Bakjäst! (sammanfogad) av samma användare

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Niantrezz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 606
Sv: Vilken bakjäst??

Ni som ger era hästar bakjäst - hur ofta ger ni dom detta och mängd/tillfälle? Ni föredrar att ge bakjäst framför foderjäst därför att...? *nyfiken*

Mvh Tessan

Sv: Bakjäst! (sammanfogad) av samma användare

*kl* Ger torrjäst samma effekt som "färsk"?

Jag gav min "fångis" foderjäst men min vet sa att det var bättre med bakjäst.. varför vet jag inte riktigt? hon får 1/4 paket varje kväll (en shettis) tyvärr så får jag blöta upp det med lite vatten i en spruta för det är en riktig finsmakare och hon vägrar äta det självmant.. men det får gå det med huvudsaken är att det hamnar i magen på något sätt :D

Sv: Vilken bakjäst??

Ni som ger era hästar bakjäst - hur ofta ger ni dom detta och mängd/tillfälle? Ni föredrar att ge bakjäst framför foderjäst därför att...? *nyfiken*

Mvh Tessan

Jag ger mina hästar bakjäst nästan varje dag, främst shettisen då han haft fång o det är mag-och tarmstörningar som utlöser fång.
Bakjästen är en levande jäst (sök efter trådar där HH har skrivit riktigt bra om bakjästen o dess effekt).
Jag brukar köpa vanlig bakjäst i affärn, o smular sönder det o lägger det i lusernhacket o ger det till shettisen. Märren (liten stor häst) vill inte alltid äta upp det om inte man blandar med lite betfor.
Jag har fodrat dem med foderjäst tidigare, men just bakjäst hjälper hästens mage att komma i trim, om man säger så.

Dessutom är bakjästen mycket billigare än de andra foderjästsorter.

Finns det ingen risk att jästen börjar jäsa då? :o

*kl* Ger torrjäst samma effekt som "färsk"?

*Putt putt*

Skulle också vilja ha svar på det.
Ni som ger torrjäst, hur mycket ger ni per dag?
Blöter ni upp det? och om ni blöter det, blöter ni det i varmt eller kallt vatten?

Jag ger iof inte torrjäst men min lilla donna vägrar att äta bakjästen så jag smular ner den i en spruta och häller i lite kallt vatten och skakar som en tok och sprutar det i munnen på henne.. varje dag en gång om dagen. 1/4 paket , det är en shettis!

Ska man ge torr jäst el den man köper i kyldisken???

Det finns folk som ger både och om du läser hela tråden så får du veta lite mer! ;)

Nu drar jag upp det här igen!

Funderar på att ge hästen bakjäst, men jäser inte det i magen? Mår de inte lite illa av det? Tänker på mej själv när jag käkade deg som liten :crazy:
Vanlig foderjäst är ju baserad på bryggerijäst, kan man ge det? Läste nånstans om levande och avdödad jästkultur, men det kom aldrig fram vilket som var bättre än det andra.. Och hur länge kan man ge bakjäst (om man nu ska ge det), en kort kur eller som förebyggande? Jag har tusen frågor till, men vi börjar med det här ^^ Hittar inga svar

Jäser gör det jämnt i hästens tarmar. Gjorde det inte det skulle hästen svälta ihjäl. Det är många olika mikroorganismer som tar till vara näringen i fodret gm jäsning.

Det har visat sig att levande bakjäst har en positiv effekt på miljön i grovtarmen så att de goda mikroorganismerna trivs och arbetar bättre.
I de flesta kommersiella tillskott, som foderjäst och Krafts magtarm är det död jäst. De har inte samma gynnsamma effekt utan där är det ffa näringen som kan vara av nytta kanske. Så använd ett preparat med levande jästkultur t ex vanlig bakjäst om man vill åt ”miljöaffekten”.
För en häst med problem i grovtarmen eller med stora stärkelsegivor är det lämpligt att ge en liten mgd varje dag. I Medinas studie, där den gynnsamma effekten visade sig, gav man 10 gr per dag åt 500 kg häst. HH

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 083
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
531
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka