Baksele med snabbkoppling

M

MaddeLen

Hittade den här lösningen på baksele med en snabbkoppling. Vad tror ni, är det något att ha eller ska det vara helt i läder som det i vanliga fall är?

visaliten2.php

Sv: Baksele med snabbkoppling

Den ser bra ut, tycker jag.
Ser ínga nackdelar i det, är ju samma säkerhetskrok som används till draglinorna...

Sådana hakar satt det på vår Zilco sele när vi köpte den ny. Fungerar väldigt bra men vi fäster dem i skaklarna. Går väldigt snabbt att spänna för (och ifrån):D

Sådana hakar satt det på vår Zilco sele när vi köpte den ny. Fungerar väldigt bra men vi fäster dem i skaklarna. Går väldigt snabbt att spänna för (och ifrån):D

Det är det jag är ute efter. Funderade över säkerheten och hållbarheten på denna lösning, men ur säkerhetssynpunkt måste ju detta vara bättre än en läderrem som måste skäras av?

Det är ju säkert olika kvalité på spännena även om de ser lika ut. Zilco verkar satsa på kvalité när man kolla på vår sele iallafall. Spännena är lite mini när man har varit ute och kört en tur och är frösen om händerna. Men det är ju bra att de inte är klumpiga när de väl sitter där. Har aldrig varit med om att de har gått upp av misstag.

Jag tror ju på de där spännena istället för att hålla på att sno läder remmen varje gång för det sliter ju också på lädret. Sen bör man väl ändå har en kniv med sig om det skulle behövas men visst går det snabbt att lossa haken. :)

Nu såg jag att utformingen på haken är inte riktigt detsamma. Men sätt en läder stropp i ringen eller nåt som är lättare att dra i vid nödfall. Dock vet jag att en kompis draglina gick upp med just en sån här hake i ett maratonhinder. Antingen berodde det på att den inte var riktigt knäppt från början eller att själva ringen hade hakat i något. Numera skall man ju bli stoppad av domaren vid en sån här händelse men det blev de aldrig.

Senast ändrad:

Det är ju säkert olika kvalité på spännena även om de ser lika ut. Zilco verkar satsa på kvalité när man kolla på vår sele iallafall. Spännena är lite mini när man har varit ute och kört en tur och är frösen om händerna. Men det är ju bra att de inte är klumpiga när de väl sitter där. Har aldrig varit med om att de har gått upp av misstag.

Jag tror ju på de där spännena istället för att hålla på att sno läder remmen varje gång för det sliter ju också på lädret. Sen bör man väl ändå har en kniv med sig om det skulle behövas men visst går det snabbt att lossa haken. :)

Nu såg jag att utformingen på haken är inte riktigt detsamma. Men sätt en läder stropp i ringen eller nåt som är lättare att dra i vid nödfall. Dock vet jag att en kompis draglina gick upp med just en sån här hake i ett maratonhinder. Antingen berodde det på att den inte var riktigt knäppt från början eller att själva ringen hade hakat i något. Numera skall man ju bli stoppad av domaren vid en sån här händelse men det blev de aldrig.

Antagligen beställer jag hem dessa spännen, tror det är från Idealselen.
Annars blir det till att använda mina rejäla snabbkopplingar från Sprenger. Har en idé som jag ska testa i helgen.

Jag köpte lösa snabbkopplingar från Biltema och satte på bakselen!
Funkar kanon!

Liknande trådar

Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
906
Senast: Tantan
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: turbofling
·
Fritid Jag behöver tips på hur jag kan förvara min sticking när jag är ute på språng. I vanliga fall har jag en speciell väska, men det blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 611
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix