Balans Övningar?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare jessicajosefsson
  • Startdatum Startdatum
J

jessicajosefsson

Hej. jag skulle vilja ha tips på balansövningar när man rider barbacka..
Min balans har blivit lite bättre men den är inte bra än :P
TKr ni att man bara ska rida barbacka mkt och sen kommer balansen eller har ni några knep?
Här är en "film" på när jag rider barbacka:
http://www.youtube.com/watch?v=W0D0o413LNk

Men det skulle vara kul att få reda på lite roliga saker så man får en bra balans :)
//Jessica

Sv: Balans Övningar?

Shit :O
Snacka om bra balans :O
Tack :))

hi hi ser ut som min polla^^

jessicajosefsson;
rid mycket barbacka, och låt ngn longera dig helt barbacka dvs utan att du håller i tyglarna. låt dig longeras över bommar och testa att hoppa barbacka.
försök hålla om mer med benen och slappna av i överkroppen. annars ser du ut att ha bra balans i barbacka ridningen:) men det är nog inte så smart att ha termo-byxor när man rider barbacka^^blir lite väl halt på ryggen.

Okej tack för tips :)
Mina termobyxor är skodda så dom är inte hala :Phehe

heej! testa att tex, sträcka ut armarna, "simma" i luften, klia hästen mellan öronen, klia hästen vid svansen, nudda ditt knä med näsan, nudda tårna med motsatt hand, sitta damsadel. testa det gärna i trav också! jätte kul! :laugh:

okeej tack :)
blir sugen att rida barbacka nu och träna ;)

hm, jag har ridit barbacka i flera flera månader nu på en riktigt "het" dponny, jag hade dålig balans i början, men sen har det bara blivit bättre och bättre nu skrittar, travar, galopperar och hoppar jag med honom barbacka:). Det enda tipset jag har är att börja lite långsamt om du är osäker på balansen. om du också har en "het" polle så har jag ett tips, få honom att vara engagerad och lyssna på dig från början. Gör halter, öka och sakta farten o.s.v. Balansen kommer med tiden, det lovar jag :) kram

nog bara att fortsätta :) eller fråga denna tjejen http://www.youtube.com/watch?v=3n8YjIwXaps

Inte för att hon inte hade bra balans eller så, men de där bocksprången var väl inget :angel:

TS: Man börjar rida en galen gammal fjording som kan göra RIKTIGA bocksprång. När du kan sitta kvar så ska du se att de är klister i rumpan på de flesta hästar. :idea:

Om man inte har tillgång till en galen bockarkung så tycker jag att det kan vara ganska bra träning att rida i hala byxor, då får man sota för varenda lilla millimeter man svajar åt fel håll. Kanske inte är så bra att börja med, men när man börjar få lite bättre balans, så är detta bra träning till och med i skritt. Gärna i lite ojämn terräng.
Ett annat udda träningssätt som jag tycker är roligt och funkar väldigt bra, är att rida baklänges. Då blir det ju helt annat rörelsemönster än man är van vid, så man får verkligen hänga med i svängarna och vara följsam. Kan vara smart att ha någon som går bredvid så man inte behöver styra. :p

Annars tycker jag att barbacka i alla tempo och terränger är bra övning. Gärna hoppa lite också! Huvudsaken är ju att man gör det regelbundet, så att man inte bara rider barbacka en gång i veckan eller så, då får man inte in känslan på samma sätt. Så ofta som möjligt för att få bra resultat.

Just det, glömde nästan. SLAPPNA AV!!! Det är viktigast. Spänner du dig så sitter du och skumpar runt och får inget fäste. Sen ska man ju inte slappna av totalt, man måste ju behålla sin sits och hållning. Men man måste vara mjuk och följsam, så att man kan följa med ordentligt.

Senast ändrad:

tack för svar ALLA!
där sa du något som jag undrat... får hästar ont av det elr något?

Det är klart att det blir mer tryck på mindre yta när man rider barbacka. Skumpar man mycket så är det inte så bra att rida barbacka, eftersom man väger mycket mer än sin egen vikt när man studsar (kommer inte ihåg hur mycket mer) och det är den vikten som belastar hästens rygg varje gång man dunsar ner på ryggen.

Om man inte skumpar så tycker jag inte att det är så farligt faktiskt. Det beror ju mycket på hur man rider och framförallt hur man sitter när man rider barbacka. Jag tycker det är jättebra träning, men jag kanske inte skulle rida barbacka alltid, eftersom det ändå ger ett visst punkttryck. En sadel ger ju också ett tryck, men en bra och passande sadel fördelar ju trycket på en lite större yta och är därför snällare mot ryggen.

Jag personligen hade inte oroat mig för att rida barbacka ett par dagar i veckan under en någon månad, såvida du sitter bra och rider på ett vettigt sätt.

Träna, träna, träna bara:laugh:

Själv rider jag alltid barbacka. Inträffar nån gång ibland att jag tar på sadeln men tycker att ridningen blir mycket sämre av det. Har dessutom haft extremt svårt att hitta en sadel som passar min ponny så har tröttnat på att leta sadel nu och kör barbacka istället. Ägnar mig nästan bara åt lugna skogspromenader med så.

Använder en fårskinnspadd när jag rider för att skydda hästens rygg lite mot min beniga röv :p

haha okej!
verkar så häftigt att kunna bara sitta med helt och hållet utan att de känns som man trillar av :P
men ja ska öva öva! :D

Kom på att man kanske ska lägga till en sak som kanske inte är självklart för alla, och det var visst ingen som hade nämnt det än.

Så här kommer det då: Man måste sitta rätt!
Inte så lätt som det låter, men när man tänker balansövningar så kanske man tänker bort att det viktigaste i balansövningar är ju att man sitter rätt. Sitter man inte rätt så är det jättesvårt att försöka få till någon balans. Har man inte stigbygeln på rätt del av foten, eller sitter rakt, eller sitter på rätt del av baken, eller har rätt vinkel i benen.... etc. etc. så är det näst intill omöjligt att få till en bra balans.
Detta kan bero på många saker, tex att man har en sade som passar såväl ryttaren som hästen och att man har rätt längd på stiglädren. Är det något som blir fel så kanske man hamnar i stolsits och får bakvikt och därför inte har någon balans.
Sitter man snett i sadeln (eller på hästryggen) så blir det också svårt att hålla balansen, och man får klamra sig fast istället för att sitta avslappnat.

Bästa sättet att öva på sitsen är att ta hjälp av en tränare. Dels för att man kanske inte ser eller känner själv vad som är fel, och dels för att man kanske inte kan förstå vad som är orsaken till felet. Sen finns det många böcker som beskriver det här med sitsen väldigt bra, men det kommer ändå inte ens i närheten av en tränare, även om det kan vara bra som ett komplement.

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 852
Senast: Lobelia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar