Sv: Balans Övningar?
nog bara att fortsätta
eller fråga denna tjejen
http://www.youtube.com/watch?v=3n8YjIwXaps
Inte för att hon inte hade bra balans eller så, men de där bocksprången var väl inget
TS: Man börjar rida en galen gammal fjording som kan göra RIKTIGA bocksprång. När du kan sitta kvar så ska du se att de är klister i rumpan på de flesta hästar.
Om man inte har tillgång till en galen bockarkung så tycker jag att det kan vara ganska bra träning att rida i hala byxor, då får man sota för varenda lilla millimeter man svajar åt fel håll. Kanske inte är så bra att börja med, men när man börjar få lite bättre balans, så är detta bra träning till och med i skritt. Gärna i lite ojämn terräng.
Ett annat udda träningssätt som jag tycker är roligt och funkar väldigt bra, är att rida baklänges. Då blir det ju helt annat rörelsemönster än man är van vid, så man får verkligen hänga med i svängarna och vara följsam. Kan vara smart att ha någon som går bredvid så man inte behöver styra.
Annars tycker jag att barbacka i alla tempo och terränger är bra övning. Gärna hoppa lite också! Huvudsaken är ju att man gör det regelbundet, så att man inte bara rider barbacka en gång i veckan eller så, då får man inte in känslan på samma sätt. Så ofta som möjligt för att få bra resultat.
Just det, glömde nästan. SLAPPNA AV!!! Det är viktigast. Spänner du dig så sitter du och skumpar runt och får inget fäste. Sen ska man ju inte slappna av totalt, man måste ju behålla sin sits och hållning. Men man måste vara mjuk och följsam, så att man kan följa med ordentligt.