Bakom lod, bild

Sv: Bakom lod, bild

Skarp ton? Inte alls.

Menar du att hästen aldrig använder bröstan att dra med?

Arbetar med ryggen gör alla hästar som rör sig. Frågan är i vilket ändamål vilka muskler arbetar. Och i vilket förhållande till resten av muskulaturen. Och vad det leder till.

Det är ju klart att den drar (har jag påstått något annat?), men trots det inga större tyngder. Målet med hästens form är ändå i princip identiskt med ridningens krav, när det gäller dressyrkörning.

Jag anser att målet inte kan vara samma då ändamålen är så vitt skilda.

Att hästen ska gå med eftergift och med lyhördhet etc tycker jag är en självklarhet i alla dicipliner, men det skiljer ju sig i praktiken mellan en häst på terrängbana kontra den häst som går på dressyrbanan.

Japp och lodplanet går från ögat till mungipan, inte nosryggen.

När jag tittar riktigt noga kan den gå lite framför, men absolut inte för mycket!

Rumpnissen skrev:
Japp och lodplanet går från ögat till mungipan, inte nosryggen.

Lod går genom ögat. Om man tar en LODRÄT linje genom ögat har man tagit ut var den omtalade lodlinjen går. Sedan är frågan om näsan är FRAMFÖR, BAKOM eller I denna omtalade lodlinje.

Personligen strävar efter att ha (hästens) näsa FRAMFÖR lodlinjen.

tycker ju den första bilden är väldigt dålig då hästen är spänd och låst i ryggen...

Det jag tycker är konstigt är att folk inte riktigt föstår att hästen kan gå bakom hand på olika sätt..

1. spänd, kort i halsen, och jobbar inte genom hela kroppen

2. lösgjor häst som jobbar genom hela kroppen men eftersom styrkan inte finns där så kan de inte gå med nacken som högsta punkt utan nosen dimper in i mellanåt och det tycker jag är helt ok eftersom jag vet att hästen ändån jobbar!

min d-ponny gick som alt nr 1 när den kom och jag arbetade han så att han går som alt nr 2 nu och jag kan plocka upp honom med nacken som högsta stund vissa perioder men pressar jag honom att gå där så blir han galen... :angel: .. man måste ju se till hästen och inte vad till alla andra tycker..

Vad är i så fall den stora skillnaden i målet förutom ryttare/vagn. Att dra en vagn i konstant fart på jämnt underlag kräver inte mycket kraft. Personligen strävar jag efter samma mål då jag rider/tömkör och kör min häst.

Lovisaleonora_ skrev:
" - Det går inte att ifrågasätta den anatomiska riktigheten i det som har presenterats, men jag kan inte uttala mig om det ridmässiga, eftersom jag inte själv är någon ryttare."

Det anatomiskt riktiga är "existensen av de muskler" som Dadde beskriver.

Du tar för givet att Drevemo även håller med om det fysiologiska slutsatserna som Dadde drar - vilket han säger att han inte gör.
Den sista meningen säger mig att han inte vill bli använd i en sådan här debatt.
Det här var en debatt som fördes i Hästen för många år sedan. Dadde ville åberopa tre veterinärer, inga ställde upp, en del var otrevliga men Drevemo var väl den mest diplomatiska.

Dadde har gjort bra saker, och vill bra saker, men han har inte rätt i allt. Om man bara litar på en källa får man sällan hela sanningen. En hel del av Dadde stämmer inte in i vad som undervisas i på anatomilektionerna på SLU.

Dadde liksom anda på nätet har ju ofta ett syfte med vad de skriver, och syftet - att skapa bättre ridning är hedervärt. Tyvärr har de lite för bråttom med att lägga ut sina teorier för de får sällan ett grepp om helheten.

Det blir bara fokusering på halspsosition eller umdertramp.
Resten av hästen blir ointressant, - och hästen arbetar ju som en helhet...

Senast ändrad:

Återigen måste jag poängtera (jag måste vara usel på kommunikation!) att jag aldrig köper en sanning. Daddes teorier, när han lade ut dem, fick mig att börja tänka på vad jag ville åstadkomma med min ridning och hur hästen egentligen fungerade. Det skapade för mig viljan att söka mig vidare.

Efter det har jag börjat en lång, lång, lång vandring som jag forfarande bara påbörjat. Det är många kontroller efter att ha hört något "nytt". Veterinär, ET, massörer. Min och hästens. Diskussioner med andra ryttare, mina tränare. Anatomiböcker och praktiska övningar med hästen ute på stallgången.

Jag tror aldrig att det GÅR INTE att acceptare någonting rakt av som den ultimata sanningen när de gäller hästar. Ekipaget består av två delar, häst och ryttare. Allt måste utgå från dessa två och deras förutsättningar. Visst går inte att ändra på, fakta är fakta, men hur man når det mål man satt upp - och hur man väljer målet,utifrån vilka sanningar! - den vägen måste alla vandra själva. Och det är där det ofta går fel, tycker jag.

Det blir hastverk, genvägar, en och samma "inspiratiör". Farligt, farligt.

Om man lyfter blicken och ser att det finna andra kunniga, som också har ett korn sanning i sin hantering, då tror jag att många hade funnit sig betydligt rikare än de är idag. Och hästsporten hade tjänat på alla de tusen frågorna som ställts.

För nog blir det "Kejsarens nya kläder" emellanåt...

Jag kan faktiskt inte avgöra det med tanke på den mörka bilden och taskiga vinkeln...

Dessutom tycker jag det är viktigt att poängtera att en bild bara ger svaret just för det ögonblicket. För att säga något om hur hästen jobbar måste man se den arbeta.

Senast ändrad:

Det är jag som rider, jag tycker att det ganska bra med tanke på att hästen alltid vill vara extremt låg..

Vad menar du med extremt låg? Öppen form, huvudet långt ner mot marken? Hästen kan ju för all del gå både framför och bakom lod vare sig den håller nacken högt eller inte...

Fastna inte på en punkt som riktmärke för hästens form. Om man ska fokusera på en del av hästen för att bedöma formen, titta på bakbenets leder. Det är där det intressanta sker... Men även där gäller att man får helhetsbilden, vad sysslar resten av kroppen med?

Det beror väl ändå på vilken typ av körning man sysslar med? Bara för att det ska vara påskjut i kapplöpningsgalopp behöver det ju möjligtvis inte vara påskjut i all "ridning".

Av att döma efter den otydliga bilden så nej, men den ser inte ut att ha ryggen med sig utan "sprätter" med bakbenen. Även om bilden är mörk, dålig vinkel etc. så har den där hästen så lite rygg med sig att det går att påpeka, även om den sen bara börjer på halsen så går den inte heller bakom lod.

*hugger en knapp*

Jag hävdar att hästarna absolut kan erbeta med rygg och bakben trots att näsan är bakom lod. Det finns en underbar bild som blev publicerad i ridsport för ett par år sedan på Anky och Bonfire. På bilden sitter Anky rakt upp och ner med helt släppt kontakt med munnen på Bonfire-han är extremt bakom lod men piafferar bättre än 9 av 10 av dagens dressyrhästar på elitnivå.

Alla hittar sin "sanning" hur de vill rida sin häst. Det finns ingen rak lära eftersom alla hästar och ryttare har olika förutsättning rent fysiskt. Min ridning skiljer sig från det traditionella eftersom jag vill ha ganska lite stöd i munnen och helst bara kunna rida med sitsen. Visst så säger alla att de bara rider med sitsen-men det är ytterst sällan man faktiskt ser det. Om hästen landar bakom lod ser inte jag det som en katastrof-när hästen blir starkare kommer den att placera näsan rätt automatiskt.

Det finns som sagt för och nackdelar med all ridning-men jag aktar mig från att uttala mig negativt så länge ryttare rider på ett sätt som får hästen att muskla sig på ett korrekt vis. Det gör hästen inte om inte ridningen faktiskt är bra.

Liknande trådar

Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
11 261
Senast: Amanda_F
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Mat Paprikasäsong! Sakta men säkert mognar paprikan ute i växthuset. Jag vill göra något kul med dem, inte bara klassikerna ajvar och...
Svar
19
· Visningar
821
Senast: magnus242
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama