Bakpulver till krubbitare?

Z

zingo

Jag läste i någon tråd att krubbitaren biter för att den har för mycket syra i magen, och då skulle bakpulver hjälpa för att neutralisera. Hur mycket ska man då ge?

Är det någon som har opererat sin krubbitare, när och var? Och hur gick det till? vad kostade det?

Sv: Bakpulver till krubbitare?

Det där är skitsnack!
Krubbitning är en nervös beteendestörning och hästen får en "kick" av att krubbita, det är därför den gör det. Det smittar inte andra hästar, möjligen kan många hästar drabbas samtidigt pga dålig stallmiljö.
Det bästa du kan göra för din krubbitarhäst är att ha den i en trivsam miljö, lugn men samtidigt omväxlande.

fejko skrev:
Det där är skitsnack!
Krubbitning är en nervös beteendestörning och hästen får en "kick" av att krubbita, det är därför den gör det. Det smittar inte andra hästar, möjligen kan många hästar drabbas samtidigt pga dålig stallmiljö.
Det bästa du kan göra för din krubbitarhäst är att ha den i en trivsam miljö, lugn men samtidigt omväxlande.

:bow:
min hingst krubbet när jag fick honom, men uppfödaren kan inte aaalls erinra sig att han gjort det hos henne... :smirk:
När han blev godkänd och fick gå med stona så slutade han! :)
Han behövde bara få utlopp för sina instinkter.

Jag tror att det är en kombination av beteendestörning o tristess
Har en isis som har gått ute på lösdrift (vet inte hur länge) men när han fick gå in tidigt på sommaren eftersom min andra har eksem så började han bita längst ner i krubban o på dörren.
Han gnager inte sönder men man ser att han är uttråkad av stå inne
när han har ätit sin krafft så går han gärna ut igen.

Jag tror det har ett samband o det går nog inte att bota med div medel.

Men ska jag bara låta han fortsätta då?

Jag har gjort allt jag kan göra, han är ute hela dagarna med kompisar, han trivs i stallet, äter mycket hör osv...

Finns det någon direkt orsak kan man ju fixa det, men när det är att han var uttråkad? för fem år sen är det inte så lätt.

Tänderna lär ju inte må så bra länge till...

Det finns forskning som visar på samband mellan magsår o krubbitning samt på effekt av magsårsmedicin mot krubbitning. Bikarbonat är knappast tillräckligt effektivt för att räknas som magsårsmedicin.
PL

Jasså det var nytt för mig? Men inte kan man väl bota krubbbitare med magsårsmedicin, eller?

Är det någon som har opererat sin krubbitare, när och var? Och hur gick det till? vad kostade det?[/QUOTE]

Börja med att kolla upp magen istället!
Kopplingen krubbitning - magbesvär är bra beskriven i länktipset ovan

Senast ändrad:

Kan det inte bli magsår pga krubbitandet då? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 088
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka