Sv: Baksele
Du kör antagligen med loksele! Sen har du troligtvis inget annat än en svängel o draglinor i skogen eller ev kälke om du kör på sommaren...?
Om man har hjul då behövs en baksele och det som mest när man kör i skogen!!
Då händer det ofta att vagnen gungar till och far fram, och om man inte har baksele på hästarna (ofta par) åker ju vagnen på dom!
Många kör dock bara med broms men det tycker jag är lite dåligt då man hela tiden måste passa så man inte bromsar för hårt (onödigt tungt för hästarna) eller för lite (vagnen åker fram).
Om man är rädd för att det ska ta lång tid vid anspänningen eller om ekipaget skulle välta/köra fast, använder man hakar som snabbt går att öppna!
Skothakar/snabbkoppling/snabbhakar är väldigt populära på draglinorna! Själv har jag sådana även på bakselen så man kvickt får loss den. (Skaklarna ligger lösa i skakelögglorna, vagnen dras med draglinorna och bromsas med bakselen!)
http://driveout.se/selkammaren/images/uploads/produktsnabbkoppling.JPG
Och jag spänner för på en halv minut när jag ställt hästen mellan skaklarna (naturligtvis är allt väl anpassat före!) tack vare hakarna (som har en hög brottgräns).
Klarar skalmremmarna av att hästen drar tungt går de ju inte sönder i första taget
Och om de är så veka att de kan "ryka av" tycker jag du inte ska köra med dom!! Om de går sönder när hästen tar i och drar då??
Att någon har arbetat med hästar i hela sitt liv, och fått det från föregående generation osv betyder inte alls att hästarna drar bekvämt eller att körningen är bra.
Det jag beundrar från förr är att hästarna fick mkt motion, var dag bara genom att skitta! Själva körningen (arbetet) var dock hårt och stallarna var dåliga.
Idag ska det löptränas och hästen ska minsan ha rätt till två dagars "vila" (dvs gå runt i liten rasthage utan käk).
Många gör det dock mer eller mindre naturligt för hästarna men många hästar hålls ändå på ett mindre bra sätt.
Så det som alltid fungerat behöver inte vara det bästa...