Sv: Balansering!
Och det där fick mig att minnas min Super Arnie-krake som inte ville vända, det visade sig ju att han hade fel på struplocket och inte fick luft om han vände huvudet åt höger... är det konstigt att de blir värre om de inte får luft?
Fast då vidhåller jag att jag föredrar att tynga ner hästen inför jobb istället för att låta den gå så tungskodd dygnet runt.
Kan det inte vara så att Tuss inte orkar trava fortare längre sträckor?
Är hon lång?
Humlan hade en period som hon var 2 hästar i en, en fram del o sen kom en skuttnade bakdel i efterhand, vi backade träningen, styrke tränande under sadel o jobbade rygg o bakdel, tog ca 3 veckor sen var det en ny häst.
Hästar som vägrar vända eller bryter ut brukar jag försöka vända så lite som möjligt o när de vänder så är det massor av beröm o tjoho rop
Det viktiga är enligt mig att aldrig bli arg är slå dem runt, utan envist hålla huvudet åt det håll man bestämt o sen bara vänta tills hästen själv väljer att gå.. o då beröm
Att de bryter ut brukar jag ignorera till en början max ett tydligt nej o ev. visa fram pisken.
Såg ett riktigt skräck ex på en bana med en häst som inte ville vända i volten, kusken körde fram o tillbaka o bråkade med hästen i ca 17 vändningar...
Och för varje gång blev hästen värre o värre?
Och det där fick mig att minnas min Super Arnie-krake som inte ville vända, det visade sig ju att han hade fel på struplocket och inte fick luft om han vände huvudet åt höger... är det konstigt att de blir värre om de inte får luft?