Bakdelen upp i läggandet

nagu83

Trådstartare
Tränar tillsammans med en hund som är väldigt slö ner med bakdelen i sina lägganden. Framdelen är hon supersnabb med, men sen glider hon sakta, sakta ner med bakdelen. I vissa fall lägger hon inte ner den alls.

Vi har testat lite olika varianter för att få bort detta, men inte hittat något riktigt bra knep ännu.
Någon som har några bra tips som vi kan testa.

Tack!

Sv: Bakdelen upp i läggandet

Vad specifikt är det ni har testat redan som inte fungerar?

Själv kör jag med 'fällknivs' varianten vid både läggande och ställande, det är snabbt och snyggt.

Jag skulle träna läggande ur backande en tid framöver, ger snygga ligg tycker jag! :)

Nikkis
'fällkniv'?

Jag kör också "fällkniv"
Hunden lägger sig bakåt utan att flytta tassarna. Sedan ställer sig på samma sätt. Utan att flytta sig! Fäller sig som en fällkniv:) Ap dålig på att förklara som vanligt:laugh:

Nikkis
'fällkniv'?

Japp, precis såsom hasselby beskrev.

Gjorde en snabb (och såå snygg;) ) bild i paint också, som visar hur det ser ut.
Pilarna visar ställande/läggande.
fllkniv.jpg

Ja vissa klarar till och med av att beskriva via bild:):D
Fin bild:)
Är det en schäfer?:angel:

Ja vissa klarar till och med av att beskriva via bild:):D
Fin bild:)
Är det en schäfer?:angel:

Jag känner mig stolt. *näsan upp i vädret*

Schäfer!? Hujeda mig, icke sa Nicke, det är en blandras ser du väl, den har tillomed ett vippöra ju, Pfft!

:rofl:;)

Nikkis och Hasselby,

ja hehe de va så jag menade också :p
Jag tränar in mitt det ur backandet, eller iaf läggandet...ställandet har hon en något..ehm.. speciell stil på! :o:love:

Hunden var tvunget till att ha halsband va? :D

Är det en gammal hund ?

Min gamla tioåring gör så nu när han blivit stel och sliten i bakkärran.
Han lägger ogärna ner rumpan utan den pekar rakt upp, om han däremot får ligga på sidan så går det bra.

Inte att rekomendera om man vill tävla lydnad med hunden, eftersom det snabba läggandet kommer i "fällkniven" eller framdelen först.

Om jag får låna tråden lite.
Min hund kan också göra så "titta matte jag ligger!" och så står bakdelen upp :p
Det funkar bättre när vi försöker få in snabba läggningar dock undrar jag hur man lär in "fällkniven"? Det måste ju onekligen vara den lättaste läggningen. Speciellt som min hund gärna kastar sig framåt också när hon lägger sig så bakbenen sticker ut där bak. Får man höga poäng för det på lydnadstävlingar eller? :angel:

Ah missade det. Tack, då ska vi försöka med det :laugh: Lär man hunden backa först eller backar man den?

Vadå bakdelen upp i lägenhet.....ja så har jag läst denna rubriken hela tiden :angel:

min ena hund kör fällkniven i ultrarapid. jag hade jäklar i det försökt allt tyckte jag, men sedan fick jag tipset att sätta honom först. och det fungerar! nu får han till de där "pang"-läggandena som han aldrig lyckades med när han skulle lägga sig med fällknivstänk. jag tror det är olika från hund till hund. en del fixar att lägga sig snabbt med fällknivstänk. andra behöver tänka att de ska sätta sig först.

*KL*

Min kompis hade otroligt långsamma läggande på sina hundar. Det tog ett tag för mig att inse vad vi gjorde annorlunda. Hennes hundar satt först och sen ned med frambenen (motsatt mot TS hund alltså) Hur som. DÅ kom jag på hur jag gjorde. Jag har belönat mina hundar nedåt mellan frambenen, långt bak, nästan vid bröstkorgen. Det gör att de glupska hundarna har dragit huvudet nedåt/inåt och då har hela kroppen lagt sig jättesnabbt :D Jag har testat på några olika labradorer och min kompis två schäfrar och det fungerade även med dem. Fast jag antar att jag gör något annat med kroppen också som inte kommer med i beskrivningen... Men nej, jag tror inte att det fungerar på alla hundar, men det var ju någon som frågade hur man skulle lära in det. Det var min variant.

Jag har komandot backa på min hund så jag har kunna sagt det, annars är de bara att vara i ett sådant utrymma så om man går emot dem så backar de, sen säger man ligg :)

när jag lärde in fällknivsläggandet hade jag helt enkelt en planka framför som han inte fick trampa på. för att variera träningen har jag backat med honom, låtit honom backa på kommando och haft starka dragningar bakåt (person med godis, skål med godis, boll bakom).

min ena hund kör fällkniven i ultrarapid. jag hade jäklar i det försökt allt tyckte jag, men sedan fick jag tipset att sätta honom först. och det fungerar! nu får han till de där "pang"-läggandena som han aldrig lyckades med när han skulle lägga sig med fällknivstänk. jag tror det är olika från hund till hund. en del fixar att lägga sig snabbt med fällknivstänk. andra behöver tänka att de ska sätta sig först.

Sådär kör jag , jag tränar ligg från "sitt" och sedan snabbt armbågarna ner i marken.

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
866
Senast: cassina
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 852
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka