Sv: Bakknän och samling
Jag har en gammal valack som jag håller igång lite lagom för att han ska hålla sig frisk längre. Nu har han fått ont i ett bakknä och detta märks framför allt när han ska skos. Veterinären tycker att han ska hållas igång som vanligt. Vi pratade dock inte om i vilken form jag ska rida honom. Nu undrar jag om samling sliter på bakknäna?
Min kompis valack, som var Fatimas ögonsten reds ända till sista tre veckorna i sitt liv, då han som 28-åring åkte på en rejäl gaffelbandsskada efter att ha halkat ute i skogen. De åkte till klinik med honom, men den gången gick det inte längre. Han var knackig till och från i benen, efter kotledsinflammationer olika senskador från tävling, dåliga hovar och lite annat smått och gott.
Men han reds kontinuerligt i LA-form, efter att ha tävlat MSV med matte, innan husse tog över honom som 16-åring. Han reds som sagt i form, fullt ut i alla gångarter, reds dressyrlektion med ridskolefolket varje lördag, samma grupp som husse ridit med i fyrtio år. Hästen levde upp, när han fick showa lite både med korta samlingar a la passage och byten i vart tredje, samt när han fick rejsa lite hinder.
De dagar hovslagaren skulle komma, såg husse alltid till att ha hunnit rida ut en timme innan, för att leda upp hästen. Annars märktes det att han hade jobbigt att hålla uppe hovarna.
Men hästen hade inte ont, så uttalat enligt veterinär. Utan han var friskskriven där emellan sina skador. Så det kan ju vara vanskligt att jämföra.
Mvh
IngelaH