B

Billie Jean

Hur hårt ska bakgjorden sitta igentligen?
jag spänner den bara så pass att den ligger an, så att
den inte fastnar i nån gren eller liknande när man e ute
i skogen. Hörde av någon att den ska sitta lika hårt som
sadelgjorden. kan detta verligen stäma?:confused::confused:

Sv: Bakgjord

du ska få in en knytnäve! det är så jag fått lära mig

Man ska _inte_ få in en knytnäve. Det ska vara så lite glapp som möjligt för att undvika att saker fastnar i den (hovar, grenar osv). Dessutom, om den sitter med glapp och sadeln tippar upp så kommer flankgjorden slå hästen i magen.

Alltså, ligga an men inte spännas. Sedan får man ju se till varje häst vad den går med på.

/Ida

observera att bakgjorden behöver du inte så länge du inte ska tävla i roping t.ex
Fortfarande inte sant, kolla andra trådar...
(fel svarsknapp såg jag efteråt)

Den ska inte spännas åt som en sadelgjord, men se till så att den inte glappar! Lagom är bäst :D hehe
Enda gången jag rider med endast en gjord är när jag tävlar i pleasure och hinner ta av de andra gjordarna mellan klasserna. Nu säger ju vissa att de endast behövs i roping, så är inte fallet. man klarar sig givetvis utan, men eftersom sadeln är så lång tycker jag det är bra med en gjord som håller hela grejjen på plats. det finns ju en anledning till varför man sadeln har plats för Brösta, Sadelgjord + flankgjord!

Hej!

Jag undrar var man köper denna gjord?

Hittar det ej på nätet.

Tacksam för svar.

mvh
Emma

jag har också letat efter en sån. fanns inte ens hos någon försäljare på WesternSMet.
Jag skickade efter från Börjes, och den verkar ok.

Många bra svar.
Riktig, bakgjörd ska vara "SNUG", men inte tytt, och glom inte din konekterstrap så den inte kanna up i magen på han/hon.

Emma: Du kan anvanda en vanlig gjörd som en Flank Cinch om du inte hitta en på shoppen. Den kännsa behöva vara lite längra an din vanliga gjörd.

Hej! Jag har en liten undran ang bakgjorden oxå i tävlingssammanhang.
Hur känsligt är det om den inte är i samma färg som resten:o
Och även "strapen" mellan gjordarna undrar jag vad det bör vara.
Finns det något orginal typ?

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 033
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18