balanserad trav i bra tempo.

C

crocket

Hej!
När jag rider min häst på ridbanan i trav så går det ibland lite för..hm hu ska jag säga..fort, man reagerar ju mest när man sitter ner i traven för då blir det ju lätt väldigt instablit och flängit om det går för fort, men oftast så går han i ett relativt stabilt och bra tempo i nedsittning.
Sen när jag rider lättridning på volten så kommer jag lite ur balans har jag kommit fram till, och när jag kommer ur balans så blir ju hans trav mer "flängig" och okontrollerad efter ett tag. Så reslutatet blir ju att man spänner sig o handen och hårdnar till, vilket han tycker är obehagligt, självklart.
Så till frågan, kan ni något bra tips på lättridning itrav, hur man kan tänka för att få den där balanserade lättridningen till ett bra tempo.
Jao, alla tips som ni kan inom trav öht är mkt välkomna :D ;)

Sv: balanserad trav i bra tempo.

Tänk takten i huvudet och försök få känslan av takten i sätet. Låt honom skjuta upp dig ur sadeln, alltså vänta kvar lite extra i sadeln själv. Det är lätt att man luras med i hästens tempo och att man rider lätt efter den. Många hästar ökar tempot smygande så man knappt märker det innan det är full fart igen.
Gör många avsaktningar / igångsättningar och känn hur du vill att tempot ska vara och försök bibehåll den. Sitt ner de två,tre första stegen i igångsättn. innan du rider lätt och likaså i avbrotten sitter du ner de sista stegen innan han saktar av.
Tänk på att sitta på rätt sittben också.
Tålamod och lugn mjuk hand. Lycka till!!

Tack så mycket :) , det var bra förklarat ;).

Tack! Lycka till med ridningen. Har en pigg travis själv och har jobbat (och får tänka på än) på att få honom i lugn takt och tempo.

jaa, det lät nästan som om du varit med om det själv :p .

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?