Bakjäst + Betfor = ???

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare gaah_70
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 192
G

gaah_70

Kan man ge bakjäst tillsammans med Betfor, eller får man igång en jäs-process då?
Man är ju lite rädd att hästen ska bli skit-full :o, eller få kolik eller något annat o-kul.

Och om man inte ger Betfor - kan man då lägga ner jästen i fodret flera timmar innan hästen ska äta utan att jäs-processen går igång?

Idoit-frågor kankse, men jag vet faktiskt inte :o

Sv: Bakjäst + Betfor = ???

Jag ger alltid bakjäst tillsammans med betfor. Mina hästar har överlevt. Jag tror inte att det jäser magen på hästen dvs inte extra mkt pga jästen. Det sker ju en del andra liknande processer naturligt i hästens tarmar.

Jag brukar tillsätta jästen strax innan jag ger det till dem. Det måste vara ganska varmt för att jästen ska sätta igång jäsning i ngn större omfattning så jag antar att det inte kan hända så mkt så länge det är kallt. Jag tror att man ser det i så fall. Men jag vet inte säkert.

Jästen jäser som bäst vid 36-37 grader varmt, så det händer nog inte så mycket i din betfor. Gissar att erat stall inte är så varmt utan snarare kanske runt 8-10 grader?

Nä, så varmt har vi ju inte i stallet - på vintern i alla fall.

Men nere i hästens mage är det ju varmt. Börjar det inte jäsa där nere?

Jag tänker på alla de gånger man som liten fick höra att man inte skulle äta deg, för det skulle jäsa i magen (Vad som skulle hända förmälde aldrig historierna ...)

Njaa... det kommer inte börja "jäsa" i magen, men du har rätt i att magens höga temperatur kommer att aktivera bakterierna i jästen och dessa kommer att hjälpa till i jäsningen av fodret i tarmarna = det man är ute efter (oftast) med bakjäst :)

Njaa... det kommer inte börja "jäsa" i magen, men du har rätt i att magens höga temperatur kommer att aktivera bakterierna i jästen och dessa kommer att hjälpa till i jäsningen av fodret i tarmarna = det man är ute efter (oftast) med bakjäst :)

Jag hoppas att det inte finns bakterier i den jäst jag köper. Vanlig bakjäst består av jästsvampar. se nedanstående text
Man vet inte exakt vad de gör i hästens tarm bara att de underlättar för de bakterier som ska jäsa fodret.

Umeå universitet Resurscentrum för kemin i skolan:

"Bagerijäst, Saccharomyces cerevisiae, är en encellig svampart som tillhör subphylum Saccharomycotina, en grupp sporsäcksvampar som inte bildar fruktkroppar, vilket är unikt bland de äkta svamparna (riket Fungi) [4]. Bagerijäst används vanligen till bakning samt bryggning av öltypen ale [3]."

Oj, sorry. Jag menade såklart jästsvamparna. Men dom hjälper ju de goda bekterierna i bakteriefloran att fungera bättre. Det var det jag syftade på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 702
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 616
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈