Bakdelsvändning på unghäst

Sv: Bakdelsvändning på unghäst

Du tänker nog på skrittpiruett.
en bakdelsvändning med en diameter på en meter klarar de flesta helt utan samling.

Du tänker nog på skrittpiruett.
en bakdelsvändning med en diameter på en meter klarar de flesta helt utan samling.

Heter det inte fortfarande bakdelsvändning i LA. Eller vänta, LA är väl första klassen bakdelsvändning dyker upp? Skrittpiruett är väl inte förrän MSV? LA:4 är första bakdelsvändningen (kollade precis). i MSV heter det skrittpiruett och det är en JÄKLA skillnad på samling bara mellan de klasserna.

LA-samling har jag då inte mina unghästar i mer än några steg i taget för att stärka sig.

Har vändningen 1m i diameter är det knappast bakdelsvändning, utan "vändning på bakdelen" som är utan samling eller centreringskrav.

Senast ändrad:

Ok, då ändrar jag min rubrik från "bakdelsvändning" till "vändning på bakdelen".

Fortsätt diskutera om ni vill. Dagens pass gick inte så bra så vi kom så långt ;)

Har vändningen 1m i diameter är det knappast bakdelsvändning, utan "vändning på bakdelen" som är utan samling eller centreringskrav.
Jag antog att vi pratade om som rubriken antyder-bakdelsvändning= vändning på bakdelen.
skrittpiruett kräver ngt helt annat.
I LA ser man mest till böjningen o bjudningen.

Allt är relativt.
det är inte så svårt- om man inte krånglar till det, utan bara är med i rörelsen- inte jobbar emot den o rider för mkt.

Skrittpiruetten blir sen oxå mkt lättare- om man inte har drivit o förhållit i vartannat steg eller så...

Senast ändrad:

Inte sjutton får du godkänt i LA:4 om du gör en bakdelsvändning med 1m i diameter!

Men varför börja blanda in tävlingsmässiga begrepp för unghästar när det finns andra som bättre beskriver vad man faktiskt jobbar med?

Oj vad på hugget:grin:

att bara vända runt hästen som krävs i bakdelsvändningar är inte så svårt- om man inte krånglar till det.
Ser inte skillnaden du gör på bakdelsvändning/ vändning på bakdelen???

Vad menar du med LA-samling? Form kanske:confused:

Vilken centrering krävs för att kallas bakdelsvändning resp piruett?

Senast ändrad:

Har du tävlat dressyr? Jag har utbildat unghästar upp till LA-MSV nivå och det är en jäkla skillnad på samling. Vet du inte vad samling är så behöver vi nog inte diskutera mer.

Yack -vilken attityd:rofl:

Samling är INTE nödvändigt för att göra en bakdelsvändning, däremot en piruett.
verkar inte som du ridit skrittpiruetter:confused:

Bakdelsvändning och vändning på bakdelen har alltid varit samma sak i min värld, sen kan de vara mer eller mindre centrerade men varför krångla till det? :confused: Var drar du i så fall gränsen för när det får kallas "bakdelsvändning":rofl: OCh var står det att läsa? Däremot är skrittpiruetter något annat och det som skiljer är kravet på samling.

Jag har förstått av dina inlägg nu att du tycker du är enormt skicklig, men jag har trots det aldrig hört att man skiljer på de begreppen däremot centreringen som sagt:cool:

KL
När det gäller ung häst som det här handlar om, så gäller det ju inte att vända för att samla till att börja med utan att hästen följer hjälperna och är lösgjord.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har förstått av dina inlägg nu att du tycker du är enormt skicklig, men jag har trots det aldrig hört att man skiljer på de begreppen däremot centreringen som sagt:cool:

KL
När det gäller ung häst som det här handlar om, så gäller det ju inte att vända för att samla till att börja med utan att hästen följer hjälperna och är lösgjord.

Jag tycker inte jag är enormt skicklig, om jag varit det hade jag jobbat med unghästar på heltid och tävlat svår klass.

Det kan vara mina tränare som skiljer på att vända på bakdelen och att göra en bakdelsvändning. Har jag blivit ombedd att göra en bakdelsvändning är det en tävlingsmässig sådan som efterfrågats.

Vad gäller ditt knapplån håller jag med helt och har också försökt få fram. Varför kalla det något det inte behöver vara? Varför krångla till det?

Men, såna vändningar tillhör ju "ABC". Start, stopp, sväng. Hur kan du inte ha kommit så långt :D

Öh? Jag vill först och främst ha en lugn, avspänd häst som söker bettet korrekt. Rider jag som en kratta i början kan det knyta sig rejält för min lilla häst och då gör vi inget annat än mjuka övergångar på stora spår. Hade jag börjat vända honom i skritten hade vi def fastnat igen.

ABC är ju den grundläggande för att få en häst som gör bra hörnpasseringar och som får en bra grund i utbildningen bland annat.

Om man inte är kapabel till att lära en häst vänanden hjälper eller ha en röd tråd i sin utbildning så ska man sen inte komma och fråga varför hästen t.ex tränger innåt på volter eller i hörn.

De flesta hästar brukar söka korrekt till bettet om man som ryttare utbildar dem på ett korrekt sätt. :)

Jag förstår inte riktigt svaret?

Känner jag att min häst för dagen är spänd så satsar jag hellre på att få honom avslappnad än att klura på just bakdelsvändningsmässiga rörelser. Är det fel menar du?

Usch, jag skriver så jag inte ens själv fattar :rofl:

Det jag menar är att för att kunna göra en enkel korrekt hörnpassering så bör man lära hästen de vändande hjälperna. Inte alla, MEN de flesta hästar väner ju 6-7 meter innan väggen.

En verkligt lydig häst fortsätter tills den kommer till väggen, dvs, det tar stopp. Den väntar på att jag som ryttare ska be den vända.

Genom att lära hästen de vändande hjälper så får den en korrekt böjning i kroppen och får en signal för att vända. Vilket även då gäller vid bakdelsvändning, volter och alla gånger du ska vända! Och detta lär man ju då in redan när hästen påbörjar sin utbildning.

Jag brukar inleda mina ridpass genom att stanna mina hästar, lägga till ytterskänkeln, mer vikt på inner sittben, stöd på yttertygeln och leda med inner tygeln, samtidigt. Jag upprepar detta några gånger innan jag helt enkelt passerar hörn eller liknande där jag inte gör halt utan ger dessa hjälper och får en häst som böjer korrekt i kroppen.

Det är inte svårt och om hästen är spänd och på tårna är detta även en bra övning för att få hästen att lyssna på ryttaren och vänta. En helt enkelt grundläggande övning.

Det kan vara mina tränare som skiljer på att vända på bakdelen och att göra en bakdelsvändning. Har jag blivit ombedd att göra en bakdelsvändning är det en tävlingsmässig sådan som efterfrågats.

Vill bara inflika att "bakdelsvändning" och "vändning på bakdelen" är precis samma sak. Ingen samling krävs. Nästa "steg" är skrittpiruett som däremot kräver samling och en helt annan centrering än "bakdelsvändning/vändning på bakdelen".
Kanske dina tränare helt enkelt blandat ihop benämningarna?

Öh? Jag vill först och främst ha en lugn, avspänd häst som söker bettet korrekt. Rider jag som en kratta i början kan det knyta sig rejält för min lilla häst och då gör vi inget annat än mjuka övergångar på stora spår. Hade jag börjat vända honom i skritten hade vi def fastnat igen.

Men vända måste du ju göra, eller är din bana rakt fram hela tiden? Vänder du stora spår (böjda läser jag) så vänder du ju hela tiden. Varför börja blanda in bakdelsvändning? Här är faran med att kalla saker för tävlingsnamn när man bara gör delar, det blir så fixerat.

Vill bara inflika att "bakdelsvändning" och "vändning på bakdelen" är precis samma sak. Ingen samling krävs. Nästa "steg" är skrittpiruett som däremot kräver samling och en helt annan centrering än "bakdelsvändning/vändning på bakdelen".
Kanske dina tränare helt enkelt blandat ihop benämningarna?

Fullt möjligt, och flera tränare då. Var det inte tävlingsmässiga vändningar som önskades sade de vända på bakdelen och var det inte tävlingsmässig skänkelvikning sa de sidvärts.

Fullt möjligt, och flera tränare då. Var det inte tävlingsmässiga vändningar som önskades sade de vända på bakdelen och var det inte tävlingsmässig skänkelvikning sa de sidvärts.

Japp, det får stå för dina tränare. Finns som sagt ingen skillnad på bakdelsvändning o vändning på bakdelen. Att det sedan utförs på olika sätt på träning är en annan sak, beroende på ekipagets utbildningsståndpunkt, kan inte kräva samma centrering av en "grön" häst som en mer rutinerad t.ex., men däremot att de trampar rätt från början med energi. Det är ändå bakdelsvändning/vändning på bakdelen.
Jag har också ridit för många olika tränare och mina tränare har inte blandat ihop benämningarna, tack o lov, jag är ganska ologisk ibland så det hade blivit kaos för mig i så fall:crazy:. Bakdelsvändning är bakdelsvändning, skrittpiruett är skrittpiruett, skänkelvikning är skänkelvikning och inget annat.;)

Det där låter mest som innan man döpte om en samlad centrerad badelvändning till skrittpiruett.
måste vara länge sen:confused:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Har pratat med veterinär som inte tycker det är akut och kommer på onsdag. Men undrar om någon av någon ide om vad det kan vara...
Svar
6
· Visningar
1 581
Senast: Itzyditzy
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 630
Senast: TeamVM
·
E
Träning Nu har jag gjort värsta upptäckten här, det här forumet är ju guld när man behöver tips och tricks ;) En sak jag behöver lite hjälp...
Svar
2
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka