Bakjäst! (sammanfogad) av samma användare

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Niantrezz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 606
N

Niantrezz

Om man ska ge bakjäst istället för foderjäst blöter man upp bakjästen då?

Sv: Bakjäst!

Kan man ge bakjäst till hästar?:crazy:
Varför? Vad har det för effekt isf? :d

Det behöver man inte göra. Jag brukar smula ner bakjästen sönder i uppblötta betforn innan fodring. Det funkar bra.

SirWillgott. Bakjästen har en levande jästkultur (Sacchomyces caravisie heter jästkulturens art), som är betydligt bättre än foderjästen. Om hästen har mag-och tarmstörningar hjälper faktiskt bakjästen till så att tarmarna blir stabila.
Det har hjälpt min shettis väldigt mycket! Jag ger hellre bakjästen framför foderjästen,då det har en mera effekt.

Det behöver man inte göra. Jag brukar smula ner bakjästen sönder i uppblötta betforn innan fodring. Det funkar bra.

SirWillgott. Bakjästen har en levande jästkultur (Sacchomyces caravisie heter jästkulturens art), som är betydligt bättre än foderjästen. Om hästen har mag-och tarmstörningar hjälper faktiskt bakjästen till så att tarmarna blir stabila.
Det har hjälpt min shettis väldigt mycket! Jag ger hellre bakjästen framför foderjästen,då det har en mera effekt.

Ja jag har en shettis med fång och har gett henne foderjäst men min vet tyckte att jag skulle ge bakjäst istället. Men jag glömde fråga hur mycket och hur jag skulle ge henne den.. men när jag läste under en annan tråd så skulle 1/4 paket om dagen vara lagom?! hon får ingen betfor nu vet tyckte att jag skulle plocka bort den.. men hon får lite proviva så jag kanske kan smula ner jästen där! gör man det precis innan man fodrar el ska det stå en stund? dumma frågor, men frågar man inte får man inget veta :angel:

Såg just att du skrivit att du smulade ner det innan fodring :idea:

1/4 pkt bakjäst per dag räcker till en shettis,ja! :) Min shettis fick fång förra året, men i år har han klarat sig dock! Äter lusernhack på betet, o får bakjästen i lusernhacket o lite betfor o en skvätt linfröolja.

1/4 pkt bakjäst per dag räcker till en shettis,ja! :) Min shettis fick fång förra året, men i år har han klarat sig dock! Äter lusernhack på betet, o får bakjästen i lusernhacket o lite betfor o en skvätt linfröolja.

Tack för svaren :banana: nu ska jag ut i stallet och baka ;)

min pålle äter jästen som den är (hon tror kanske att det är godis:D. prova det, alltid värt ett försök.

min pålle äter jästen som den är (hon tror kanske att det är godis:D. prova det, alltid värt ett försök.

Ja det var ju en bra ide :idea: hon är lite kinkig men det är ju värt ett försök!! Kom på idag när jag skulle köpa bakjäst att jag inte vet viken sort man ska ge.. det fanns ju två?!:confused: en för söta degar och så någon annan?? Är det någon som vet??

Vilken bakjäst??

Var och skulle köpa bakjäst.. men vilken sort är det man ska använda?? det fanns ju två, en för söta degar och så någon annan :confused: snälla är det någon som vet och kan svara fort??

Sv: Vilken bakjäst??

det beror väl på om hästen är söt eller inte:p:eek:

Skojar bara, det spelar ingen större roll vilken du tar, jag brukar ta den med röd text på, tror den är för söta degar.

det beror väl på om hästen är söt eller inte:p:eek:

Skojar bara, det spelar ingen större roll vilken du tar, jag brukar ta den med röd text på, tror den är för söta degar.

:)Hehe ja hon är ganska söt så jag tar den för söta degar då! Tack för hjälpen! :banana:

Jag brukar köpa den kronjästen med röda texter på. eller ja, den UTAN socker på. Äh, är ju inte så nykter, hoppas det duger iaf. Det lilla gula paket med nej, just det, BLÅ TEXTER på det står kronjäst på. Hästarna gillar det iallafall vad jag kan bedöma. Det verkar OK iaf.

Det är väl TORRJÄST eller? Bakjäst vilket som. Jag köper en sån där bakjäst, o det funkar bra. Hästarna är inte helt tokiga i deras magar alls.

Hur mycket bakjäst ska man ge en storhäst ungefär??? *Nyfiken*

Jag ger min märr (liten stor häst) ca 13gram bakjäst. Shettisen runt 10gram därav 1/4 o märren typ 2/4.

Tack!

*Lånar tråden lite till* (känns så dumt att starta en ny)

Funderar på att ge min häst jäst när jag byter stall (kommer fodra honom med hö från olika partier där alla saknar analys, medan han står där). Tänkte att det kunde underlätta foder bytena om han fick jäst! Är det svårt att vänja in dem (deras magar) på jäst?

Föresten finns det några nackdelar/biefkter av jäst?

Vad intressant, till en stor häst ger man alltså ca ½ paket vanlig bakjäst/dag? Har hela vintern gett min ridtravare foderjäst, men bakjäst är alltså bättre - inga bieffekter? hur ofta ger man detta, dagligen eller då och då? *nyfiken*

Mvh Tessan

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 083
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
531
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka