Baksele - frågor

Alexandra_W

Trådstartare
Sådär, nu har jag äntligen införskaffat den saknade bakselen till shettisen. Som drar storlek ponny i allt annat, så jag köpte en baksele i strl ponny med. Och kände först att 'shit, det här blev för stort'. Sen insåg jag hur många extra hål man kan göra :angel:

Men, när jag står där blir jag ändå osäker, så finns det någon som har någon bra beskrivning/bild på tillpassning?

Det kändes nere i stallet som om ringen till främre remmen som går över korset (ordet försvann nyss..) hamnar på tok för långt fram. Men googlar jag bilder finns det alla möjliga varianter, ibland är ringen vid bakknäet, ibland en bra bit framför skap/juver så att säga. Olika modeller eller olika korrekt bara?

Vad är ev nackdel om själva delen runt baken skulle vara 'för lång'?

Och så två enklare frågor: svanskappan saknar hälla att trä bakselen igenom. Om bakselen ligger kvar ändå kan man glatt strunta i det eller ska man se till att få det ordnat?

Jag är lärd att fästa remmen från bakselen i lokans dragring. När jag googlade bakseletillpassning var bakselen satt i skakelöglan på en hel del bilder? Vilket är bäst och varför väljer man det ena eller det andra?

Sv: Baksele - frågor

Bakselen ska sitta fast på något sätt så den inte glider ner, du kanske kan korsa remmarna över koret och binda fast ett snöra från däckeln till bakselen, jag har gjort så några gånger när vi plockat ihop och hjälpt nya kuskar med lite udda selar :)
Bakselen ska bromsa vagnen, alltså ska man alltid sätta bakselen i vagnen (skakeln) annars gör den ingen nytta. På lokselar gör den inte så mycket nytta heller, men fler och fler väljer att bygga om sina lokselar så de fungerar bättre med draglinor och bakselen rätt placerad.
Om bakselen är för stor så kan det bli svårt att fästa den korrekt samt tillpassa den, men bättre för stor än för liten :) /jenny

Jag har svårt för teori:angel: men en bild kan jag få ut mycket av:idea:
Hoppas du kan fota sele och sele på hästen:idea:

En loksele har inte ett så stort "spelrum" som oftast behövs när draglinor och baksele ska fungera bra. Kan vara lite olika. Långa dragläder kan underlätta men dom flesta dragläder brukar vara väldigt korta...

Jag har svårt för teori:angel: men en bild kan jag få ut mycket av:idea:
Hoppas du kan fota sele och sele på hästen:idea:

En loksele har inte ett så stort "spelrum" som oftast behövs när draglinor och baksele ska fungera bra. Kan vara lite olika. Långa dragläder kan underlätta men dom flesta dragläder brukar vara väldigt korta...

Kan fota, men inte i drag, och blir ju ganska svårt då det skiljer så mkt mellan 'bara står' och i drag.

Men ska försöka få till en påselad bild iaf vad det lider, nu när jag är ledig =)

Jag förstår nog ändå inte hur bakselen inte skulle funka så bra med loksele är jag rädd :crazy: Fast jag kanske kommer märka det? :idea:

Hursom, här är några dåliga bilder. Bakselen är helt inspänd, det går dock utmärkt göra flera hål men ville inte göra det förrän jag vet om jag ska behålla den. Men den ska upp va? hur mkt? (Det syns på bilden hur långt man kan göra hål, det går inte korta något 'på korset' på den remmen, utan bara de på resp sida)

Det som jag undrar över är var själva 'remmen över korset' hamnar, och 'ringarna' på bakselen? Nu ligger den bara lös, iom att svanskappan saknar hälla, men är ju bara få en hälla ditsydd på lämpligt ställe sen (och tills dess så är det ju bara tejpa ihop dem :devil:) och kanske kan fås en aning längre bak när man fäster.

Men, vad tycker ni?

(Ursäkta fet och skitig ponny. Skitigheten är iofs konstant så fort han ser en jordfläck, men attans vad han la på sig på enbart 1½ v vila pga ömfotad :eek: Den fina svansflätan är design ponnybarnet och jag tager inget ansvar för den, men jag har dyrt och heligt lovat att inte ta ut varken den eller de fina kreationer han har i manen förrän det absolut behövs *s*)

baksele10.jpg

baksele9.jpg

Ok, då gör väl jag ett försök då trots att jag inte är ngn expert :p

Jag har fått lära mig att bakselen sitter bra om den sitter ca en handsbredd under bärbensknölen och att den skall vila på korsets högsta punkt. På en liten ponny får man nog dock tänka sig en liten mindre hand som mått. På din ponny skall alltså selen bak och upp en bra bit för att det skall se riktigt ok ut (detta med reservation för att jag som sagt inte är världsbäst på inpassning av selar) :)

Jo, men frågan är ju just hur stor roll det spelar att den är för långt fram, själva remmen över korset? Den är väl 'bara' till för att hålla upp bakselen?

Höja den på sidorna (så den kommer högre upp på hästen) går ju som sagt bara jag gör fler hål.

Men hur påverkar/påverkar inte att remmen över korset är så långt fram?

Det kan jag faktiskt inte svara på, hur det påverkar om den hamnar för långt fram. Spontant kommer jag bara på att det kan kanske bli lite klurigt att få det att stämma med fästena på skakeln. Hoppas att ngn som är kunnig på inpassning hoppar in i tråden, för nu blev jag faktiskt nyfiken :)

Har inga fästen på skakeln. Det är delvis därför jag inte vill byta till storlek shetland (jag köpte iofs ponny som sagt för 'allt annat' han har är storlek ponny). För jag måste fästa bakselen i endera dragringen (som den sitter nu), eller i samma fäste som man fäster vagnen i i skakeln. Dvs behöver 'långa remmar fram' från bakselen.

Hej!

Det spelar inte jättestor roll var på korset den sitter, det viktigaste är höjden, och den ska du ju justera.
Däremot måste du sätta fast den i däckeln.

Ang baksele och loksele:
Man kan ju tro att baksele och loksele fungerar ultimat för att man förr alltid körde så, men modern körning fungerar ju lite annorlunda än att dra timmer i skogen. Bakselen behövdes inte så mycket.

För att draglinan ska fungera behövs det att skakeln kan glida genom skakelremmen, på en loksele/travsele är det omöjligt, då kommer skakeln hänga vid armbågen=inte skönt eller praktiskt vid vändning, trav etc. Sätter du fast skakeln högre upp med en skakelrem kommer skakeln sitta fast och draglinan jobbar inte med svängeln som den ska. Plus att när hästen bromsar så blir det armbåge, manke och svansrot som tar första smällen och inte bakselen.

Lösning: Sätt skakeln under tömringarna i en anordning som du antingen köper eller gör själv med ex skakelremmarna, sätt fast bakselen i skakeln. tadaa! Skakeln rör sig fritt, bakselen bromsar först, svängeln jobbar bättre och hästen kan svänga etc utan att känna skakeln mot kroppen.

MVH jenny

Jag är nog dum i huvudet är jag rädd =/ För jag fattar inte alls hur du menar med lösningen du beskriver? =/ Om jag höjer skakeln, och har draglinor i dragringen, blir inte det knas? Det är ju låg skakelfästning på vagnen?

I övrigt, så än har jag ju bara kört lite försiktigt utan både draglinor och baksele (mer detaljer nedan). Men vända är inga problem, vagnen har 'vändskiva' (vad heter det eg?), och fascinerande hur lätt man vänder, kan vända helt om på grusväg, och inte sett skakeln 'ta i' hästen. Däremot märks det ju det som beskrivet nedan, på tok för stort 'spel' åt båda hållen.

Ang att skakeln inte kan röra sig så är jag med på det - delsvis ;)

Men t ex om jag fäster med skakelremmar, så då 'hänger' ju skakeln lite i dem, och kan röra sig framåt/bakåt i samma omfattning som längden på skakelremmarna. Dessutom så 'öglan' på skakeln är ganska 'lång' tycker jag? Dvs det finns ett litet spel där med.

Hmm, försöker med lite bilder...

En sån HÄR skakel där kan den ju knappt alls röra sig, det är jag helt med på http://www.cliffords.se/seltungor.jpg

Medan med en sån här så kan skakeln skjutas framåt lite http://westerdal.se/om_korning/bilder/brostsele-2.jpg

Men om man har en loksele, men t ex mina skaklar (som jag inte har ngn bra bild på, kan fixa) men där själva 'öglan' på skakeln är typ 5 cm, då kan ju den röra sig lite? Dock kanske för lite?

Hemskt dålig bild, men.. http://img413.imageshack.us/img413/161/vagnsdetaljer4.jpg

Du får ursäkta om jag verkar helt trög, hav tålamod, jag försöker och vill förstå. Men nu när jag kört lite försiktigt utan baksele och draglinor, så jag har snarare stört mig på att det är för 'stort' spel i skakeln, den vänder ju skakelremmarna (som måhända är för långa?) 'framåt' innan den skjutsar på selen framåt? Med en baksele då kan man ju få broms/stopp via bakselen innan den börjat skjuta selen framåt. Inbillar jag mig? Och i kombination med draglinor slippa det på tok för stora 'spelet' mellan när det är i fullt drag, och när selens bukgjord tar i armbågen och bromsar. (Jag har dock 'handbroms' på vagnen och har hjälpt till med den i nedförsbackar så hästen ska slippa 'armbågsbromsa')

Men bakselen är okej? Dvs jag kan bestämma mig för att behålla den och sätta håltången i den så jag kan höja upp den? =)

Det spelar inte jättestor roll var på korset den sitter, det viktigaste är höjden, och den ska du ju justera.
Däremot måste du sätta fast den i däckeln.

DUmpuckofråga igen.. I däckeln? Den ska väl fästas i svanskappan? (Det ska väl finnas en hälla där, det har inte min svanskappa men det är ju bara att sy dit)

TUSEN tack förresten för att du orkar engagera dig! :bow:

Ja, jag menade att du kan ta bort svanskappan om du vill och bara ha en rem från däckeln, dumt formulerat. Det viktigaste är att den vid en stegring, uppförsbacke mm inte kan glida över svansen och fastna under svansen, det kan verkligen orsaka stress hos hästen.

Jag gör alltid mitt bästa för att hjälpa kuskar tillrätta i körningens underbara värld :) Hoppas du skickar bilder förspänd sen!

Hej igen, nu såg jag att du skrivit ett inlägg överst med :)

Du verkar börja få grepp om det! Men en viktig sak är att skakeln ska kunna röra sig UTAN att något annat ska röra sig på selen förutom bakseln eller draglinorna beroende på drag eller påskjut. Med en vanlig standardlokselelösning så rör sig ju alltid selen före bakselen, därför vill man fästa bakselen i skaklarna så att bakselen jobbar direkt istället för efter en eller två decimeter när dragringen skjutits framåt.

Lättare att visa. Du bor ju i Uppland, kanske någon där kan hjälpa dig?

Ah, nu trillade EN polett ner iaf! Varför man ska fästa bakselen i skakeln och inte dragringen. Det kanske finns hopp om mig med ;)

Det finns säkert duktiga här (finns i Knutby vet jag iaf), men det är lite för svårt för mig få iväg BÅDE vagn och ponny någonstans tyvärr, och vet ingen som kan 'komma hem hit' och visa. Så jag får förlita mig på er på buke.

Jag försöker trösta mig med att det iaf INTE kan bli sämre med mina mer eller mindre taffliga försök än det var innan. Jag fick ju sele med när jag köpte honom. En sån där som benämns 'skitsele'. Och kanske är han inkörd med riktiga grejer en gång i tiden (han verkar iaf vara van med/inte bry sig ett smack om bakselen, å andra sidan är det en stabil shettis som inte bryr sig nämnvärt över något i den vägen, inklusive när han får grenar i svansen/mellan benen etc, så.. svårt veta), men i 'modern tid' så det han är körd är med 'skitsele', inga draglinor/baksele/etc whatsoever. Så det är vad jag försöker trösta mig med - även om det kommer ta tid innan jag får ihop det 'perfekt' (om nånsin), så i hans värld lär det vara en enorm skillnad nu mot innan iaf.

Ska försöka få fotograf till förspänd, lite svårt fotografera själv, om ni inte vill se en betande ponny i drag ;) Svårt hålla det där huvudet uppe ;)

Är det någon fördel/nackdel att inte ha svanskappa? Ponnyn har inget emot den, och det enklate för mig är ju att bara ta med den till skomakaren och få en hälla påsydd?

Vad kul att jag lyckas...det är inte lätt att skriva ner vad man menar.

Svanskappan ska sitta löst och har ingen funktion förutom att hålla bakselen, så trivs han med den så kör på det!

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 481
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 747
Senast: Loons
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 673
Senast: MJLee
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 643
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025