Bakskygg........

jhs

Trådstartare
Någon som har tips till mig?
Jag har en unghäst som är något bakskygg.....
Skulle bli glad för lite tips och råd om hur ni tränat bort detta på era unghästar!?:bow:
 
Sv: Bakskygg........

Jag skulle varken öva, eller försöka komma undan från saker bakifrån, utan bete mig mot denna häst som mot vilken häst som helst.
Låt hästen förstå att det kan komma saker bakom den, att det aldrig går att säga när, och att den överlever, det inser den så småningom.

Måhända att jag kanske slänger benskydden bakom hästen när jag har tränat och tagit in den, så där lite lagom slarvigt, gör man det tilläckligt många gånger så slutar den att reagera efter ett tag.
 
Sv: Bakskygg........

1. Unghästar kan vara det men det brukar gå över med tiden o vanan att ridas.


2. Skaffa hund, gärna nån sort som flänger omkring i buskarna och dyker upp var som helst hela tiden, gärna med ett brak:D

Den hästen jag rider (5 år) var fruktansvärt bakskygg när jag började rida henne. Nu efter mer vana av det ena och andra samt en vitsvart hund som far omkring så är det helt borta. Tror inte nån skulle komma på ens en fundering om att den hästen är bakskygg nu.:angel:
 
Sv: Bakskygg........

Ställ hästen i spilta en eller två månader.

Nej jag ställer inga hästar i spiltor. Men jag har inte det problemet heller med bakskygghet:smirk:

Jag tror inte ditt svar var till mej?
 
Sv: Bakskygg........

Ställ hästen i spilta en eller två månader.

men stackarn! tänk dig själv om du var osäker på vad som händer bakom dig och så kommer jag och ställer in dig i en låda med ryggen utåt. dessutom ska du sitta fast. skulle inte du vara på helspän och rädd hela tiden? jag skulle det iaf! min häst står i spilta, men han är inte rädd bakåt.

jag tror på vänskapsleken, i detta fallet.

"VÄNSKAPSLEKEN
Leken som är grunden till allt, och som du inte kan överdriva. Lär hästen att du inte är farlig. Du ska kunna röra den överallt, på hela kroppen med vad som helst - din hand, spöet, repet , grimman, en plastpåse. Du ska smeka, inte klappa som vi brukar göra med hästar! Stryk vänligt och rytmiskt - det är viktigt! - med handen, repet, plastpåsen etc tills hästen accepterar detta överallt, även under svansen, på insidan av låren, och på de intima kroppsdelarna. Vänskapsleken används också som avslutning i alla lekar."


på detta sätt kanske den blir van att "läskiga" saker tex prasslar på dens rumpa eller bakben. bakom ansiktet alltså. om det är den sortens bakskygg. men gör detta i ett ridhus eller utevolt etc.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakskygg........

Jag tror inte att dom står på helspänn då dom ser bra bakåt. Vi har aldrig haft problem med att ställa osäkra hästar i spilta innan. Det enda som händer är att dom får större självförtroende och "växer" och blir modigare. Sedan så försvinner bakskyggheten i ett nafs.
 
Sv: Bakskygg........

Super tips!!!
Men jag har bara boxar :(
Skiljevägg då så att det blir en spilta:)
Tack tack!!!
 
Sv: Bakskygg........

"VÄNSKAPSLEKEN
Leken som är grunden till allt, och som du inte kan överdriva. Lär hästen att du inte är farlig. Du ska kunna röra den överallt, på hela kroppen med vad som helst - din hand, spöet, repet , grimman, en plastpåse. Du ska smeka, inte klappa som vi brukar göra med hästar! Stryk vänligt och rytmiskt - det är viktigt! - med handen, repet, plastpåsen etc tills hästen accepterar detta överallt, även under svansen, på insidan av låren, och på de intima kroppsdelarna. Vänskapsleken används också som avslutning i alla lekar."


Jag kan inget annat än hålla med det här !:bow: Ett jätte bra tips att följa !:)
 
Sv: Bakskygg........

Någon som har tips till mig?
Jag har en unghäst som är något bakskygg.....
Skulle bli glad för lite tips och råd om hur ni tränat bort detta på era unghästar!?:bow:

Jag tränar min tvåråing här nu inför att hon skall köras in och jag utsätter henne för situationer där hon kan bli rädd, slänger stora dunkar bakom henne, kastar saker i marken bakom henne, går på vägen, hon kanske reagerar pyttelite första gången men sen bryr hon sig inte. Bevisa för din häst att han inte behöver vara rädd, han vänjer sig så småningom men enda sättet att vänja honom är ju att utsätta honom för saker så han ser att han inte dör av det.
 

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
327
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Tora
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp