Bakskygg häst - köra in igen?

M

Madelene

Har funderat lite på min ena nordis, ett sto på 14 år.
Har varit körd men varit med om en olycka, jag vet inte vad som hände, men har hört att hon varit med om en olycka och inte är körd sedan dess.

Damen är lätt stressad vid ridning, men börjar finna sig tillrätta nu, sakta men säkert.

Jag har provat att tömköra henne och hon stressar framåt, men drar inte iväg. Hon har inga problem med att gå fram till vagnar av olika slag men så fort vi ska gå FRÅN vagnen så flyttar hon undan rumpan precis som hon är rädd för att bli påhoppad av vagnen.

Jag har funderat som sagt och kommit fram till att det nog inte är någon ide att försöka få henne körbar igen då det förmodligen skulle ta väldigt lång tid, skulle gissa på att jag skulle behöva åtminstone 2 år av ganska aktiv träning för att få henne körbar igen.
Känns som jag istället bör nöja mig med att rida henne och avla på henne.

Vad tror ni? Kan det vara värt att få henne körbar igen? Vad hade DU gjort?

Sv: Bakskygg häst - köra in igen?

hej
jag fick rådet av en körinstruktör att inte spänna för min gamle brukshäst igen.
Hon menade på att allt kan gå jättebra men om man hamnar i samma situation som innan som påminner om det gamla, det är då det kan gå galet.
Nu vet man ju inte vad din har varit med om.
Men den jag hade hade kommit lös och sprungit med vagn efter sej.
Bukgjorden brast och han fick vagnen på sig flera ggr innan han kom lös.
Så ja lyssnade på körinstruktören och tömkörde hästen bara som i början var helstirr när man var bakom hans rumpa. Har inte tillräckligt med kunskap för att kunna genomföra resten.
Olyckan hände inte hos mig utan hos dess förre ägare.

lycka till ifa

Jag vet ju inte vad som hänt, men jag gissar att det kan vara något liknande, att hon skenat och fått vagnen på sig bakifrån, alternativt att de kört på vägen och inte blivit uppmärksammade av en bil som kört på vagnen.

Men jag vet ju inte.

Blir nog bäst alltså att släppa tanken på att få henne körbar igen.

Jag skulle inte köra en sådan häst igen. Inte när det har gått så lång tid.

Jag hade inte försökt köra in hästen igen. Men däremot skulle jag fortsätta jobba för att få hästen mindre bakskygg.

Hejsan!
Jag skulle nog inte köra den hästen igen.
Har samma problem själv med min bruksnordis
Det hade hänt något med körningen innan jag köpte henne
Jag har provat att köra henne igen (för några år sedan), men det var inte så trevligt, det var med livet som insatts varje gång, jag tycker inte att det är värt att riskera några nya olyckor vare sig för hästen eller människor. Hon går jätte bra att tömköra och gå in i ett par skacklar, men inte om hon sitter fast i dom.
Och när man har haft henne uppställd i stallgången och sadlat henne så måste hon alltid titta bakom sig innan vi går ut för att se om nåt sitter fast bakom henne, trots att många år har gått......
Jag får vara nöjd med att jag har en underbar ridhäst i stället.
Kram unicque2

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 951
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka