bakbenet viker sig.

F

fannar

Har ett stort islandshäst sto på 4 år,som jag börjat promenera/klättra i skogen med. Tänkte försöka få henne att muskla sig lite innan inridningen..Men vi har nu fått ett problem,vid varje nedförsbacke viker sig bakbenen,mest vänster,men även ibland höger.
Hon är stor och "gänglig",kan det ha någon betydelse eller vad kan detta vara...någon med erfarenhet?

Sv: bakbenet viker sig.

Det kanske inte alls har någon relevans, men mitt sto gjorde likadant innan ´hon blev ordentligt musklad. Trodde först att det var patellaupphakning eller ngt liknande (nojig som man är), men nu händer det aldrig.

Det är svårt att säga vad det kan vara.
Men om hon är väldigt omsuklad kan det vara svårare för henne att gå nerför.
Hon kan vara halt.
Det kan vara patellaupphakning.

Hur är hon vid annan hantering/motionering?

Vid all annan hantering funkar det bra. Glömde att skriva igår att hon är ganska "kobent" bak och ganska omusklad.
Det som bekymrar mig lite är att hon blir "arg" när detta händer,så det verkar göra ont. eller så är det kanske bara obehagligt..gud så svårt,hur skulle ni ha gjort?

hejsan!
mina hästar (mor o son) gör samma sak i bland. när dom blir trötta o inte orkar bära upp sej o ibland lyfter dom inte ordentligt bak så dom snubblar till. d e lite läskit o man vet inte riktit va d e:(
ja tror oxå att d har o göra me att dom inte behärskar sin kropp riktit...

kul att detta togs upp:bow:

Om det händer ofta skulle jag kontakta veterinär.
Om hon är helt OK skulle jag försöka undvika branta backar ett tag. Stärk upp hennes kropp genom att aktivera henne med olika övningar ex longering och förök få henne att få med sig bakdelen när du jobbar för hand med henne.
Uppförsbackar är ju bra träning, men om man ser till att ta en annan väg neråt.
För att underlätta för henne i nerförsbackar kan du sicksacka dem om de är breda. Stanna till några sekunder och låt henne vila lite i backen också.

Har ett stort islandshäst sto på 4 år,som jag börjat promenera/klättra i skogen med. Tänkte försöka få henne att muskla sig lite innan inridningen..Men vi har nu fått ett problem,vid varje nedförsbacke viker sig bakbenen,mest vänster,men även ibland höger.
Hon är stor och "gänglig",kan det ha någon betydelse eller vad kan detta vara...någon med erfarenhet?

Har hon fått växa upp i en väldigt stor hage med kompisar??

På det sättet bör hästen muskla upp sej av sej själv.

Alla mina hästar har växt upp i stora varierande hagar så det problemet känner jag inte till.

Har hon fått växa upp i en väldigt stor hage med kompisar??

På det sättet bör hästen muskla upp sej av sej själv.

Alla mina hästar har växt upp i stora varierande hagar så det problemet känner jag inte till.

Jo visst har hon fått växa upp i stora hagar med kompisar,det är väl först i år hagen och kompsarna blivit midre och färre,av olika anledningar. Har haft en del andra unghästar genom åren,men har heller aldrig stött på detta problemet förr...
usch man blir ju så orolig att det ska vara något fel....men som sagt hon har vuxit mycket och är rejält stor..så musklerna kanske inte har "hunnit" med??...

Hoppas då att det bara är så att hon växt till snabbt. Om du är orolig är det bästa ju att be en veterinär se över hästen. Bättre en gång för mycket än för lite.

Jag hade nog promenerat med henne i backarna för hand för
att se om det händer då också !
Hej från hambo som älskar att promenera med sina hästar !

Jag hade nog promenerat med henne i backarna för hand för
att se om det händer då också !
Hej från hambo som älskar att promenera med sina hästar !

hej..det är det jag gör,hon är inte inriden än,så jag är ute med henne för hand..prövade idag att stanna upp flera gånger när vi kom till nedförsbackar och då klarade hon det mycket bättre....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård