Bakdelsvändning.

P

PonnyBus

Jag fattar det inte. Snälla förklara hur man gör! Ibland när jag gör så som mi ninstruktör säger blir det framdelsvänning och nästa så ropar hon bra och jag vettitusan vad det var för skillnad.. Hur känner man det? GAH!
 
Sv: Bakdelsvändning.

Kan du inte be din instruktör förklara skillnaden? Det är ju därför man har instruktörer- för att lära sig! :smirk:

När hästen gör en framdelsvändning så flyttar den (enkelt uttryckt) bakdelen runt framdelen som står still.

I bakdelsvändning flyttar hästen framdelen runt bakdelen som står still.

Detta är enkelt förklarat. HUR man ger rätt hjälper i dessa övningar tror jag att du bäst förstår om någon visar dig, tex din instruktör. Lycka till!
 
Sv: Bakdelsvändning.

Så mycket har jag fattat :P Men vilka hjälper ger jag för att få framdelen att gå runt bakdelen? det är där det knäpper.
 
Sv: Bakdelsvändning.

Det är en liten VOLT tillbaka.
Alltså använder du hjälperna på samma sätt, men flyttar hästen för yttersk.
Du måste vara med i rörelsen o trampa ner i innerstigbygeln.
 
Sv: Bakdelsvändning.

Det är innertygel som är den vändande hjälpen + din blick som följer med i vändningen och på så vis använder du hela överkroppen/vikten som en hjälp oxå.

Ytterskänkeln håller bakdelen på plats och igång, så att hästen inte gör en framdelsvändning eller slutar att trampa med runt.

Innerskänkel håller igång innerbak och holkar ur innersidan.

Yttetygel reglerar ställningen och böjningen, och hindrar hästen från att kliva för mycket framåt.

Sitsen samlar upp rörelsen genom att du sitter emot med mellandelen som en broms för framåtgående.

Börja gärna din bakdelsvändning genom en svag öppna så får du en bra början på din vändning. Annars är det lätt att baken börjar vändningen och det är fel. Det är alltid framdelen som ska föra rörelsen.
 
Sv: Bakdelsvändning.

Bakdelsvändningen är en lösgörande och samlande rörelse som gör hästen smidigare. Rörelsen rids vanligtvis ur samlad skritt (förr reds den även ur halt).

Vändningens centreras runt det inre bakbenet. Ytter bakben kliver framåt och frambenen går i en båge kring vändningspunkten genom steg åt sidan, yttre frambenet ska sättas framför det inre. Vanligast är att man rider bakdelsvändningen ett halvt varv, så att man byter varv.

Inner tygel: ställer hästen och leder framdelen steg för steg runt det inre bakbenet.
Ytter tygel: är förhållande och ev. understödjande. Genom att överlivet följer väl i vändningen kommer yttertygeln att lindrigt trycka mot hästhalsen.
Båda tyglarna: förhåller så att hästen inte går framåt.
Inre skänkeln: är vid sadelgjorden, stoppar inre bakbenet att kliva inåt och reglerar hastigheten i vändningen tillsammans med inre tygeln.
Ytter skänkel: är något tillbakadragen och hindrar bakdelen att falla ut.
Båda skänklarna: håller fram hästen och hindrar den att gå bakåt.
Vikten: är något över på inner sittben.
 
Sv: Bakdelsvändning.

Sådär gjorde jag förr när jag krånglade till det o ändå inte fick perfekt tramp runt.:crazy:

Om man har förberett hästen genom att ha samlat eller kortat upp skritten- ställt den i nacken o format resten -bara att vända för ytterhjälper.


Det här att driva med inner för att bibehålla tramprt behövs inte, om man istället spänner mage o trampar ner dit man ska.

AvG sa väl ngt liknande ang galoppiruetter o principen är densamma.
Provade o hästen gjorde jättefina., men om jag inte hade föreberett tillräckligt fick jag börja om.
 
Sv: Bakdelsvändning.

Min förberedelse infören bakdelsvänding är just öppnan och givetvis en mer samlad skritt.

Vänder med innertygel eftersom det är framdeleln som ska vändas runt bakdelen.

Använder endast ytterhjälper för att reglera ställning och för att hålla kvar baken på stället.

Om man flyttar framdelen med ytterskänkeln, vad finns då kvar för att hålla kvar bakdelen på rätt plats?

Dessutom blir det väl lite sluta över bakdelsvändningen om man vänder för yttrerskänkeln?


Detta är mina tankar och det sätt jag lärt mig, därmed inte sagt att det är det rätta sättet!
 
Sv: Bakdelsvändning.

Jag för alltså inte tillbaka yttersk. så långt o på min stora - nästan framförd iom att det är bogen man flyttar runt.
Hon är så pass lång att framdelen har ganska lång väg att gå runt.
yttertygeln håller rumpan på plats.

Om man nu inte behöver använda innerskänkeln till att driva med så är det heller ingen risk för att man trycker ut rumpan.
Om man dessutom tar för mkt i innern- då sladdar rumpan ut.

Man tänker öppna innan, men byter när man vänder.

Kom på vad Anky sa.-Varför verka mothållande på den sidan som hästen ska åt?
Till P. Sörgaard
 
Sv: Bakdelsvändning.

Jag använder innerskänkeln vid behov- tycker egentligen inte om att gasa och bromsa samtidigt som det blir lite grann om man tappar bjudningen i en bakdelsvändning och blir tvungen att använda inner för att behålla tramp.

Använder inte heller ytterskänkel i den bemärkelse att jag på något sätt skulle trycka baken i dess läge, utan använder den för att visa att det är stopp just där.

Innertygel visar vägen tillsammans med min överkropp, drar alltså inte i den, så att ytterbenent på något vis skulle behöva sladda ut, ytterskänkeln visar endast ramen som benen ska kunna röra sig inom i vändningen.

Om jag tänker efter sker vändningen egentligen med hjälp av min överkropp :idea: Tygeln visar ställningen och en hint om vilket håll vi ska åt och sen sköter vikten och överkroppen resten :idea:
 
Sv: Bakdelsvändning.

Hmm;)
Använder du inte ytterskänkeln om du ska minska volten heller?

Hur ska du rida gal. piruetterna sen:D :devil: Leda runt:p
 
Sv: Bakdelsvändning.

Jag använder den genom att visa vart baken ska hålla sig, men jag rider inte aktivt med den. Då blir det ju sluta el?

Både i en bakdelsvändning och i en piruett ska väl framdelen vara den som leder rörelsen?

Många frågor!!

Blev lite förvirrad nu...:eek: :eek:

Hmm.. nyttig hjärngympa!! :D :D
 
Sv: Bakdelsvändning.

Leda kan man göra på unghästar, men en vuxen häst ska klara av att vara rundad o ställd.

Iom att hästen är ställd o formad- ställd i rörelseriktningen= Sluta! ,, du visar med din vikthjälp vart du vill- vilket ben är det som du måste påverka/ flytta mest- tänk på den du:idea:

Hästen ska ha mest vikt på yttre bak- Därför ska du sitta kvar på ytter, men trampa ner inåt. Då stannar rumpan kvar o trampar runt.
 
Sv: Bakdelsvändning.

Leda kan man göra på unghästar, men en vuxen häst ska klara av att vara rundad o ställd.

Iom att hästen är ställd o formad- ställd i rörelseriktningen= Sluta! ,, du visar med din vikthjälp vart du vill- vilket ben är det som du måste påverka/ flytta mest- tänk på den du:idea:

Hästen ska ha mest vikt på yttre bak- Därför ska du sitta kvar på ytter, men trampa ner inåt. Då stannar rumpan kvar o trampar runt.

Åhhh!! Aha-upplevelse!!
Du!! Nu fattar jag ju!! :bump: :bump:

Tack!!! Axel!! :bow: :bow:

Det är så skönt att man kan bolla och fundera fram och tillbaka med dig utan att du blir sur eller börjar att idiotförklara, eller bli dryg!! :bow: :bow:

Du bara förklara vidare och leder mig på rätt spår liksom!!

:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Bakdelsvändning.

Tänk på att framdelen ska trampa runt hästens inre bak som i en centrerad bakdelsvändning ska trampa upp och ner på stället. När man tränar centrerar man inte rörelsen helt utan låter hästen göra en lite volt med inre bak. Det viktigaste är att fotförflyttningen är rätt så att hästen inte skruvar sig runt. Den vändande hjälpen är ledande inre tygel. Inte ytter skänkel som många tror. (det har säkert din instruktör sagt också) Ytter skänkel är mothållande så att bakdelen inte går iväg. Tänk så här: Vänd själv och ta hästen med dig. Då brukar man hamna rätt. Då får du vikten rätt och yttre tygeln liggen an mot hästhalsen. Är hästen eftergiven så följer den dig när du vänder i sadeln. Innan du påbörjar vändningen är det viktigt att hästen är böjd i bålen.
 
Sv: Bakdelsvändning.

En del tycker att man ska ha en rak häst o leda runt den.
Hur schysst är det:crazy: :confused:

Yttre frambenet måste ju kliva förbi det inre- då måste ytterbogen få vara lite framför den inre.
Såvida man inte rider på en jättevolt tillbaka.
 
Sv: Bakdelsvändning.

Nu har jag funderat lite till!!

Egentligen använder du inte skänkeln mer än att markera med eller?
Själva ridandet gör du med sitsen och vikten eller har jag fattat fel?

Jag tror ändå att jag varit på väg åt ditt håll, förutom att jag inte tänkt på det där med ytterbak, och att det under vändningen blir lite sluta.

Men är det fel att rida lite svag öppna innan vändningen för att få rörelsen att börja med framdelen?

Fler frågor... säg till om jag blir tjatig!! ;)
 
Sv: Bakdelsvändning.

Sådär gjorde jag förr när jag krånglade till det o ändå inte fick perfekt tramp runt.:crazy:

Om man har förberett hästen genom att ha samlat eller kortat upp skritten- ställt den i nacken o format resten -bara att vända för ytterhjälper.


Det här att driva med inner för att bibehålla tramprt behövs inte, om man istället spänner mage o trampar ner dit man ska.

AvG sa väl ngt liknande ang galoppiruetter o principen är densamma.
Provade o hästen gjorde jättefina., men om jag inte hade föreberett tillräckligt fick jag börja om.


Måste bara instämma:D Det där med innerskänkeln har förstört mycket och krånglat tilll det för mej förr i tiden. Och förvirrat hästar tror jag. Det är ju så enkelt egentligen, eller nåja, om man nu får till rätt. :p

Jag har ju faktiskt en gång i världen pga optimistisk tränare o galoppbegåvad häst lärt mej göra galoppiruetter och det var denna princip som du beskriver som fick dem att fungera.:) ( :eek: ) Får se om tjejen och jag kommer dit nån gång :confused: :o Men i skritt fungerar det bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakdelsvändning.

Nu har jag funderat lite till!!

Egentligen använder du inte skänkeln mer än att markera med eller?
Själva ridandet gör du med sitsen och vikten eller har jag fattat fel?
Jag vill att hästen ska marschera runt o inte bli sävlig-bibehållet taktmässigt tramp.Därav får man använda en kickstart-VÄND!
Jag tror ändå att jag varit på väg åt ditt håll, förutom att jag inte tänkt på det där med ytterbak, och att det under vändningen blir lite sluta.

Men är det fel att rida lite svag öppna innan vändningen för att få rörelsen att börja med framdelen?
Antingen är jag otydlig eller så läser du som en kratta:D :p
Man tänker öppna innan, men byter när man vänder.
säg till om jag blir tjatig!! ;)
Choklad kan man aldrig få för mkt av;)
 
Sv: Bakdelsvändning.

Ja ja, jag är trööööög.....:o :o

Men ska inte vändningen börja med framdelen?

Resten har jag redan hängt med på, vet du...;) ;)
Eller kanske inte... Öh.. :confused: :confused:

Jodå!! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 868
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp