Lejonelle

Trådstartare
Jag tillhör hästplågarna som ännu ej skaffat en baksele :devil: men nu tänkte jag göra det. Har loksele och rockard. Vilken typ av baksele ska man ha och har ni tips på var man hittar prisvärda? Tips på hur man ska fästa bakselen? Finns det annat man ska tänka på?

Sv: Baksele

Du gör mig glad * :)
Billigaste finns på granngården. 360:- tror jag den kostar. Måste beställas, och de är stora i strl. Det bästa är om du fäster den i skakeln, så svetsa dit en ring bara på undersidan ca 2 dm bakom skakelöglan.

Man brukar säga att bakselen ska sitta en handsbredd under hästens mest utstickande del på rumpan. Det kan även bli bekymmer att fästa din baksele på svanskappan eftersom du har loksele som tyvärr inte har tänkt på bakselefästen oftast. Vi har fått göra två små hål i svanskappan och satte fast bakselen genom att trä i en lädertråd så att svanskappan o bakselen satt ihopa.

Lillhästen i stav säljer samma baksele, men då är det frakt på 100 med.

kanske har det kommit fler billiga bakselar, någon som har koll, ...lisa?

Tack för svaret. Behåller man svanskappan och använder tillsammans med bakselen alltså? Jag har extra ringar på mina skaklar som ska vara tänkta för baksele men de sitter längre bak än 2 dm bakom skakelöglorna. Fel tänkt av någon eller kan man fästa på olika sätt? Jag har sett i en del bilder att man fäster bakselen i dragringen, vad anser du om det?

Det blir sämre att ha dem i dragringen, eftersom dragringen rör sig och du inte kan spänna bakselen alls så som det är tänkt riktigt. Det blir ändå rätt mycket tryck på däckeln i nerförsbackarna. Men det hjälper ju en hel del ändå såklart. Alla andra kör ju så, på bruks så det funkar för dig med :)

Jag har ju höjt upp mina skaklar på lokselen så att dragringen bara har draglinorna i, då funkar svängel o baksele toppen. Kolla på gräsklipparbilderna så ser du min förra lösning, har en annan nu men liknande.

Om du har dina bakseleöglor för långt bak, så tror jag att granngårdens baksele blir lite fel, den är så stor o lång överallt. Kanske om du tar andra bakseleremmar än de som följer med, typ spännband eller nåt.. Eller sätt dem i dragringen. :)

Tack igen. Om jag förstår dig rätt så är det alltså framför allt för att minska trycket på däckeln som det vore bra att fästa bakselen i skaklarna eftersom den då tar upp en del av tyngden som annars hamnar på däckeln i nedförsbacken. Dragringen rör sig ju visserligen något men den rörelsen fortplantas ju bakåt längs skaklarna så för den delen borde det inte spela någon roll om bakselen fästs i skaklar eller dragring - eller missförstår jag nånting?

Jag har köpt en baksele fån HMC (Källquists) som jag inte provat ännu. Den har legat på bordet i ett par veckor och eftersom jag inte kört på hela den tiden så ligger den ännu kvar där. Men jag måste säga att jag är förvånad över kvaliten, den känns och ser jättefin ut. Hållbarheten vet jag ju inget om ännu men den känns iaf bra så den är nog ett bra köp.

Dragringen måste ju kunna röra sig om du fäster skaklarna i dragringen vilket är det allra vanligaste. Alltså kan du inte spänna bakselen lika hårt som om du har friliggande skaklar som inte rör sig (bara draglinorna rör sig) Men om du fäster allt i dragringen kvittar det nästan var du fäster bakselen, bäst blir alltid i skaklarna. Testa få du se!

Jag har med använt hmc bakselen, förutom de oändligt långa remmarna om man fäster i skaklarna är den superbra! Riktigt stark.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det verkar helt omöjligt att hitta ett läppcerat som funkar på mig. Hjälp mig Buke! Nu har jag köpt på mig dessa. Eucerin gör ont...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 899
Senast: Trott
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar