Bakom hand vid körning

Lill76

Trådstartare
Vår travare går ofta och "krullar" ihop sig och går bakom hand, när han tycker att det börjara bli lite jobbigt. Det hjälper inte att jag släpper tömmarna helt och försöker driva på. Vi har försökt med många olika bett, men han gör likadant med alla. Både jag och min man försöker vara så mjuka i handen som det bara går, men problemet kvarstår. Eftersom han är ganska rädd för pisken funkar det inte så bra att driva med den för då blir han spänd och slänger huvudet rakt upp till stjärnorna och tar ett stenhårt tag om bettet. Om man sen försöker "lirka" loss det hamnar han "vips" bakom hand igen och man har ingen kontakt med munnen. Tränade lite konkörning härom dagen, men hur lätt är det att sikta mellan koner när man inte har kontakt med munnen på hästen. Någon som har några tips hur vi kommer tillrätta med problemet?? (jag vet att han behöver bättra på sina muskler och det håller vi på att jobba med)

Sv: Bakom hand vid körning

Kör rakt fram efter väg och jobba med halvhalter men släpp fram däremellan, så att han måste växla mellan påskjut och broms med bakbenen. Trillar han iväg så gör man mer halvhalter, tappar han påskjutet så skippar man dem en stund. Det är jobbigare för hästen att svänga vagnen än att dra den rakt fram, och orkar inte hästen så blir den lätt ihopkrullad, som du skriver. Ev kan man gå över till att göra tömkörningsjobbet i grimma ett tag, har man en känslig häst kan den tveka att svara framåt med bett i munnen. Hoppas det löser sig, det går inte att köra en häst som man inte hittar munnen på!

Sv: Bakom hand vid körning

Det är ju inte helt ovanligt att vissa hästar "krullar" ihop sig (bra beskrivning :p )..
Våra travare har jag satt på en martingal som ett första försök att "tvinga" dem ner mot bettet!
Det är precis som du skriver en känsla av 0 kontakt när huvudet åker upp i himmelen.

Men lägg annars den här frågan i trav-forumet. De kan säkert hjälpa dig bättre!

Jag hade önskat att konkörning osv hade hjälpt på mina då..men tyvärr var jag tvungen att lösa problemet med att få fullständig kontakt med hästen först. Inte roligt när man har en kamel framför sig i vagnen att runda konor osv.. ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 557
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 166
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?