Balans problem i traven.

K

Krulidut

Får ju hem en maddam nu när som men har fått börja rida henne nu efter som att fd. fodervärd fått hem sin nya häst 1 månad tidigare :angel:

Ponnyn är fint musklad osså kanske behöver lite mer i rumpan och lite mer i halsen men massören tycker hon är jämn och fin i musklelaturen. Massören säger (även tidigare, och utav annan massör.) att hon är lite spänd insida lår på bakbenen då vet ej om detta påverkar balansen men endå.
Detta märks ganska tydlig i traven (hennes svagaste gångart, skritt och galopp är inga problem alls utan där är det mycket mer balanserat och rytmiskt. När hon sedan börjar arbeta korekt så blir det bättre men nu känner jag henne inte så jag har inte kommit dit.)
Då hon blir svår att arbeta och får en gångart som inte är helt rytmisk så att säga, det blir lätt att hon blir framtung och tung i handen samt svår att stanna. Många halvhalter men hon har svårt att komma upp på bakdelen. detta om balansen har både jag och nuvarande fodervrä'd kommit på då hon är helt normal i munnen i galoppen och skritten och avbrott från galoppen är lätta osv. men från trav till skritt *blööhö* och då spelar det ingen roll om jag återgår till hyggligt normalt tempo och gör halvhalt innan jag byter gångart. (kan lägga in film sedan.)

Idag red jag ut och i traven var hon tung i handen och seg i munnen men låg på och var pigg, jag var LÄTT i handen och hade halvlånga tyglar med ganska lite stöd i handen då hon ska hitta balansen själv och det funkade helt okej (vill inte sitta och smyghålla i henne fö då blir hon piggare och ökar.) vid avbrottet sedan så kanske jag slarva lite, halvhalten var väll inte så där jätte tydlig och välgjord men hon lyssnade endå bra. Sedan när vi kom ut på alvaret och trava då det inte bara var rakt fram så kände jag värkligen att hon inte var stark utan det var balansen som inte är att lita på ytill 100% men bytte gångart lätt och i galoppen var hon så mysig * :love: * rytmisk och fin och lätt och ganska trevlig i munnen mot min arma axel * :D *
kom ner i traven och fick ner henne i en ganska normal trav och gjorde nån halvhalt och ska byta ner till skritt coh hon blev värkligen AS stark (om jag nu inte visste att det var balansen skulle jag säga ärligt att hon var en tjurig shettis bitch som vägrar bryta av :D:D:D * rätade mig upp och styurde in henne i en buske för att slippa slita i henne.

NI som har hästar med dålig balans eller andra med ideér välkommna.
Jag ska öva bommar md henne så att hon hittar balansen och sedan trava i kuperad terräng bara så att hon måste TÖNKA på vart hon sätter fossingarna och på så sätt komma upp med framdelen.
(sarkasm kan gå och dränka sig i min mormors badkar :smirk:.)

Sv: Balans problem i traven.

Hade du inte sagt något om spänningen i låret hade jag inte sagt detta men:

När min häst har en opassande sadel så är de första tecknen de tecken du beskriver, obalans och ovilja att byta gångart. Låter jag henne gå men den sadeln iaf kommer det spänningar i låren som ett brev på posten.

Så mitt svar är: Passar utrustningen (och hon är pigg i övrigt) så skulle jag träna mkt övergångar och rida mkt med halvhalter. Fortsätt gärna rida med längre tyglar om du känner att du klarar det.

jao sadeln kan ju stämma hon har vart sådär både med hennes och sadeln jag lånade idag.
Hon har en egen dressyr men den har lämnats in på försäljning men den låg inte 100 då hon musklat om sig VÄLDIGT mycket (possitivt) idag fick jag rida i en hopp som inte låg 100 helelr den var lite trång men hon ömmade INGET efter elelr så.

sak in nästa helg och kolla på sadlar hoppas jag hittar en som ligger still :smirk:

spänningen är inte stor eller så men den finns där. Jag kommer börja strecha henne nrä jag får hem henne och massör 1-2 g i halvåret (ekonomin tillåter inte oftare men om behobv finns för oftare så är det klart.)

Bettet jag red på var ett pelham då nuvarande fodervärd (kommer kalla henne X framöver.) sagt att jag borde testa så jag vet. ett tvådelat med plast, kindkedjan var korekt spänd så den ska vi inte peta på xD
Hon är ganska pigg kan jag väll tillägga med och det är inte utav balansen utan hon är bara pigg :D främst i skritten ( i traven ä det nog en kombination.) hon får SKRITTA hur snabbt hon vill bara hon inte byter gångart (=> halt) så jag sitter inte och smyghåller för att hålla henne i normal tempo utan skritten är snabb. Har ridit ut på hennes vanliga men det funkar inte alls.
Kommer när jag får hem henne köpa in ett pelham i metall antagligen ett rakt.

*pet*

Ingen som har nån tanke eller som har andra åsikter?
Ska rida mycket bommar och ut och trava i skogen på lång tygel bara så att hon får hitta balansen. Hon är ganska svår arbetad i traven men nu har jag hittat en bra tränare som jobbar lång och låg verisionen det värkar Jollan (ponnyn) trivas med

Byt sadel (om den inte passar, fattar inte riktigt vad du skrivit) och fortsätt träna för tränaren.

Okej, jo jag vet sedan tidigare att jag skriver osammanhängande :angel:

Ska prova ut sadel på söndag, hennes gammla sadel kommer säljas + att den inte ligger 100 då hon musklat om sig.
sadeln jag rider i nu (igår och dagen innan) en hoppsadel, fick godkänt utav sadelutprovaren att ridas i några gånger/veckan dock ej hoppa i den för den var i gränsfall till för trång men den tryckte bara lite framtill, ej över rygg eller konstant runt om.

Hon är lite knepig att hitta sadel till efter som att hon rör sig så pass mycket i traven.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 119
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama