Bakhovarna trampar på varandra

Hastflickan

Trådstartare
På stallgången så brukar hästen stå och luta på ett ben, och sen efter ett tag byta till det andra bakbenet. När han byter ställer han ibland ena hoven på den andra hoven (inte med mening) och då glider hoven snabbt ner. Grejen är att eftersom han har skor så blir det ju fula slitage på hans hovar, som att en sten tryckts hårt(!) längs insidorna. Sen när det är vinter är det broddar som gäller och då är jag rädd att han slipar sönder hovarna eller trampar upp sig själv ovanför hoven. Varför ställer han sig på sig själv och kan jag göra något åt det? (Obs: Hästen är och har alltid varit trång vid bakhovarna, hjulbent)
Nu lät detta väldigt rörigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Min holländare gör så. Hon får ha boots på sig jämt. Trampar lätt av sig skorna också annars.
Går det bra med boots jämt? Menar du "halvmåne boots" som sitter på hoven, eller ex easyboots som även är under? Du har dom på när du motionerar din häst och även i hagen? Funderar om jag också ska ha så därav mina frågor ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 976
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 847
Senast: Lindon
·
M
Hästvård Suck! Ska försöka ställa mina frågor utan att det blir en massa missförstånd :crazy: För det första vill ja säga att jag har en...
2
Svar
21
· Visningar
4 370
Senast: Minizapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar