Balans och liksidighet

Sv: Balans och liksidighet

Pilates - organiserad träning om det finns nära dig - annars själv med hjälp av bok eller video.
Sitsanalys på sadel m tryckmätare - där får man även ett program med övningar ..( finns i Västerås )
 
Sv: Balans och liksidighet

Läste en grym artikel i häst och ryttare idag.
Bl.a. Att lägga en bräda över en tunna, och därmed lära sig att hitta sin balans, även att gå på en rullande tunna och stå på en bänk med hälarna utanför.
 
Sv: Balans och liksidighet

Jag läste också den, men har inte lust att slå ut tänderna. :D

Pilates låter som en trevlig form av träning, jag ska se om jag hittar någon kurs i närheten.

Boken av Dietze har jag faktiskt, men har inte lyckats ta mig igenom hela. :o Kanske ska ta den bit för bit, och plocka några övningar som jag kan prova.
 
Sv: Balans och liksidighet

Kör styrketräning på gym. Ett par intensiva pass i veckan som tar ca 40 minuter per gång. Har delat upp passen på olika muskelgrupper, tror inte på att träna allt i samma pass (om man inte är väldigt duktig). Lägger så många övningar jag kan på hantlar och boll för att få det lilla extra av just stabilitet och balans.
Styrketräningen hjälper genom att man lär sig hitta och använda muskler på ett stabiliserande sätt t.ex. du orkar rida balanserat där hästen kanske hade gjort dig ostabil annars (som dra dig ur sadeln).

Liksidig blir man genom att styrketräna båda sidor lika mycket.

/V
 
Sv: Balans och liksidighet

Alltså jag kanske låter helt bakvänd nu, men för mig är faktiskt kondition en viktig aspekt. Vid dålig kondis, då hjärta och lungor går på högvarv även vid en relativt "lugn" aktivitet som ridning, så kommer en stor del av ridupplevelsen gå ut på att processa obehaget från det. Därmed blir det svårt att fokusera på balans och liksidighet. Kondition är alltså grunden :). Sen är det väl jättebra att öva upp smidigheten, i form av dans, pilates, yoga eller vad man nu gillar. Styrkeövningar (främst med fokus på bålstabilitet) är apbra likaså.
 
Sv: Balans och liksidighet

Jag håller inte med helt och hållet. Med god teknik kostar det inte nåt konditionsmässigt av vad jag själv erfarit. Opererade bort knäskålen för många år sen, tog ett halvår innan jag kunde sitta till häst efter det och då var jag sned då muskler på höger ben försvunnit p.g.a. operationen. Konditionen kunde jag inte jobba upp heller. Men, flera års ridning i balans verkade för att jag strävade efter detsamma och trots sned muskelfördelning satt jag helt i balans.

Jag kan fortfarande inte löpträna t.ex. men jobbar lågintensivt så jag är stark. Rider hur länge som helst och tack vare ridteknik, balans och just liksidighet är det inte jobbigt på nåt sätt alls...
 
Sv: Balans och liksidighet

Så är det säkert! Jag kanske får revidera mitt tidigare uttalande lite. Står dock fast vid att jag tror att ett hyfsat grundflås kan ge lite mer "felmarginaler", för ridning är ganska svårt, och det är lätt att aktivera fler muskler än vad som egentligen kanske krävs. Sen, när man övat några hundra timmar, och lillhjärnan har fått finkalibrera alla trevliga rörelser som den ska koordinera, så har man också lärt sig att använda sina muskler mer smart. Men för att hitta dit tror jag att en någorlunda kondition är ganska viktig, just för att man under inlärning tenderar att köra hårdare med sig själv än vad som egentligen krävs.

Jag menar inte att man ska klara av att kuta en mil på en timme eller så, utan snarare att man inte ska ha ett behov av att hämta andan efter att ha gått 4 trappor upp, typ :).
 
Sv: Balans och liksidighet

Jag skulle vilja påstå att balans är en färskvara, dock har din kropp muskelminne. Har du haft god balans tidigare men inte kunnat underhålla den under lång tid, så är det lättare för din kropp att hitta balansen igen med lite känsla och övning. Däremot tror jag inte det bara är att ta vid där man slutade om uppehållet har varit för långt, men man har betydligt kortare väg tillbaka jämfört med någon som gör samma sak för första gången.

Balans kräver också muskler som håller kroppen rätt, så kondition är en faktor, men är inte hela sanningen.

/V
 
Sv: Balans och liksidighet

Jag har tagit bort köksstolen och sitter på en stor boll i stället. Använder den också när jag ser TV.
Jag inbillar mig att jag då tränar utan att uppleva att jag tränar.
Sedan att det kan behövas annat också, det är en annan sak.....
 
Sv: Balans och liksidighet

Styrketräning med fokus på bålstabilitet, eller andra typer av träning som påverkar just bålen. Har vi en stabil bål brukar resten av bitarna "falla på plats". Jag tycker också att man hela tiden måste jobba aktivt med sin sits för att inte få "olater", -alltså rida för tränare som påpekar sitsen & är noga med den.
 
Sv: Balans och liksidighet

Jag som har problem med att jag är lättfotad (höhö) har börjat stå på en liten balansbräda på jobbet. En sån där som ser ut som en planet, ni vet :P. Detta efter en mycket insiktsfull sitsträning då min ridlärare bad mig att ställa mig upp i sadeln när vi stod stilla, och jag hade i princip fortfarande rumpan i fast jag hade raka ben. Vi kortade stiglädrerna, jag ställde mig upp, samma sak! Mysteriet löstes när vi kollade på mina fotleder... väldigt överrörliga. Det + att dom saknar styrka, gör att jag har en ovana att inte sätta någon vikt alls i dom, och när någon säger åt mig att sänka hälarna, då är dom rejält sänkta, men inte mer tryck i stigbygeln för det ;).

Så att stå på "planeten" i kombination med att lära mig stå upp i stigbyglarna UTAN att sänka hälarna, det är vad min balans behöver :).

I övrigt så har yoga hjälpt mig mycket att bli medveten om vad det är som händer och känns i min kropp.
 
Sv: Balans och liksidighet

Bålstabilitet är a och o i ridning. Alltså att kunna vara stadig och stark i bålen (mellan delen) och rörlig och kunna svinga med sina höfter. Handen blir stadig då bålen är stark och stabil. Att man har balansen i bålen istället för att hålla balansen i handen.
Core är jättebra träning för just bålstyrka. När man väl lärt sig tekniken att "dra in naveln i ryggraden" och sträcka upp kroppen på rätt sätt så kan man använda sig av den metoden i sadeln eller när man ute och går för att stärka bålen.

Coreträning ger dessutom en kalsfin hållning:)
Den typen av träning brukar finnas där friskis o svettis håller till.
 
Sv: Balans och liksidighet

Nu har jag funderat och tittat runt, och bestämt mig för pilates. Allt som innebär att infinna sig på ett gym går tyvärr bort, såpass med självkännedom har jag ändå. ;)
Men det verkar finnas miljoner olika pilatesövningar, och jag vet inte riktigt var jag ska börja? Är det kanske en boll jag behöver i första hand, med tillhörande övningar?
 
Sv: Balans och liksidighet

Hur tränar man bäst upp den som ryttare? Vad är era bästa tips som har hjälpt er?

Jag skulle börja med att gå till en Osteopat.
Jag var hos en idag och fick en mycket positiv upplevelse.
Hon la mycket stor vikt vid att känna och titta på min kropp för att se var det fanns ojämnheter. Jag tror att det är väldigt viktigt att vara medveten om sin kropp, var man har sina styrkor och svagheter.
Fick även prova att sitta på hennes händer och flytta vikten mellan sittbenen.
När jag tyckte att jag satt på höger sittben så hade jag fortfarande mesta vikten på vänster sittben. Genom en liten justering i mitt högerben fick jag över vikten till högersida.

Just denna Osteopaten var ingen hästmänniska men tydligen hade man berört ämnet under utbildningen.
Jag kommer rekommendera mina ridvänner att gå till henne för att få en uppfattning om sina kroppar.

Det skulle jag göra som steg ett. Sedan blev jag rekommenderad att sitta på en balansboll (precis som skrivits innan).

Nästa steg blir att träna bålen. Antingen med balansbollen eller genom coreträning på gymmet.
 
Sv: Balans och liksidighet

Jag skulle börja med att gå till en Osteopat.
Jag var hos en idag och fick en mycket positiv upplevelse.
Hon la mycket stor vikt vid att känna och titta på min kropp för att se var det fanns ojämnheter. Jag tror att det är väldigt viktigt att vara medveten om sin kropp, var man har sina styrkor och svagheter.
Fick även prova att sitta på hennes händer och flytta vikten mellan sittbenen.
När jag tyckte att jag satt på höger sittben så hade jag fortfarande mesta vikten på vänster sittben. Genom en liten justering i mitt högerben fick jag över vikten till högersida.

Just denna Osteopaten var ingen hästmänniska men tydligen hade man berört ämnet under utbildningen.
Jag kommer rekommendera mina ridvänner att gå till henne för att få en uppfattning om sina kroppar.

Det skulle jag göra som steg ett. Sedan blev jag rekommenderad att sitta på en balansboll (precis som skrivits innan).

Nästa steg blir att träna bålen. Antingen med balansbollen eller genom coreträning på gymmet.

Håller med!
Har varit två ggr hos en osteopat nu och han fixade till min extrema snedhet i överkroppen (otroligt att jag kunnat rida alls :eek:) så nu ska jag börja styrketräna hemma för att stabilisera och överkroppen.
 
Sv: Balans och liksidighet

Jag går hos osteopat regelbundet, men känner att jag måste göra mer själv mellan besöken.
 
Sv: Balans och liksidighet

Jag var också extremt sned. Inte konstigt att det har känts som att alla hästar är fullständigt låsta i vänster sidan..
Men nu ska det bli ändring på det! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
680
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har fått denna galna balans mellan järn, mangan, zink och koppar. Hur sjutton ska jag tänka och balansera?
Svar
1
· Visningar
337
Senast: CaisaCax
·
Juridik & Ekonomi Är på jakt efter den bästa budgetappen! Någon som har ett tips? Det är okej om den kostar lite, så länge den är värd det.
Svar
5
· Visningar
463
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp