Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nyfiken fråga, hur skulle det se ut med kvoterna om du använde Vitafor Avel i stället för Miner Vit?Kort svar nej. Brukar gå att hamna inom rekommenderade intervall snarare än perfekta kvoter. Ett hö jag analyserade hade dock ovanligt lite järn och mangan:
Järn 48mg
Zink 20mg
Mangan 59mg
Koppar 4mg
och då gick det att få en i princip balanserad foderstat med 8kg hö och 180g miner vit plus proteintillskott. Jod lågt dock, gav jodsalt. Fick följande kvoter
Ca:P 1.7
Ca:Mg 2.1
Fe:Cu 3.8
Zn:Cu 2.7
Mn:Zn 1.1
Nu var jag inte nöjd med dessa så hästen fick ändå extra magnesium, zink och koppar plus e-vitamin och olja. Oftast är både järn och mangan högre i de hö jag analyserat.
Alltså denna tråden är ju eg helt meningslös eftersom mikromineralerna åtm bara redovisas tillsatt. Dvs inte vad som faktiskt finns i mineraltillskottet. När jag insåg det så gav jag upp. Blev så satans förbannad.
Tänkte inte på det
Nyfiken fråga, hur skulle det se ut med kvoterna om du använde Vitafor Avel i stället för Miner Vit?
http://www.ecuriemy.com/pblad/vitafor_avel.pdf
Det svåra är järnet som anges till 500mg tillsatt men hittar inget värde för totala. Motsvarande för miner vit är 600mg tillsatt järn men jag räknar med 2500mg från PC-horse, förhoppningsvis är det närmare sanningen.
Alltså menar ni att den innehållsförteckning som står på mineralburkarna inte stämmer, utan dom redovisar bara tillsatta ämnen i blandningen inte det totala? Jag känner mig totalt rudisk, inte kan det vara så, jag måste missuppfatta. eller?
Snacka om att jag har hjärnblödning nu och hoppas jag är rent dum i huvudet.
Du är inte dum i huvudet men fodertillverkarna är. Det är precis som du skriver, de är bara skyldiga att redovisa tillsatta ämnen.