Bakknän och samling

fejko

Trådstartare
Jag har en gammal valack som jag håller igång lite lagom för att han ska hålla sig frisk längre. Nu har han fått ont i ett bakknä och detta märks framför allt när han ska skos. Veterinären tycker att han ska hållas igång som vanligt. Vi pratade dock inte om i vilken form jag ska rida honom. Nu undrar jag om samling sliter på bakknäna?

Sv: Bakknän och samling

Ont i ett bakknä är diffust. Vad sa veterinären mer? Är hästen halt? Att hästen är svår att sko och visar symptom på att den har problem med ett bakknä kan bero på andra orsaker om man inte har gjort en ordentlig utredning. Jag har haft en häst som hade problem (halt) med sitt ena bakknä, den skulle inte ridas alls. Sen har jag haft en som hade patellaupphakning, den skulle gå varje dag. Ytterligare en hade Shivering, den fick inte backa. En häst hade pålagringar på SI-leden (korsryggsleden, vilket gav symptom i bakbenen), den skulle ledas och tömköras efter behandling och vila. Så det beror helt på vad själva problemet ligger i. Samlar du inte ihop den när du rider så tappar den ryggmusklerna och samlar du den mycket så sätter du press på bakknäna. Är den halt skall den inte ridas, bara vara i hage utan kompisar som jagar den. Tycker jag. Eventuellt så får man leda den om veterinären vill att den skall hållas i rörelse. Utan röntgen och ultraljud så är det svårt att ställa en vettig diagnos.

Antar att du bara ville ha ett svar på ja eller nej, men det går inte att svara rent generellt utan man måste se till helhetsbilden.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! Hästen är inte halt utan reagerar vid skoning framför allt när skon plockas av. Han har lite tendenser till patellupphakning också, dessutom är han 26 år så skulle han ställas av så skulle han förmodligen rasa helt. Och veterinären sa att muskulaturen avlastar lederna. Men jag får ringa henne igen och fråga vilken form han ska ridas i.

Jag har en gammal valack som jag håller igång lite lagom för att han ska hålla sig frisk längre. Nu har han fått ont i ett bakknä och detta märks framför allt när han ska skos. Veterinären tycker att han ska hållas igång som vanligt. Vi pratade dock inte om i vilken form jag ska rida honom. Nu undrar jag om samling sliter på bakknäna?

Min kompis valack, som var Fatimas ögonsten reds ända till sista tre veckorna i sitt liv, då han som 28-åring åkte på en rejäl gaffelbandsskada efter att ha halkat ute i skogen. De åkte till klinik med honom, men den gången gick det inte längre. Han var knackig till och från i benen, efter kotledsinflammationer olika senskador från tävling, dåliga hovar och lite annat smått och gott.

Men han reds kontinuerligt i LA-form, efter att ha tävlat MSV med matte, innan husse tog över honom som 16-åring. Han reds som sagt i form, fullt ut i alla gångarter, reds dressyrlektion med ridskolefolket varje lördag, samma grupp som husse ridit med i fyrtio år. Hästen levde upp, när han fick showa lite både med korta samlingar a la passage och byten i vart tredje, samt när han fick rejsa lite hinder.

De dagar hovslagaren skulle komma, såg husse alltid till att ha hunnit rida ut en timme innan, för att leda upp hästen. Annars märktes det att han hade jobbigt att hålla uppe hovarna.

Men hästen hade inte ont, så uttalat enligt veterinär. Utan han var friskskriven där emellan sina skador. Så det kan ju vara vanskligt att jämföra.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 040
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 359
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 862
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025