Bakdelsvändning

Sv: Bakdelsvändning

Men ska bakbenen då trampa runt på stället? I videon med den svarta hästen gick den ju mer som på en volt.

Och anledningen till att min häst "skruvar" sig runt är ju som sagt att hon är lärd att göra spinn, men har aldrig tränats på bakdelsvändning i denna bemärkelsen. I spinn går det alldeles för fort för att hästarna ska kunna trampa med bakbenen. De står stilla med vikten på ett ben och byter för att hålla balansen.

Postar en video till; Om ni spolar fram till ca 2min (om ni inte orkar kolla på hela) så kan vi se att hästen gör likadant här, fast fortare. (Nu har jag iofs inget träns men det får duga. Vi kan bättre än såhär... hehe) Det är alltså en långsam spinn jag gör på den första videon.

http://www.youtube.com/watch?v=zWOSgawEYMg

Men hur går man tillväga för att börja träna bakdelsvändning? Utgår man från skrittvolter? För det har jag ju förstått att stillastående inte är en bra början för en bakdelsvändning där det var mer framåt än jag trodde. I spinn ska väl hästen tänka frammåt men arslet ska vara parkerat!

:bow:
 
Sv: Bakdelsvändning

Jag säger väl bara samma som alla andra... Men det är inte mycket i din vändning som liknar en korrekt bakdelsvändning eller som man sen – med mer samling kallar den – skrittpiruett.

Hästen ska 1. Vara på tygeln (låt oss inte ta en diskussion om den formuleringen nu). 2. Vara ställd och eftergiven i den inre sidan. 3. Trampa »upp och ner« med bakbenen VARJE steg. Utan att korsa bakbenen. 4. Frambenen skall dock korsas – yttre fram kliver över och förbi inre för att komma runt.

Ytan hästen ska genomföra detta på minskar med klassens svårighetsgrad, i de lätta LA-klasserna kan ytan få bli större men trampet ska fortfarande finnas där. Och hästen får även då inte korsa sina bakben.

Om hästen skruvar hela vägen runt så får man oftast en 2:a eller 3:a. Att tappa ETT tramp räcker för att ge vändningen underkänt. Att tappa något tramp i en vändning är dock inget ovanligt fel.

Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att lära om en westernhäst om den lärt sig att man SKA stå stilla med bakbenen – det är ju en konst i sig! :-).

För att inspirera hästen att lyfta sina bakben och trampa runt kan man dutta i takt lite med spöt uppe på kruppan (långt bak på korset). Hästen brukar också av detta »sätta sig« en aning på detta vis vilket också är bra. Givetvis också göra stora vändningar i början, i princip lite tagen bakdel på volt, för att lära hästen att trampa sig runt. Och att tänka på att det blir sällan bättre av att vända för många steg utan istället bara vända ett par tre steg i början och att hästen svarar snabbt rakt UT.

Hur ryttaren rider är också viktigt och det är inte så LÄTT att ge rätt hjälper för en bra skrittpiruett, det märks på våra ridlektioner... Många hästar trycker mot ytterskänkeln och vänder både lite med fram och bak – det man brukar kalla mellandelsvändning. Att kunna samverka med sin sits (sitta lite på det inre sittbenet och ej ramla över på det yttre), ledande innerhand, reglerande, ev understödjande ytterhand, formande och framåtdrivande innerskänkel och mothållande ytterskänkel krävs av ryttaren för en bra vändning.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakdelsvändning

Men hur går man tillväga för att börja träna bakdelsvändning? Utgår man från skrittvolter? För det har jag ju förstått att stillastående inte är en bra början för en bakdelsvändning där det var mer framåt än jag trodde. I spinn ska väl hästen tänka frammåt men arslet ska vara parkerat!

:bow:

Man lär in bakdelsvändning genom att göra "volt tillbaka". Denna övning gör man med mindre och mindre "volt-del". Tills hästen står på samma ställe med bakbenen och bara trampar runt. Det är ett mycket mindre fel att låta bakbenen göra en liten volt än att hästen skruvar sig runt utan tramp.

Hoppas det var förståeligt :)
 
Sv: Bakdelsvändning

Men ska bakbenen då trampa runt på stället? I videon med den svarta hästen gick den ju mer som på en volt.

Ja bakbenen ska trampa runt, ej korsa varandra. Det du såg på videon med den svarta hästen är ett bra sätt att träna bakdelsvändning. Att gå på en liten volt tillbaka är steg ett och sedan centrerar man vändningen (med bibehållet tramp) allt eftersom utbildningsgraden ökar.

Sen förekommer inte bakdelsvändningar innan LA, så det finns många andra saker att träna på innan :)
 
Sv: Bakdelsvändning

Oj, inte innan dess? :o Jahaja men då behöver jag inte oroa mig för att det ska dyka upp i tävlingssammanhang på ett tag :D Men det är alltid intressant att veta och jag letar efter nya utmaningar. Tack för alla svar! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 748
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 810
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp