Bakdelsvändning

Elanor

Trådstartare
Hej! Filmade lite igår när jag red, och nu vänder jag mig till er dressyrexperter och undrar lite om bakdelsvändningar. Jag har helt glömt av hur dessa ska se ut! Men titta gärna på videon i länken här under! Ska bakbenen stå stilla eller trampa runt? Bakdelsvändningen till höger, går den för fort? Vilket tempo ska man ha och är det vanligtvis bara ett varv?

http://www.youtube.com/watch?v=WoMZkSQKW-0

Tacksam för svar!! :bow:
 
Sv: Bakdelsvändning

Nu vet jag inte hur det är med westernridningen men i dressyren vill man att hästen ska trampa med bakbenen och korsa över i vändningen. Det är ju inte så bra för leder att de står och skruvar. Vändningen till höger går lite fort ja, den andra var bättre.
Själva vändningen brukar man bara göra ett halvt varv, 180°.
 
Sv: Bakdelsvändning

Bakdelen ska trampa runt på en liten, liten cirkel, ungefär som att hästen piafferade på en halvmeterscirkel och så ska frambenen trampa över så som din häst gör.
 
Sv: Bakdelsvändning

Eftersom jag frågar på Dressyrforumet vill jag veta hur man vill ha det i dressyr ;) I western förekommer inte bakdelsvändning som rörelse inom tävlingsmoment. Det min häst gör är ju egentligen en långsam spinn, och då ska hästens tå stilla med bakbenen...

Men skulle detta vara godkänt på en tävling på lägre nivå? Eller går det inte hem alls hos domaren? :angel:
 
Sv: Bakdelsvändning

Det händer lätt att folk lägger sina frågor på fel ställe, lika bra att fråga. Vet inte vad du hade fått för poäng på den på videon men bättre form på hästen lär krävas och att den trampar mer bak.
 
Sv: Bakdelsvändning

Den måste trampa med bakbenen..Nu står den stilla bak. Och formen på hästen är det kanske egentligen inget fel på då den ser samlad ut...men i dressyr måste den ha form på ett annat sätt..mycket rundare i nacken. Hoppas du förstår vad jag menar! och som de andra redan skrivit så går det lite för fort i ena varvet och en bakdelsvändning är inte runt hela vägen...så att säga.
 
Sv: Bakdelsvändning

Eftersom jag frågar på Dressyrforumet vill jag veta hur man vill ha det i dressyr ;) I western förekommer inte bakdelsvändning som rörelse inom tävlingsmoment. Det min häst gör är ju egentligen en långsam spinn, och då ska hästens tå stilla med bakbenen...

Men skulle detta vara godkänt på en tävling på lägre nivå? Eller går det inte hem alls hos domaren? :angel:

Din häst vrider bakbenen, så den skulle nog inte vara godkänd på tävling.
Hästen ska trampa med bakbenen, Inte stå still och "vrida" sig runt.

Ett tips är att börja bakdelsvändningen från skritt och sedan vända, inte göra vändningen från en halt.
 
Sv: Bakdelsvändning

Den där skulle inte bli godkänd på tävling -nej.

För att det sk bli gymnastik och ökad bakbensaktivitet vilket är syftet med bakdelsvändning så måste ju hästen trampa med bakbenen så den rör sitt bäcken.

Den andra går även för fort samt att hästen tänker bakåt.

Led inte bara runt framdelen utan rid en stor volt med tagen bakdel. Gör den imndre och mindre så får du rätt tramp.

De här mycker jag är helt ok:
http://www.youtube.com/watch?v=ZBc7ESS935M
 
Sv: Bakdelsvändning

I en bakdelsvändning vill man ju se att hästen är samlad och rids då ur skritt, du står ju still när du börjar. Sen som de flesta har skrivit måste hästen trampa med bakbenen, det är typ hela syftet med rörelsen. Och sen endast ett halvt varv som sagt. Hästen ska skritta innan, väldigt korta steg, sen ska den vända, trampa hela tiden och sen skritta ur, man ska behålla skrittakten genom hela vändningen. Sen vill man även se att hästen är eftergiven i sidan, din ser rätt rak ut.
 
Sv: Bakdelsvändning

Den måste trampa med bakbenen..Nu står den stilla bak. Och formen på hästen är det kanske egentligen inget fel på då den ser samlad ut...men i dressyr måste den ha form på ett annat sätt..mycket rundare i nacken. Hoppas du förstår vad jag menar! och som de andra redan skrivit så går det lite för fort i ena varvet och en bakdelsvändning är inte runt hela vägen...så att säga.

Men kräver man även den formen av en häst som är lågt utbildad?
Min häst ligger typ strax under elitnivå i western, men i dressyr är vi blåbär. Har börjat jobba mer med samling och högre, rundare form men jag vill inte kräva den formen av henne längre än några steg, eftersom det är någonting nytt för henne och jag vill inte skapa spänningar.

Men vad menas med "inte godkänd" rörelse? Är det lika med uteslutning eller bara poängavdrag?
 
Sv: Bakdelsvändning

Bakdelsvändning är en liten volt tillbaka- hästen ska vara formad i bålen o ställd i nacken.
Att skruva runt som du gör skulle ge 2p- max. Tabu!

Det kan räcka med ETT missat tramp för att få underkänt.

Den ska trampa runt. Därför börjar man med helomvändning- 180 grader bara :D för att bibehålla trampet runt. Den får ha cirkus 1 m i diameter.
Senare när den kan samla sig så centreras den, men fortfarande tramp runt. Helst upp o ner i samma hovavtryck.
 
Sv: Bakdelsvändning

Utesluten krävs det mycket för att bli, flera felridningar eller olydnad under 20 sekunder. Men du kommer max få en 4 på en sån bakdelsvändning.
 
Sv: Bakdelsvändning

Vilka klasser funderar du på eftersom du frågar om bakdelsvändning och klassar er som blåbär i dressyren? Bakdelsvändningar förekommer ju i klasser där man passerat blåbärsstadiet....
 
Sv: Bakdelsvändning

Tja, jag kommer ju börja på lägsta nivån, programridning på klubben etc men man vet aldrig, jag kanske tycker det är kul och vill fortsätta uppåt i klasserna!
Jag frågade mest eftersom jag var nyfiken på hur man i "dressyrvärlden" om man får säga så genomför en bakdelsvändning. Det var väldigt länge sedan jag red en lektion på ridskolan :D
 
Sv: Bakdelsvändning

Säger som de andra. Är nog för rak och missar att trampa runt. Jag och min häst har börjat titta på bakdelsvändningar nu och för att hon inte ska skruva sig runt som din gör, så får det bli en liten volt tillbaka. Den videon rumpnissen visade tycker jag var bra.
Jag försöker ha lite öppnatänk när jag går in i bakdelsvändningen så att min inte ska bli för rak, för det vill hon gärna bli.
 
Sv: Bakdelsvändning

Öppnatänket är ju oxå för att den ska kunna kliva över med fram- korsa- att bogen är riktad ngt i rörelseriktningen- för att kunna komma runt.

Det är en förberedelse för kommande piruetter i galopp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 748
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 810
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp