Balansering!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare XanderBabe
  • Startdatum Startdatum
Sv: Balansering!

Fast då vidhåller jag att jag föredrar att tynga ner hästen inför jobb istället för att låta den gå så tungskodd dygnet runt.

Kan det inte vara så att Tuss inte orkar trava fortare längre sträckor?
Är hon lång?

Humlan hade en period som hon var 2 hästar i en, en fram del o sen kom en skuttnade bakdel i efterhand, vi backade träningen, styrke tränande under sadel o jobbade rygg o bakdel, tog ca 3 veckor sen var det en ny häst.

Hästar som vägrar vända eller bryter ut brukar jag försöka vända så lite som möjligt o när de vänder så är det massor av beröm o tjoho rop :banana:
Det viktiga är enligt mig att aldrig bli arg är slå dem runt, utan envist hålla huvudet åt det håll man bestämt o sen bara vänta tills hästen själv väljer att gå.. o då beröm
Att de bryter ut brukar jag ignorera till en början max ett tydligt nej o ev. visa fram pisken.

Såg ett riktigt skräck ex på en bana med en häst som inte ville vända i volten, kusken körde fram o tillbaka o bråkade med hästen i ca 17 vändningar...
Och för varje gång blev hästen värre o värre? :(

Och det där fick mig att minnas min Super Arnie-krake som inte ville vända, det visade sig ju att han hade fel på struplocket och inte fick luft om han vände huvudet åt höger... :( är det konstigt att de blir värre om de inte får luft?

Måste nog säga som min gamla "mentor" sa klarar dom inte att träna så klarar dom inte att tävla ;) och det gäller inte bara med balans utan även med tränings doser.
Jo det är ju sant, men det är ju dumt träna sönder dem o använda utrustnings som sliter extra i träning o då i detta fallet dygnet runt.

Jo då det är sant humlan men men en eller 2 skonings perioder tror jag nog inte kan skada hästen så mycket.

Det beror ju på individen o vilken fas i träning man befinner sig :)

Är det tex en period där man kör mycket fort bör man nog inte använda så tunga beslag jämt, är det däremot en period med mer styrketräning o inte så höga farter, så kan det ju vara värt testa om inget annat fungerar.

Sen tycker jag ju det har med vilken årstid o vilka träningsmöjligheter man har.

Men funkar inte boots, vikter, pg osv, så visst kan man testa o funkar det så får man väl utgå efter det o lägga träningen o förebyggande skötsel för att göra det bästa av situationen :)
Men som sagt, för mig skulle det inte ligga som första andra tredje val, utan mer som desperat åtgärd.

Det beror ju på individen o vilken fas i träning man befinner sig :)

Är det tex en period där man kör mycket fort bör man nog inte använda så tunga beslag jämt, är det däremot en period med mer styrketräning o inte så höga farter, så kan det ju vara värt testa om inget annat fungerar.

Sen tycker jag ju det har med vilken årstid o vilka träningsmöjligheter man har.

Men funkar inte boots, vikter, pg osv, så visst kan man testa o funkar det så får man väl utgå efter det o lägga träningen o förebyggande skötsel för att göra det bästa av situationen :)
Men som sagt, för mig skulle det inte ligga som första andra tredje val, utan mer som desperat åtgärd.

Såklart Jag glömmer iblan bort att jag har alla banor alldeles utanför dörren och de flesta inte har mer än en bana att köra på:confused:.
Men för min del är det en av dom första sakerna jag skulle göra om boots och vikter inte skulle fungera då jag inte tycker om PG beslag tycker det är lite av ett sjukbeslag även om en del har tävlat bra med dom också.

Jag älskar pg-beslaget, de är lätta sko med och hovarna håller sig alltid fina med dem. Enda nackdelen som jag ser det är när man måsta passa in aluminiumplåten och borra sömhålen. Det tar ju lite tid. Men lyckligtvis kan man ha samma plåt vid flera skoningar.
JAg anser inte heller att man behöver plocka av skorna för att rengöra under. Med en vanlig sula blir hoven ofta "murken" men det upplever jag inte med pg.

Jag älskar pg-beslaget, de är lätta sko med och hovarna håller sig alltid fina med dem. Enda nackdelen som jag ser det är när man måsta passa in aluminiumplåten och borra sömhålen. Det tar ju lite tid. Men lyckligtvis kan man ha samma plåt vid flera skoningar.
JAg anser inte heller att man behöver plocka av skorna för att rengöra under. Med en vanlig sula blir hoven ofta "murken" men det upplever jag inte med pg.

Håller med dig lite men det beror på hur surt det är ute också även hur hoven ser ut och formad. Men så länge det fungerar är det ett bra sjuk/tränings beslag.
Jag kör gärna med sulor men då skär jag ur dom efter 2-3 veckor.
Skall sätta på Päron med hård plast sula på Tuss fick tipset av en kompis som kört med samma balans på en som var lika rullig som min och skulle haft 300g boots på men kan trava bra med detta beslag och ett par 120g boots. Måste dock vänta tills snön försvinner idag kom det ett par mm när jag körde hem från skolan.

Håller med dig lite men det beror på hur surt det är ute också även hur hoven ser ut och formad. Men så länge det fungerar är det ett bra sjuk/tränings beslag.
Jag kör gärna med sulor men då skär jag ur dom efter 2-3 veckor.
Skall sätta på Päron med hård plast sula på Tuss fick tipset av en kompis som kört med samma balans på en som var lika rullig som min och skulle haft 300g boots på men kan trava bra med detta beslag och ett par 120g boots. Måste dock vänta tills snön försvinner idag kom det ett par mm när jag körde hem från skolan.

Järnpäron med treskiktssula och rejäla (ev dubbla) boots kan nog få ett cykelhjul att trava. men slitsamt tyvärr. Päronskor funkar ju utmärkt med brodd också.
Flapsulor har ju både för- och nackdelar men är också bra på just rulliga hästar.
Nu har jag inte följt med riktigt om Tuss men är hon bara rullig eller paddlig också?
Slår hon på sig bak?

Järnpäron med treskiktssula och rejäla (ev dubbla) boots kan nog få ett cykelhjul att trava. men slitsamt tyvärr. Päronskor funkar ju utmärkt med brodd också.
Flapsulor har ju både för- och nackdelar men är också bra på just rulliga hästar.
Nu har jag inte följt med riktigt om Tuss men är hon bara rullig eller paddlig också?
Slår hon på sig bak?

Hon inte bara rullar hon fladdrar upp och ner "syr" kan man nästan säga men ett långt framsteg som ser fint ut stundtals och i lägre tempon (vet ser inga fel).
Ja hon slår sig bak men de som hade henne innan körde utan skydd bak så hon går snett i bakvarv och lägre tempon men inte när det går under 1,50. Hon är rädd för att slå sig men när hon fattar efter typ 7-8 varv att det gör inte ont längre går hon lite rakare för varje gång jag kör. Tyvärr har hon ett våldsamt psyke och ett dussin grisars envishet så vi har våra duster i vagnen ibland:D. Hon är som en hingst och skriker och bits men hon håller sig på alla 4 iaf och är jätte snäll annars utom att sko. Jag tror att hon fått massor med stryk och dom har knäckt henne psykiskt men hon verkar må bättre nu i psyket iaf.

Vi ledsnade och ringde ATG istället för Våran andra veterinär ( Vill inte ge ut namn ). Och han böjde och släckte och det visade sig vara båda hovlederna fram. Så han blev sprutad med kortison och ska tillbaka om 2 veckor. Oerhört glad över att han hittade nånting så att vi vet varför han bara springer och rullar. Va in till "Våran" veterinär för inte länge sen och han hittade ingenting.. Lite besviken blir man faktiskt.. men men inte göra mer med det.. Björn hitta felet och nu är det bara och vänta :)

Vi ledsnade och ringde ATG istället för Våran andra veterinär ( Vill inte ge ut namn ). Och han böjde och släckte och det visade sig vara båda hovlederna fram. Så han blev sprutad med kortison och ska tillbaka om 2 veckor. Oerhört glad över att han hittade nånting så att vi vet varför han bara springer och rullar. Va in till "Våran" veterinär för inte länge sen och han hittade ingenting.. Lite besviken blir man faktiskt.. men men inte göra mer med det.. Björn hitta felet och nu är det bara och vänta :)

Ja en riktigt bra veterinär är A och O och allt däremellan.
Jag åker alltid till Bjertorp om jag skall till veterinär. Näslund är outstanding:bow::p
Kul att det läste sig ;)

Ja en riktigt bra veterinär är A och O och allt däremellan.
Jag åker alltid till Bjertorp om jag skall till veterinär. Näslund är outstanding:bow::p
Kul att det läste sig ;)

joo det va riktigt skönt att dom hitta felet :)
näslund känner ja igen.. vart håller han till ? i borlänge trakten ? eller är jag helt ute och cyklar nu ?

Jag vet faktiskt inte vart han håller hus men han är på Bjertorp en dag i veckan. Har inte vart där på ett tag nu så vet inte vilken dag bara :angel:

Jag har för övrigt hittat ett av grundfelen på min Tuss:love: hon sat fast som berget i bogarna så nu ska jag spruta henne med beviplex vet. och Sola solarium o massor med massage och longering :D:banana:

Jag har för övrigt hittat ett av grundfelen på min Tuss:love: hon sat fast som berget i bogarna så nu ska jag spruta henne med beviplex vet. och Sola solarium o massor med massage och longering :D:banana:

Om hon är låst i bogarna funderar jag lite över hur du tänker när longering ska vara att föredra?
Jag antar du vill lösgöra bogarna.. Vid longering hamnar hästen gärna just på bogarna, o framförallt den innersta bogen, vilket gör att du får helt motsatt effekt.
Rida eller tömköra är bättre ideér där du kan hjälpa o korrigera hästen, så den inet hamnar på bogarna utan arbetet blir lösgörande.

Glöm inte stretchingen
45 grader :angel:

Om hon är låst i bogarna funderar jag lite över hur du tänker när longering ska vara att föredra?
Jag antar du vill lösgöra bogarna.. Vid longering hamnar hästen gärna just på bogarna, o framförallt den innersta bogen, vilket gör att du får helt motsatt effekt.
Rida eller tömköra är bättre ideér där du kan hjälpa o korrigera hästen, så den inet hamnar på bogarna utan arbetet blir lösgörande.

Sant det men hästen är riden och riden helt åt skogen fel så jag vågar inte kasta upp någon på hästen om hästen får "dåliga minnen" av det. Jag longerar inte riktigt på samma sätt som många gör det är mera friträning i manege och då har vi 4-5 hästar i åt gången och volten är lika stor som en skrittmaskin så den är större än en vanlig longeringsvolt. Sedan är hästen för dagen så illa dum att ens lyfta fötterna på pga att hon har så himla ont. Bak vågar jag knappt lyfta och jag tycker redan synd om min hovis som kommer få sig en match där:p

Både jag och massören tror att hästen harblivit tränad med hårt inspänd och förmodligen riden med inspännings tyglar. Hästen är ju i grunden jätte snäll men bara elak för hon har ont.

Glöm inte stretchingen
45 grader :angel:

Aldrig:love:

Det är ju rätt vanligt att travhästar som tränat på med ett fel i bakkärran låser bogarna också för att över huvud taget kunna röra sig.

Löslongering eller "vanlig" jag är int riktigt övertygad om att du får rätt på det då hon väljer den form hon "alltid" gått i då.

Röstar som Humlan på tömkörning för då påverkar du formen mera.

med andra ord är hon helgalen att rida?

Jag vet inte men jag tror inte det hon fogar sig i det mesta faktiskt. Ska kanske prova tömmkörning hom är ju inte den piggaste jag har i stallet :p så det kanske kan gå bra.

Jag har kommit på att hästen är så himla snäll att de nästan inte finns så ont som hon har och ändå inte vill vara elak. :love: jag visste att det var något specielt med den hästen när jag hämtade henne men jag kunde inte sätta fingret på det nu vet jag att det var att hon ärså snäll trotts sin elaka fasad ;)

Liknande trådar

Trav Tjena tjena Är ingen expert på det här med hur hästarna fungerar bäst med balanseringen i monté och har nu stött på lite problem med...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 288
Senast: missdragon
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka