Bakom hand i galoppen

L

Limrick

Vad gör man när hästen går bakom hand i galoppen? Jag försöker skjuta på honom framåt men han ligger kvar bakom hand ändå. Någon som har bra tips eller bra övningar man kan göra?
Han går inte bakom hand itraven, bara i galoppen.

Sv: Bakom hand i galoppen

Släpp handen helt och gasa. ;) Om det inte hjälper kan du prova att lyfta med handen för att vägleda honom. Men funkar det inte så låt bli! :)

Annars gäller det att träna styrka. Gör väldigt mycket galoppfattningar. Försök hitta små saker som gör att han kommer fram och blir ärlig, när du hittar dom så jobba vidare där. Se till att det hela tiden händer saker!
Men ut och klättra, galoppträna, hoppa studs och stärk i traven så kommer galoppen ska du se!

Men som alltid, ta hjälp av en duktig tränare!

Jo, jag vet ju att han inte är ärlig när han kryper bakom hand. Jag har försökt gasa och "lyfta" upp honom men det funkar inte riktigt.
Är det bara att vara enveten och fortsätta för jag är väl inne på rätt spår?

Tycker i de flesta fall att en häst som går bakom lod oftast ligger där för att ryttaren håller kvar den där, medvetet eller ej. Ta tyglarna mellan tummen och pekfingret i varje hand och ha den lätta kontakten. Lyft blicken och galoppera balanserat framåt medan du höjer handen och låter den gå framåt/uppåt längs med mankammen. Då bör hästen följa bettet framåt och inte gå bakom lod. Om du behöver använda tyglarna mer än vad som går med den fattningen, är hästen inte nog balanserad/stark/lydig för att bära sig korrekt, åtminstone inte just där och då.

Jag tycker det hjälper att göra många övergånger mellan trav och galopp, gärna på volt! :)

Höj händerna några steg och plocka upp hästen och sänk sedan. Upprepa om han kryper bakom igen. Minska volten i galopp och öka igen. gör fattningar.

Brukar tänka svag öppna på min häst när han går bakom, då måste han lägga mer tyngd bak å då blir det bättre.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 202
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 407
Senast: Sar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Namnförslag till gråhunds hane?
  • Uppdateringstråd 30
  • Regntäcke