I

I_Love_Humle

När behövs det?? Vi körbara ute i naturen med våran shettis, han går alltså i ganska många nerförsbackar... Men var kan man hitta ett inte allt för dyrt :smirk: , baksele i storlek shettis?? På h**ks finns ju bara i cob o full, samma på b*rjes!

:banana:

Sv: Baksele?

Jag skulle absolut rekomendera att ha baksele...specielltom ni kör en del i nerförsbackar.
www.equilex.se har nog bakselar tror jag, Börjes kanske har.
Sök på lite andra trådar här, tror denna frågan har varit uppe innan!!

//Becka

Vad för sele har ni?
Antar lite fräckt att ni har en "kass" sele utan draglinor mm. De kommer oftast utan baksele. Kör ni mer än nån gång i månaden tycker jag en riktigt sele är på plats. Då ingår baksele oxå! Annars kostar en sån runt tusenlappen.

/jenny

Vi har ett loksele från hööks, passar bra, tycker iallafall jag...! Vi kör honom faktiskt 3-6 dagar i veckan, han älskar det! :)
Men inga draglinor och sånt avancerat :p följde med, bara selen... :cry:

Kortbrösta för travsele, modell stor häst, går att använda som baksele för shettis, antingen som den är - men då måste man svetsa fast fästen för den i skaklarna - eller med "skarvremmar", då når den fram till dragringarna på selen. Draglinor i nylon finns hos B****s för shettis och håller bra, de har också kortbröstan. Notera dock att ryggremmen på "bakselen" måste fästas i ryggstycket till svanskappan på selen.

ok..

men då är det absolut dags att investera i draglinor och baksele. :)

Måste bara tillägga att jag är måttligt förtjust över att lokselar används för nöjeskörning. Skaklarna är alldeles får långt ner vilket hindrar hästen i svängar.
Men man tar vad man har och man ser ju om hästen börjar bli motsträvig. Vilket han inte alls verkar vara!

/jenny

j, jag tycker att skaklarna hamnar för långt ner... Men han brukar harva ridvolten också, och så brukar han dra tyngre folk, så ett loksele är nog bäst ändå.

Hej!

Om du köper en kortbrösta (trav) i stl full passar den som baksele åt en shettis! Den från Börjes kostar 165 kr! Den kan iof bli lite för kort om man ska sätta bakselen i dragringen på selen, men om det finns bakseleringar på skaklarna går det utmärkt! Om man använder en metallring får man den enkelt att sitta på plats på ryggstycket/svanskappan.
Själv har jag köpt en sådan och iof sytt om den lite, men jag tycker det var en bra lösning! Annars har jag för mig att www.lillhastenistav.se har en lite billigare baksele.

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 349
Senast: Derivata
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar