Bakom lod..

G

Gilraen

Hello!
som de flesta vet så går min häst gärna bakom lod och jag har en liten fråga. Om jag märker att han gör det, vad ska jag göra för att få honom bra igen? Skulle också vilja be om lite tips på "form övningar" eller vad man ska säga.. Jag sitter mest och nöter på volter, gärna åttvolter, gör rätt mkt skänkelvikningar, serpentiner.. men jag vill ha mer, det känns så tråkigt för både mig och Peps!

ska rida dressyr imorrn så jag vill ha det snabbt :D., om det går förstås :D
fram med tipsen nu!
Eve

Om du känner att han kryper bakom hand, lätta i handen och öka drivningen så han går fram till din hand igen. Kommer han lite för mycket framför gör det inget, bättre än bakom. Då tar han hjälpen på rätt sätt, det är det viktigaste.

Bra övningar för att få honom att komma till samling bakifrån är ju mycket tempoväxlingar, halvhalter och övergångar som får honom att "sitta till" på bakdelen. Som du också sa, skänkelvikning, volter och serpentinger är också bra, det är inte så mycket samlande, men bra lösgörande.
Att lägga in mycket saker så han få tänka hela tiden gör både han och dig uppmärksamma och koncentrerade. Halt-volt-skänkelvikning-halt-ryggning-trav-fattning-volt-avbrott-skänkelvikning osv, med mycket halvhalter och tempoväxlingar.

Lycka till!

Ta ett djupt andetag, räta upp dig i sadeln, lyft blicken, skjut fram magen, öka drivningen och lyft handen. Tygeln ska inte vara sträckt hela tiden, utan bara passivt verka uppåt när hästen går in för djupt. När du fått hästen att förstå och rätta sig efter detta, återgår du till normal handställning (förutsatt att inte den är för låg - handen ska vara buren) och antyder bara ett lyft om den dippar igen.

Jag tycker ofta att hästen går för lågt med huvudet redan innan nosen åker in. Hästen ska vara lätt i framdelen redan i remontformen, och det är jobbigt, så de flesta hästar tar mer än gärna ner huvudet och landar hårt på frambenen (om de inte är travhästar förstås).

Du behöver förmodligen inrikta ridningen på övningar som uppmuntrar lite friare form, oftare raka spår med tempoväxlingar och ordentliga ökningar, så att det blir variation i både tempo, böjninsgrad och form. Kolla lite dressyrprogram och träna på olika bitar därifrån om inspirationen tryter! / Å

Jag vill ge dig tipset att vara extremt noggrann. En häst som börjat gå bakom lod har tappat något längre bak. Kanske har den gått så länge och vant sig vid att ryttaren blir nöjd när böjen på halsen kommer. Om du övar noggrant i skritt på att få honom att jobba bakifrån och samtidigt ger honom en fin kontakt med din hand, kan han komma fram till handen. Min erfarenhet är att ryttare ofta "skyndar på" och skänklar och har sig i gångarter där hästen inte orkar bära sig i vilket fall, vilket bara leder till obehag och mer sänkt rygg. Vidare kan "skolor" nästan förstöra för en häst som kryper bakåt. Skolor är mkt svårare att utföra på rätt sätt än vad "folk" tycks tro, mkt mkt svårt att göra exakt rätt böjning/ställning så de är stärkande. Mitt tips är alltså att skippa diverse övningar där hand är inblandade och bara rid upp honom med ditt säte.

Sv: Bakom lod..

VAD FAN ÄR ATT GÅ BAKOM LOD ?! jag blir helt galen, alla snackar om det men jag har ingen aning om vad det betyder. help !? :confused:

Det är när hästens nosrygg är bakom lodplanet. Lodplanet är en tänkt lodrät linje. Lodrät är rakt upp från marken, till skillnad mot vågrät som är jämnt med marken. Googla lite så hittar du massor med info.

Jag rider på ridskola där flera av hästarna har en förmåga att krulla ihop sig och fullkomligen hänga på bettet. Väldigt mycket bakom lod.
Det blir väldigt jobbigt att hålla emot med handen och detta gör ju också att hästen vill "dra tillbaka", så det är viktigt att inte bli stum i handen utan att mjukt röra på bettet och ställa/böja utåt/innåt och göra olika saker. Halvhalter brukar vara väldigt bra, då får man ju liksom in hästens ben under sig och huvudet kommer upp lite.

Jag skiljer på bakom lod och bakom hand, går han bakom hand kan det bero på för hård hand, skarpt bett mm,

Går hästen bakom lod beror det ofta (inte alltid) på att han inte är tillräckligt stark i rygg och bakdel. Ett uppresande tygeltag korrigerar symtomet men inte orsaken.

Sätt igång och bygg muskler, helst utomhus där bjudningen oftast är bättre. Har du möjlighet rid i skogen, klättra, tempoväxlingar, fattningar mm.
Jobba hästen mer från marken med tömkörning ex.vis. Inget är så själsdödande för en häst som att gå i litet ridhus vecka ut och vecka in.

Lycka till!

Undvik att bara sitta och "lulla runt" i form - gör nåt hela tiden!! Sidvärts, halter, fattningar, avsaktningar/igångsättningar osv, allt för att den ska ta i med bakbenen då brukar allt huvet komma upp ...:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar