Bakdelsvändning på unghäst

Sv: Bakdelsvändning på unghäst

Läskunnig är jag och svarar på det du skriver till mig. Mitt ursprungliga inlägg kom sig av att du uppenbarligen blandar ihop bakdelsvändning o skrittpiruett, samt inte vet att bakdelsvändning är detsamma som vändning på bakdelen.

Vilka benämningar du använder är upp till dig. Själv kan jag renodla hjälperna och ändå kalla det för att jag övar bakdelsvändning, skänkelvikning, skolor osv. För mig är det väldigt logiskt.

Angående att du tycker att skrittpiruett bör kallas galoppiruett så var det svaret till mig, eller vad har jag svarat fel på?

Nej, nu orkar jag inte "ordbajsa" längre ;)

Senast ändrad:

Eftersom det uppenbart finns de som inte kan renodla hjälperna, eller ens vet vilka hjälper som utgör grunden för att vända framdelen så är det kanske inte helt lämpligt att kalla det hela bakdelsvändning.

Jag har aldrig haft problem att förstå vad som menas, ingen av mina elever har haft problem att förstå, men flera på det här forumet HAR problem när de får höra att de ska träna bakdelsvändning när de än så länge är på grundstadiet att lära sig flytta hästens framdel.

Jag har en släkting som nyligen började på ridskola igen efter kanske 10 års uppehåll. Duktig ryttare med lång erfarenhet, men började ihop med sin kompis som är vuxen nybörjare (ridit några år) för att känna av stället och ha sällskap. Där stod ridläraren och uppmanade eleverna att rida öppna och sluta när de knappt förstod vad sidförande skänkel är för något. Inte enda fallet kan jag tänka mig. Grunderna hoppas över.

Skrämmande utveckling tycker jag.

Jag har en släkting som nyligen började på ridskola igen efter kanske 10 års uppehåll. Duktig ryttare med lång erfarenhet, men började ihop med sin kompis som är vuxen nybörjare (ridit några år) för att känna av stället och ha sällskap. Där stod ridläraren och uppmanade eleverna att rida öppna och sluta när de knappt förstod vad sidförande skänkel är för något. Inte enda fallet kan jag tänka mig. Grunderna hoppas över.

Skrämmande utveckling tycker jag.

Jo tack, detta har jag sett exempel på de gånger jag sett lektion på ridskola. Man sitter och övar skolor utan att, som du säger, veta vad sidförande skänkel är och ännu mindre kunna rida hästen med eftergift. Bara för att det citat "måste vara kul, det går inte att bara träna grunder" :crazy: Man glömmer bort att grunderna behövs för att kunna utföra krumelutterna på rätt sätt, alla krumelutter har ju dessutom ett syfte. Har man ingen grund så finns inget att gå tillbaka till när det uppstår problem.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Har pratat med veterinär som inte tycker det är akut och kommer på onsdag. Men undrar om någon av någon ide om vad det kan vara...
Svar
6
· Visningar
1 581
Senast: Itzyditzy
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 630
Senast: TeamVM
·
E
Träning Nu har jag gjort värsta upptäckten här, det här forumet är ju guld när man behöver tips och tricks ;) En sak jag behöver lite hjälp...
Svar
2
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka