Bakdelsvändning på unghäst

Sv: Bakdelsvändning på unghäst

skänkelvikning är skänkelvikning och inget annat.;)

Ja precis, skänkelvikning är klart definierat. Rider jag unghästar gör jag inte reglementsenliga skänkelvikningar, varför då kalla det för något det inte är?

Kanske är jag för gammal eller har för gamla tränare. Inte hade jag några problem när jag själv hade elever, de förstod klart skillnaden om jag bad dem göra t.ex. skänkelvikning eller att de skulle rida sidvärts.

Klart ologiskt för mig är att kalla alla vändningar oavsett samling för bakdelsvändning.

Klart ologiskt är det tydligen för TS som får problem att vända innan hon får hästen eftergiven, eftersom hon då tänker bakdelsvändning (efter hur jag uppfattar det hon skriver iaf). Något grundläggande blir plötsligt väldigt svårt.

Då förstår jag lite mer ;)

Men jag rider i princip alltid ute i skogen. Där kan jag göra vändningar i korsningar o liknande, där är pålle oxå i de allra allra flesta fall väldigt avspänd och vi har inga problem med det. Men är han någon gång (hittills det ridpasset Madick kommenterade tidigare och ett till, alltså två gånger) stressad och inte förstår mig tillräckligt bra (det enda som stressar honom eftersom han så gärna vill göra rätt) så låter jag sådana övningar vara och vi gör sådant som skapar mindre missförstånd oss emellan. Tex övergångar.

Kalla det att undvika problem om man vill, men JAG ger mig inte in i saker jag känner från början jag kanske inte reder ut utan att kanske själv göra fel. Då vill jag ha en tränare på marken. Vi har nog med övriga grejer vi kan fila på hemma.

Men vända måste du ju göra, eller är din bana rakt fram hela tiden? Vänder du stora spår (böjda läser jag) så vänder du ju hela tiden. Varför börja blanda in bakdelsvändning? Här är faran med att kalla saker för tävlingsnamn när man bara gör delar, det blir så fixerat.

Jag rider antingen ute i skogen (allt som oftast) eller på stora fält (mer sällan men det var dessa pass jag syftade på ang bakdelsvändning och den gången vi inte kom så långt). Att vända så stort och att göra en stor bakdelsvändning är inte samma för mig. Jag må göra fel men jag har en mer tagen bakdel när jag tänker bakdelsvändning än om jag rider på spår a la 40 metersvolter.

Det låter på dina förklaringar som om du krånglar till det mer än nödvändigt och just ORDET bakdelsvändning krånglar till det så mycket för många och gör det hela svårare än vad det är.

Du har fem grundhjälper du måste lära hästen. All ridning utöver det är kombinationer av dessa.

1. Framåtdrivande skänkel
2. Förhållande tygel
3. Vända framdelen (vikt-ledande tygel)
4. Vända bakdelen (sidförande skänkel)
5. Galoppfattning

1-3 utför du varje ridpass, oavsett om du rider på bana eller i skogen. Du måste ju starta, stanna och faktiskt svänga ibland. Där börjar jag alltid, oavsett vilken häst jag sitter på. Stämmer av att vi förstår varandra helt enkelt. Detta går att utföra på lång eller halvlång tygel.

Just momentet fånga upp skritten (dvs halvhalt) och sedan vända framdelen utan att tappa ut bakdelen och med bibehållen böjning är det som krånglar om det krånglar.

Fö förstår jag faktiskt inte alls diskusionen? Det är inga stora problem direkt, vilket du/ni skulle förstå om ni såg det IRL.

Ja precis, skänkelvikning är klart definierat. Rider jag unghästar gör jag inte reglementsenliga skänkelvikningar, varför då kalla det för något det inte är?

Kanske är jag för gammal eller har för gamla tränare. Inte hade jag några problem när jag själv hade elever, de förstod klart skillnaden om jag bad dem göra t.ex. skänkelvikning eller att de skulle rida sidvärts.

Klart ologiskt för mig är att kalla alla vändningar oavsett samling för bakdelsvändning.

Klart ologiskt är det tydligen för TS som får problem att vända innan hon får hästen eftergiven, eftersom hon då tänker bakdelsvändning (efter hur jag uppfattar det hon skriver iaf). Något grundläggande blir plötsligt väldigt svårt.

De "krumelutter" man rider har alla ett namn, skänkelvikning, öppna, bakdelsvändning osv. Att man inte alltid rider de reglementsenligt innebär inte att man för den skull uppfunnit en ny rörelse.
När jag börjar träna bakdelsvändning med en ung häst blir det självfallet inget som är särskilt tävlingsmässigt från början, är helt nöjd med om trampen blir rätt till att börja med utan att tappa bjudning, sedan kommer böjning, centrering osv. Lik f-t (ursäkta mitt ovårdade språk;)) är det bakdelsvändning jag börjat med och inget annat. Nuvarande unghästen är en bra bit än så länge från att träna vändningar, vi nöjer oss med att få till avsaktningar och galoppfattningar. Skulle man döpa om galoppfattningarna bara för att de inte är riktigt korrekta enligt TR än? "Ansats till galopp"?

För mig är det logiskt att kalla bakdelsvändning för bakdelsvändning, vilket som sagt INTE kräver samling. Skrittpiruett däremot kräver samling, vilket tidigare påpekats. Det låter som om du blandar ihop begreppen?

Hoppas du inte tar detta som kritik, jag skriver nog lite "kort" ibland.;) Men jag tror att sådana här begreppsförvirringar är en del av det som ibland kan upplevas som ganska opedagogiskt.

Jag håller med dig! Tränar man bakdelsvändning så tränar man ju det oavsett om det går bra eller inte!

Du får tycka så. Jag tycker som jag gör och tydligen mina tränare och elever också.

Du gör inte ansatser till galopp, hästen galopperar ju, eller hur. Själva galoppen har redan olika namn, samlad, arbets eller ökad.

Jag håller med dig! Tränar man bakdelsvändning så tränar man ju det oavsett om det går bra eller inte!

Men jag tränar inte bakdelsvändning på mina unghästar. Jag vänder framdelen, övar vändningar. Du gör inte bakdelsvändningar i hörnen när du rider på fyrkantsspåret, likförbannat är det samma hjälper som används = ledande tygeltag och vikt.

Just momentet fånga upp skritten (dvs halvhalt) och sedan vända framdelen utan att tappa ut bakdelen och med bibehållen böjning är det som krånglar om det krånglar.

Fö förstår jag faktiskt inte alls diskusionen? Det är inga stora problem direkt, vilket du/ni skulle förstå om ni såg det IRL.

Kanske du krånglar till vändningen för mycket om hästen tappar ut bakdelen? Skippa kravet på böjningen tills hästen vänder på rena vändningshjälperna utan att sladda omkring.

De allra flesta problemen i rörelser fixas till genom att renodla grunderna och sen återgå.

Men du har helt rätt, det är ju omöjligt att ge exakta råd över nätet när vi inte ser det. Diskussionen i sig är intressant ändå tycker jag ;)

Du får tycka så. Jag tycker som jag gör och tydligen mina tränare och elever också.

Självklart får du tycka som du gör, men det finns tydligen väldigt olika uttryck hos somliga tränare, gamla som unga. Jag är i alla fall nöjd med att veta vad det är jag tränar på, oavsett om jag rider för ung tränare eller "gammal räv".

I alla fall (oavsett åsikt):

Bakdelsvändning = vändning på bakdelen = kräver ingen samling
Skrittpiruett = samling

Men "vad du tränar på" blir ju inte helt rätt. I slutänden ska väl ändå skrittpiruetten bli en galoppiruett, varför inte kalla det för vad det ska bli i slutänden?

När jag tränar vändningar med en ung häst har det inte mycket med bakdelsvändning att göra, hästen ska helt enkelt kunna flytta framdelen för vändande hjälper. Ska jag flytta bakdelen använde jag sidförande skänkel, men beroende på andra hjälper kan det bli skänkelvikning, framdelsvändning, öppna, sluta mm. Varför låsa fast sig vid en specifik rörelse när det är själva grunden till utförandet man tränar?

Men "vad du tränar på" blir ju inte helt rätt. I slutänden ska väl ändå skrittpiruetten bli en galoppiruett, varför inte kalla det för vad det ska bli i slutänden?
Varför dra det till sin spets?
då kan man rida en piaffpiruett hellre:cool:

Såvitt jag vet sker de i olika takt har då en lite annan teknik.
Samlingsgraden skiljer sig oxå.

håller med dig om hur de kan användas, men termologin är densamma.

Nu har vi märkt ord nog:rofl:

Det finns ingen anledning att bli så brysk.... jag får väl tycka som jag eftersom du tycker att du får tycka som du!

Dessutom skrev jag bara att jag höll med den jag citerade jag uttryckte inte att du har fel.

Senast ändrad:

Det finns ingen anledning att bli så brysk.... jag får väl tycka som jag eftersom du tycker att du får tycka som du!

Dessutom skrev jag bara att jag höll med den jag citerade jag uttryckte inte att du har fel.

Ursäkta, jag menade inte att låta brysk. Men försökte framhålla skillnaden mellan vändning och dess hjälper och bakdelsvändning.

Herregud, vilket "ordbajseri"!;)

Vilken likhet finns mellan SKRITTpiruett och GALOPPpiruett? Vad ska de stackars ponnybarnen ta sig till som kanske aldrig kommer till GALOPPpiruett men väl till SKRITTpiruett? De kommer inte att ha en aaaaning om vad de rider för rörelse.....:crazy:

Alla vi som förmodligen aldrig kommer att rida GP, vilka rörelser tränar vi på månntro?:confused: Finns piaff? Eller borde man kanske kalla piaff för "levad" istället? Snacka om total förvirring....

Herregud, vilket "ordbajseri"!;)

Vilken likhet finns mellan SKRITTpiruett och GALOPPpiruett? Vad ska de stackars ponnybarnen ta sig till som kanske aldrig kommer till GALOPPpiruett men väl till SKRITTpiruett? De kommer inte att ha en aaaaning om vad de rider för rörelse.....:crazy:

Alla vi som förmodligen aldrig kommer att rida GP, vilka rörelser tränar vi på månntro?:confused: Finns piaff? Eller borde man kanske kalla piaff för "levad" istället? Snacka om total förvirring....

Det du skriver stärker ju bara varför jag inte kallar att vända framdelen för bakdelsvändning. Det är inte bakdelsvändning jag gör eller tränar på, utan att vända framdelen.

Det du skriver stärker ju bara varför jag inte kallar att vända framdelen för bakdelsvändning. Det är inte bakdelsvändning jag gör eller tränar på, utan att vända framdelen.

Jag förstår faktiskt inte alls vad du pratar om. Är det "framdelsvändning" du menar nu?:confused: Eller menar du någon sorts "mellandelsvändning"? För menar du att flytta framdelen runt bakdelen så blir det ju ändå bakdelsvändning av det hela.

Kallar du skrittpiruett för galoppiruett när du undervisar?

Jag förstår faktiskt inte alls vad du pratar om. Är det "framdelsvändning" du menar nu?:confused: Eller menar du någon sorts "mellandelsvändning"? För menar du att flytta framdelen runt bakdelen så blir det ju ändå bakdelsvändning av det hela.

Kallar du skrittpiruett för galoppiruett när du undervisar?

När du vänder i t.ex. ett hörn är det framdelen du vänder, där har du grundbiten även i bakdelsvändning och piruetter (oavsett gångart). De vändande hjälperna är exakt samma, skillnaden när du börjar göra bakdelsvändningar, skrittpiruetter eller galoppiruetter är att då har du lagt till böjning och samling samt centrering (och ny gångart).

Har du inte grunden att du kan vända hästens framdel är det ingen mening att lägga till de övriga momenten.

De unghästar jag rider kan vända otroligt centrerat, bara på de vändande hjälperna.

Funkar inte bakdelsvändning för att hästen tränger ut bakdelen t.ex. så är det dax att gå tillbaka till grunden och kolla vad som gått snett i inlärningen. Renodla hjälperna.

Oftast förstår hästen och gör faktiskt det ryttaren ber om, bara det att ryttaren krånglat till det med alla förhållningar och skänkelhjälper, vikter åt fel håll och jag vet inte allt, men det sägs då att det är hästen som är bråkig och inte gör som man säger och så tragglar man vidare med sina "bakdelsvändningar" utan att reda ut grundproblemet.

Vad gäller vad jag kallar saker var det en kommentar från axel jag ironiserade över. Läs gärna vad det är jag svarar på innan du kommenterar något du tydligen inte förstod.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Har pratat med veterinär som inte tycker det är akut och kommer på onsdag. Men undrar om någon av någon ide om vad det kan vara...
Svar
6
· Visningar
1 581
Senast: Itzyditzy
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 630
Senast: TeamVM
·
E
Träning Nu har jag gjort värsta upptäckten här, det här forumet är ju guld när man behöver tips och tricks ;) En sak jag behöver lite hjälp...
Svar
2
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka