Sv: Baksele

Även med loksele så blir det så att hästen får dra med en bog i taget om man inte har draglinor o svängel. Enda gången jag kör så är när jag kör med släden, har inte hittat någon bra lösning för det ännu.

Lotta

Okej. Så drag linor anser ni är ett måste? Är inte så jätte duktig på det här med körning. Min häst är en kallblodstravare och till trav selen har man varken draglinor eller baksele.
Vad är det som gör att det är ok att köra en rockard med travsele utan svängel och linor men inte så fort du sätter på en annan sele?

Om jag nu inte har svängel eller linor skulle han ta mycket skada av att köras utan det i loksele?

Tittade på bilder från bruksprovet på fjordingar. Där drar dom en vagn som väger 500 kg och där var det inga drag linor... Blir inte riktigt klok på det här.

Blir nog till att ta ner vagnen till grannen så får han fixa dit en svängel så behöver jag inte bekymra mig...:) Ska ju försöka få tak på en flak vagn åt honom och då ska jag ha en som allt det där finns på.

MVH
Russin8

Jag kör min vagn (gammal trilla med bilhjul) med bröstsele, draglinor och baksele. Ett tämligen korrekt ekipage såvitt jag kan bedöma.

Jag kör stallägarens Pullertvagn med loksele, inga draglinor (vagnen har ju rekade skaklar) men baksele.

Jag kör rockarden (lätt rockard av hudikmodell) med travsele - vare sig baksele eller draglinor. Långbrösta som snurras runt skaklarna så det finns ingen möjlighet att få rörelse i skaklar eller att alltid dra med bara bröstan.

I teorin borde min häst avsky det sistnämnda - men det gör han inte. Han är gladaste hästen i världen när han får dra rockarden. Ibland tror jag att han är kär i den för han passerar den aldrig på gården utan att stanna och pussa lite på den...

Med detta vill jag inte ha sagt att man inte ska köra med korrekt avpassad utrustning - tvärtom faktiskt. Jag skulle aldrig drömma om att köra någon av de tyngre vagnarna med en klen sele eller utan baksele. Men däremot kan jag konstatera att hästen uppenbarligen inte direkt lider av travutrustningen. Så till TS kan jag bara säga att "fortsätt du att nöjesköra med travutrustningen" så länge hästen verkar tillfreds med den. Tänk lite extra på att inte köra i de brantaste backarna bara.

Om körning blir ett intresse tycker jag däremot att TS ska överväga att skaffa annan utrustning framöver. Precis som att jag tänker skaffa mig en egen rockard som jag kan använda svängel och draglinor och baksele till. I dagsläget då jag lånar vagnen kan jag ju inte ge mig till att bygga om den!

Jag tror inte att hästarna tar SKADA egentligen av att köras utan svängel och draglinor. Däremot är det nog bekvämare för dem att ha svängel och draglinor!

Finns kanske undantag från ovanstående men... tja... det är min teori.

Notera dock att jag är NYBÖRJARE och inte alls så himla kunnig inom körningen så värdera det jag säger utifrån det också.

Om man tittar på gamla kärror så drogs de ju oftast med träskaklar som inte var rekade - hästarna drog tunga lass med loksele i de vagnarna och det finns sällan eller aldrig svängel på dem. Tittar man på gamla selar är det förvånansvärt många lokselar som det inte finns baksele till alls också. Och givetvis ska man utgå från dagens rön och vetande när man väljer sin utrustning men jag tror ändå inte att den gamla varianten av körning direkt skadade hästarna - men det var kanske inte alls så bekvämt för dem och vi vill ju förstås att våra hästar ska ha det bekvämt när vi kör dem!

Ja just det, jag har sett bilder på när du kör din bjässe med travsele:laugh:. Pratade senast igår om det. Tyckte det såg så härligt ut:)

Saken är ju den att jag precis har fyllt år och då fått loksele i present. Och vill ju gärna prova att köra med den. Det var därför jag undrade om det kunde skada hästen. Vill ju inte orsaka någon skada på min "pärla":D

Ska prata med grannen om att fixa en svängel. Gäller bara att hitta någon riktigt bra beskrivning på hur den ska sitta så jag kan få det rätt. Grannen har ju inga kunskaper om just det. Han är väldigt händig men inte hästig;)

MVH Russin8

Jag tror att du törs provköra lite utan faktiskt. Jag körde hela mitt första år som "hobbykusk" med loksele och rockard, ingen svängel, inga draglinor... och hästen verkade trots allt gilla körningen.

Ta det lugnt och testa lite i lugnt tempo du. Och så fixar du svängel och hela baletten sedan så blir det bra!

Tänk på att en häst som inte haft baksele förut kan vara känslig för trycket över rumpan bara! De kan bli rätt skrajsna första gångerna det tar emot där bak i nedförsbackar och så...

Jag har alltid bakselen på, Men när jag började med körning och inte visste bättre körde jag utan baksele.

Många arbetsvagnar drogs utan svängel/rekning bla stalpkärra (2hjulig gruskärra)den kördes riktigt tungt ,dock har det varit mycket bättre med svängel/linor .En bra loksele till en rockard går utmärkt .

Men jag har en rockard. Då kan man väl inte ha rekade skaklar?

Om jag nu har en rockard utan rekade skaklar, måste jag ha svängel och draglinor då när jag har en loksele?

MVH Russin8

Njäa med någon hemma byggd konstruktion skulle det kanske fungera, men det är nog lättare med draglinor och svängel. Så jo du bör ha draglinor och svängel, till lokselen :)

Anledningen till att man inte hade daglinor, svängel, baksele osv, för var nog dels kunskapen om vad det gjorde, sen tror inte jag att hästarna höl så där jätte länge heller, jag tror att hästar var mera slit och släng för än vad de är idag. Men som sagt det är vad jag tror.

Anledningen till att man inte hade daglinor, svängel, baksele osv, för var nog dels kunskapen om vad det gjorde, .

Den delen håller jag med om, forskning etc. går ju alltid framåt och vi gör ju nästan inget i dag på samma sätt som man gjorde för 100 år sedan. Helt enkelt för att vi hittat bättre vägar i dag. Precis som att de som lever om 100 år kommer att göra saker på ett bättre sätt än vad vi gör i dag.

sen tror inte jag att hästarna höl så där jätte länge heller, jag tror att hästar var mera slit och släng för än vad de är idag. Men som sagt det är vad jag tror.

Hur länge hästarna höll törs jag inte uttala mig om men jag har synnerligen svårt att tro att de skulle ha betraktats som slit och släng i ett samhälle där varje liten smula sparades för att man skulle få det att gå ihop. Snarare tvärtom då, en häst var ju en enorm investering och ingenting man var beredd att förstöra.

Där är jag nog beredd att hålla med, folk hade verkligen inte råd att köpa häst till höger och vänster! Det blev ju ett rejält ekonomiskt baksalg om en häst dog och man blev tvungen att köpa en ny.

Däremot hade hästarna kanske hållit bättre med bättre utrustning och förutsättningar, det vågar jag inte uttala mig om. Men antagligen.

Har nu förstått att man ska ha draglinor och svängel. Så min granne ska få fixa dit en. Men just nu har jag ingen sele, den som jag beställt var för liten så det var bara att skicka tillbaka och beställa en större:mad:

Tack för alla goda råd.

MVH Russin8

Altså jag menade inte att de VAR slit och släng utan mer åt det hållet, om man jämför med hur det är idag:) . Jag tror att de sågs mer som arbetsredskap, vilka byts ut när de går sönder, på samma sätt som en traktor görs idag, jag tror inte att man hade råd att ha en sjuk häst stående i stallet.

Från gamla gubbar har jag hört att det vare en vanlig avlivningsorsak att hästen blivit selrädd. Den skenade och fick utbrott i vagn och dömdes ut. När försäkringsbolagen började försäkra hästar var detta ett av de främsta orsakerna till slakt/triangel. Kan ju ha berott på överlast med dåliga selar och dåligt med bogfrihet??

Okunskapen var stor förr, tex stod hästarna inne hela vintern med korna, för att sen sättas igång till vårbruket igen. Sen kunde man kanske mer om häst på andra sätt eftersom man umgicks med hästen hela dagarna. Nu ser vi dem knappt en timme om dagen de flesta av oss, å andra sidan kan man läsa på slu´s sida eller i andra facklitteraturer om hästar och utrustning.

Hmmm, konstaterat att hon får skav av selen vi har nu så det vart ju inte så mycket att diskutera längre. :grin:
Men nu vet jag vad jag ska köpa åtminstone, tack.

Instämmer med föregående talare, alltid draglinor och baksele, och jag tycker du ska söka hjälp från mera kunnigt håll :):devil: och skippa det dära travet. Du kommer upptäcka så mycket mer med din körponny om du vågar tillkalla annan hjälp. Vet någon var hon ska vända sig om hon bor i Göteborg?

Boende i Göteborg och kringliggande områden kan vända sig till Körsällskapet Nordhallänningarna. De håller bla till i Kungsbacka, strax utanför Göteborg.

*tl*

Måste man ha baksele till en helt vanlig bröst sele där skalkarna sätts fast med skakelremmar direkt i selen? Funderar på att köpa en baksele, men vill ju först höra så den gör nytta.

Altså vi kan ju säga så här för enkelhetens skull, bakselen gör alltid nytta vid all typ av vagnskörning (förutom om du håller på med trav, men de har ju en egen flik så det pratar vi ju inte om här:) )

Den selen ska du inte dra vagn med alls, så svaret blir enkelt att svara på för oss, men säkert svårare för dig då du måste få kunskap nu om vad för sele du bör använda istället. För det kan jag lova dig att ingen här inne vill att du ska sluta köra häst!

En helt vanlig bröstsele är en sån som alltid har baksele och draglinor med när man köper den, den har alltid järndäckel. Den selen du har kallar vi här oftast för enkel bröstsele, och ibland drar vi till med ordet skitsele, för den är inte bra.
läs gärna mer på www.cliffords.se eller driveout.se

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka