror när jag läser din text att du måste öva på!
Här har du några uppgifter som både träna din häst och dig själv:
1. Rida utan stigbyglar.
Försök sitta mjukt på hästens rygg.
Många har fått lära sig att sitta tungt ner i sadeln men det är fel!
Träna utan stigbyglar i alla gångarter.
Om din häst är väldigt skumpig kan du börja med ett lugnt tempo, så brukar det bli bättre efter ett tag.

2. Longering.
Att bli logerad medan man tränar sits, position och balans är mycket effektivt.
Knyt i hop tyglarna så att de inte ramlar ner, du behöver dem ända inte!
Börja med att rida lätt.
Håll händerna som vanligt fast utan tyglar, flytta dem sedan till höfterna och lägg dem därefter på låren.
Armarna kan du växelvis hålla rakt fram, rakt upp och rakt ut åt sidan.
Känns det ostadigt kan du naturligtvis börja i skritt innan du travar och galopperar.

3. Trava 2 upp och 1 ner.
Den här övningen går också bra att träna vid longering.
Att trava 2 upp och 1 ner innebär att man rider lätt i trav men står två steg ( istället för ett) och sedan sitter som vanligt ett steg.
Först gäller det att lära sig tekniken, vilket kan vara ganska svårt då man oftast är invand att röra sig upp och ner i varje steg.
Sedan ska man hitta balansen så att man klarar av övningen utan att behöva ta hjälp av tygeln ( det kan vara klokt att hålla ena handen i manen till en början). Sista steget är att få till en rak sits med bibehållen balans, även om hästen ändrar takt eller tempo.
Tänk på att slappna av och att få ner tyngdpunkten till fötterna.



4. Trava över bommar:
Att trava över bommar är också bra träning, framförallt för att förbättra balansen.
Använd fyra till fem bommar och lägg dem efter varandra på rakt spår eller böjt spår med ett mellanrum på cirka 120 cm.
Trava över dem i lättridning och känn hur hästen ändrar sina steg över bommarna. Koncentrera dig på att följa med i hästens rörelse utan att ändra position eller tempo. Det går bra att ändra avståndet mellan bommarna!

Hoppas att övningarna kan hjälpa dig! ;)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Marvin
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp