Bakdelsvändning på unghäst

the_connemara

Trådstartare
När har ni introducerat det för era unghästar?
Hur introducerade ni det?

Vad hade ni befäst innan dess?

Varför började ni?
Vad ville ni ha ut av dem?

Vi började rent odressyrmässigt för att få till galoppfattningarna förra veckan när pållens (4-årig övervuxen connemara) inhoppning under ryttare startade. Skulle tänka bakdelsvändning efter hörnet, ställa om sista stegen och fatta det nya varvets galopp. Tro mig när jag blev chockad och han gjorde vissa nästan nöjaktigt korrekta vändningar åt båda hållen utan större problem :eek: Andra gånger kunde det bli totalfel men just att hitta den rätta känslan var inte alls svårt.

Tidigare hade vi väl gjort någon framdelsvändning som utveckling på lite sidvärts helt på egen hand. Annars jobbas han nästan ingenting i skritt på kort tygel. Men nu funderar jag på att forsätta arbeta lite med "enbart" dem, han verkar ha himla lät för det. Som vi lärde oss att fatta ur en vändning gav väldigt bra fattningar (fastän målet mest var att få rätt galopp :o) och det kommer jag delvis fortsätta arbeta med för att stärka galoppen. Men att göra bakdelsvändningar mer "dressyrmässigt" och utan att ställa om och fatta galopp på slutet, är det för tidigt eller nyttigt tro?

Sv: Bakdelsvändning på unghäst

Jag rider både bak- och framdelsmässiga rörelser på Elvira och har gjort det sedan hon var ganska nyinriden.

Det är inga "korrekt" utförda rörelser, utan bara ett resultat av vårt tränande på att separera fram- och bakdel och befästa och renodla vändande hjälper.

Jag vänder alltså framdelen åt sidan med hjälp av tyglarna (främst ytter), och bakdelen med hjälp av skänkeln (inner), och försöker att inte blanda in någon annan hjälp. Jättenyttig övning för oss båda, det är svårt att undvika att "hjälpa till" alltför mycket... :angel:

Numera vänder hon ganska centrerat åt alla håll, så jag antar att vi närmar oss fram- och bakdelsvändningarna?

För vår del så blev det ju mer "rakt på" vanlig bakdelsvändning men det funkade ju tydligen. Jag är så kass på att rida i skritt öht, dessutom blir killen min väldigt lätt kinkig med bettet. Det är lättare att lösa i trav o galopp.

Typ en dag i veckan rider jag barbacka, och då passar jag på att rida min 5åring (sent tagen) så samlat som vi någonsin rider i skritt o trav. Dels har jag lättare att komma åt honom, och känner också hela "processen". Han är känslig och lätt att samla, men har en hel del motor och kan bli spänd främst i traven, men de här passen är kanon bra;) Han lyssnar verkligen, och riktigt hänger i steget:)
Det blir en del bakdelsvändningar, små, små serpentiner o volter, åttor och öppna. Mindre volt med utåtställning etc
Det märks att han får jobba ordentligt, och jag ger många korta vilor för att få bort eventuell mjölksyra.

bakdelsvändning tillhör ju grundutbildningen, hästen har som regel lättare för bakdelsvändning än för framdelsvändning. efter att hästen lärt sig rakt fram och höger och vänster i samtliga gångarter, bjudning och halvhalterna sitter så introduceras bakdelsvändning, framdelsvändning, öppna och sluta samt något steg skänkelvikning ungefär i den ordningen osv. :laugh:

bakdelsvändning tillhör ju grundutbildningen, hästen har som regel lättare för bakdelsvändning än för framdelsvändning. efter att hästen lärt sig rakt fram och höger och vänster i samtliga gångarter, bjudning och halvhalterna sitter så introduceras bakdelsvändning, framdelsvändning, öppna och sluta samt något steg skänkelvikning ungefär i den ordningen osv. :laugh:

Precis! :bow:

Fast det har jag faktiskt aldrig hört :o

Men så har jag heller inte fått rida vidare på unghästarna så länge heller. Men hingsten som skulle gå bruksprov (ponny som rids på våren som 5-åring) reds det iaf inga bakdelsvändningar med. Skänkelvikning/framdelsvändning för att lära in sidvärts o sedan öppna vad var vi hann pyssla med tills dess.

Det är ju behändigt att kunna vända hästen:grin:

Tack för ett väldigt givande svar :grin:

Antingen så är du bara ironisk eller så har du inte läst inlägget öht. Jag snackar om dressyrmässigt korrekt ridna bakdelsvändningar. Vända åt håll o kanter är ju inte så jäkla svårt, det har vi gjort sedan typ dag 1.

Det krävs en ngt olika teknik beoende av svängradien på hästen.
När jag skulle börja med min stora- fick jag tänka om. fick flytta fram ytterskänkeln eftersom framdelen hade lång väg att gå- toyota:devil:

det borde vara lätt när man som du har en Volvo-ponny:angel:

Ställ, trampa ner inåt o vänd för ytterskänkeln.

Börjar du trixa med handen är risken stor att du får börja driva/ rida hästen i varje steg runt.

Tack för ett mycket mer givande svar :D

Han är nog en volvo-ponny ja :D Iaf om man minskar innan, annars blir det pannkaka av allt på liten stressknut till häst.

Ska tänka på din korta koncisa beskrivning av hjälperna, ju mindre desto bättre :)

Kan dom de vändande hjälperna så har oftast inga problem att lära sig bakdelsvänding. Och de vändande hjälperna är ju grundläggande för att kunna utföra hörnpasseringarna på ett bra sätt.

Men när börjar du regelrätt be om bakdelsvändning då? Så fort hörnpasseringarna funkar?

Börja öva smått på att samla upp på ytter när du gör volt tillbaka. Har man en positiv och glad häst brukar detta gå ganska fort.

Vändande hjälperna antar jag att du vet hur dom funkar :)

Oxå ett bra tips! Tack :bow:

Mjo, eftersom det funkar rätt många gånger, till o med ganska bra, så antar jag att jag gör iaf så mycket rätt att pålle kan gissa sig till vad vi gör :o

Men när i utbildningen börjar du lägga in sådant arbete? Jag är eg fortfarande skiträdd för att skritta på kort tygel :o

Men vid vändande övningar finns inte risken för pass eller annat.
Förbered inte för mkt. rid i mellanskritt o minska bara i 2-3 steg- att du blir ngt passiv o sen vänd- sen fram i trav- igen alt. mellanskritt.

Men vid vändande övningar finns inte risken för pass eller annat.
Förbered inte för mkt. rid i mellanskritt o minska bara i 2-3 steg- att du blir ngt passiv o sen vänd- sen fram i trav- igen alt. mellanskritt.

Vad menade du med första raden? Pålle har lätt för pass, dock inte visat några som helst tendenser till det på kort tygel utan det är när han växer/blivit trött i slutet på ett pass och skrittas av avsuttet. Uppsuttet har han mer bjudning/aktivitet tror jag, typ som att han väldigt sällan passar om man går bakom med tömmar men lätt gör det om man kommer fram vid huvudet i sådana perioder. Men man vill ju inte råka locka fram något i onödan.

Ja, min förberedelse är typ bara som en halvhalt, menade bara att vi måste ta det lite lugnt båda två annars knyter det sig totalt om man behöver börja bromsa för mycket i vändningen. Pålle behöver aldrig drivas i den bemärkelsen utan vi har det omvända problemet. Så skulle han bli lite "seg" är det bara positivt, du förstår nog vad jag menar :)

Börjar redan då jag känner att hästen vänder för mina hjälper och lyssnar bra tillbaka

*kl*

Bakdelsvändning "tävlingsmässigt" dröjer det ju tills hästen orkar samla sig så mycket. Grunden till den - att vända framdelen för vikt och ledande tygeltag - gör man ju nästan direkt.

Delar av bakdelsvändning, bara något/några steg är utmärkta övningar för att lära hästen mer samling.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Har pratat med veterinär som inte tycker det är akut och kommer på onsdag. Men undrar om någon av någon ide om vad det kan vara...
Svar
6
· Visningar
1 581
Senast: Itzyditzy
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 630
Senast: TeamVM
·
E
Träning Nu har jag gjort värsta upptäckten här, det här forumet är ju guld när man behöver tips och tricks ;) En sak jag behöver lite hjälp...
Svar
2
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka