Bakbenens arbete i galoppen

M

Micke

Eftersom ni på barock haft flera trådar om galopparbete på sistone tänkte jag att ni säkert har svar på denna något okunniga fråga:

Vilket bakben gör det största arbetet i galoppen? Ytter bakben står ju för själva fattningen och är väl också det som skjuter på mest medan inner borde vara det som är mest bärande? Om hästen när den är fri i hagen oftast spontant väljer vänster galopp, är detta ett tecken på att ett visst bakben behöver stärkas?

Sv: Bakbenens arbete i galoppen

Bägge bakben ska bära lika mycket vikt för att man ska få bra balans :) Men det är det benet som "fattar galoppen" som bär mest vikt just i fattningen och sen blir det lätt att något bakben bär mer vikt om man inte har balans och rakriktning/bra böjning i hästen.

Att hästen hellre fattar ena galoppen betyder ofta att den är lite sned. Och det bero i regel på muskulaturen, antingen att den är stel eller ojämnt musklad. Men då är det böjningen som behöver förbättras, dvs smidigheten. Och eventuellt kan den behöva behandling av kiropraktor/equiterapueft om det är stor snedhet.

Men hästar är ju också höger- eller vänsterhänta så om den oftast fattar en och samma galopp i hagen behöver inte det betyda något. Om den däremot vid longering eller ridning inte vill fatta en galopp får man jobba på rakriktningen och styrkan (genom bra böjning).

Helt ovetenskapligt, men en erfarenhet jag gjort efter att ha testat och analyserat just detta på en hel del mycket olika hästar - hästarna verkar ha ett bakben de hellre använder som skjutande och ett bakben de hellre använder som bärande, vilket ofta ger en viss skillnad på de två galopperna. Det jag märkt är att när det "bärande" bakbenet är inner så vill hästen ha en större galopp (och kan mycket väl ha en rätt trevlig sådan) där, när det bärande bakbenet är ytter så vill hästen ha en mer samlad galopp (bra sådan). Kan ju mycket väl bero på mej som ryttare..

Av det kan man ju dra vilka slutsatser som helst, men det där med slutsatser är ofta svårt :)

Att bakbenen i galopp skulle bära lika mycket vikt har jag svårt att förstå, hur menar man då när man pratar om något i RÖRELSE? Jämför man bakbenens rörelse i galoppen så finns det inte många faser som är lika - överhuvudtaget. Var är det de bär lika?
Vad händer när hästen från ett galoppsprång till ett annat ändrar både riktning & fart? (men inte byter galopp) Vilket bakben gör vad?

Hmm, ännu något helt ovetenskapligt ;)

I förra veckan när jag jobbat hästen på långa tyglar två dagar i rad (då jag "komemr åt" honom en del och han får räta upp sig och jobba med båda bak) och han hade en del träningsvärk, speciellt i sitt vänstra bak som han oftast ställer "in" lite (går i en vänstersluta och bär med höger bak).

När jag då den tredje dagen bara tänkte ta honom i grimma på lina och lösgöra lite och få honom att komma igång i hel kroppen. Så tog han efter 2 galopppfattningar (inte några samlade sådana utan bara lösgörande) i vardera varvet korsgalopp i vänster varv. Han ville alltså inte sätta under sig med vänster bak, som kanske var lite ömt? I höger varv var det inga problem utan där tog han rätt galopp.

Min icke vetenskapliga slutsats är att de bär mer med inner (om de går i rätt galopp). Det var ju de bärande musklerna han hade träningsvärk i och därför kunde han ha det ömma benet som "ytter" och skjuta på utan att det var jobbigt.

Tja, jag är inte såå tekniskt informerad att jag kan svara på frågan, kanske finns någon mer påläst?
Det jag menar med att benen ska bära lika är rent logiskt tänkande från min sida för om ena bakbenet bär och det andra skjuter betyder det att hästen har mer vikt åt en sida och borde därför vara lite obalanserad. Tusan att man inte är mer påläst :)

Hmm.. Det där kanske man kan svara på genom att studera slutan- skjuter hästen med ytter bak eller bär den? Ska bära hoppas jag ;) Men ändå skjuta lite. Kan tänka mej att ena benet i galoppen ska ha lite av slutans skjut-/bäreffekt och det andra ska ha mest bärande effekt. Skulle vara kul med ett lite bättre svar för det var riktigt intressant :)

Har absolut ingen aning. Däremot har det sagt mig att man inte ska galoppera uppför backar för att styrketräna utan trava för att få ett liksidigt arbete.
Vad man däremot kan fundera över är hur hästar som själva väljer galopp skulle se ut om träningen var så assymetrisk. Vi har en tävlande galoppör i stallet och så vitt jag vet fattar inte tränare/jockey en speciell galopp och korrigerar om det blir fel. Huvudsaken är ju att det går fort och länge. Hur som helst. Denna häst har mycket jämn och fint utvecklad bakdel (symmetrisk). Därmed inte sagt att det blir jobbigt för den att skola om sig och tivngas in i ett annat rörelsemönster.
Vore det inte konstigt om något som naturen skapat inte klarar sig på egen hand? Om galopp vore oliksidigt stärkande i så stor grad skulle ju inga djur galoppera och det gör ju de flesta i större eller mindre utsträckning.
Bara en allmän fundering. Själv tränar jag båda galopperna även om jag rider ut men har nog mer tänkt lydnad och "lika mycket i båda varv".

Jamen det är väl självklart hästen måste skjuta på också, annars tar den sej ju inte framåt. Jag vill tom gå så långt att påstå att en häst kan både skjuta på och bära samtidigt (med samma bakben alltså), ojoj vad krångligt det blir då....
:p

Ang balans tror jag inte det har så mycket med "att bära lika i båda bakbenen" att göra, som att ha kroppskännedom, kunna anpassa sej till underlag, vara undersatt och bärig och "fri i fronten" (= lättare att ta sej fram så). En häst kan ju faktiskt vara "i balans" även i en otroligt snäv sväng, och där kommer definitivt inte bakbenen "bära lika".

Ytter bak är det ben som gör mesta arbetet i galoppen.

Ja, men den är inte i perfekt balans med ryttaren om den "viker" sej ;) Hästen ska vara upprätt och "på rumpan" för att kunna ha riktigt bra balans med ryttare. Och är den upprätt har den oftast lika mycket vikt på bakbenen med i just galoppen vet jag faktiskt inte.
Som sagt, kn tänka mej att bakbenen både skjuter och bär men att bägge mest bär, men att det är lite fördelning om vilket ben som skjuter mest.

Ja, man kan förstås diskutera detta i all oändlighet men jag tror aldrig man KAN påstå att "båda bakbenen bär lika" när man pratar om något i rörelse. Visst, något som är stilla, statiskt, är det ju möjligt. Men om man nu ska påstå att "bakbenen bär lika" - så bör man väl ha lite kunskap om faserna, vad vardera bakbenet faktiskt GÖR i gångarterna - finns det ens någon FAS under ett galoppsprång som är likt mellan inner och ytter bakben... Nä. Hur kan man då påstå att de "bär lika"? (eller "lika mycket vikt på bakbenen") Under vilken fas?

Pratar man om en trav som i varje steg är exakt samma takt, tempo etc så kan jag tänka mej att gå med på detta - då traven ÄR liksidig, bakbenen har samma jobb fast i vartannat steg så att säga. Men det funkar ju förstås inte om hästen ändrar tempo eller takt eller något annat från ett steg till ett annat.......
Och visst, i byten i varje kan jag också gå med på detta. Kanske, eventuellt.

Men annars, nä.... Och visst är det enkelt att säga att det är ytter som bär (det är vad jag hör mest alltjämt) i galoppen, och visst kan jag även gå med på att galopprörelsen till stor del påminner om sluta. Hästen som har svårt för sluta har svårt för galopp. Samma likhetstecken brukar man kunna dra mellan öppna och trav. Detta är mest praktiska erfarenheter jag har, som stämmer på varje häst.
Men riktigt så ENKELT är det inte, och kommer aldrig bli.

Om det är så att du menar att hästen måste BÄRA UPP på båda bakbenen för att vara i balans, så håller jag självklart med. Men nu pratade vi väl om vilket bakben som gjorde "mest"?

Jo, det förstås, innerbak fördelar ju vikten med ytter fram. Men den ska ju helst bära mer med bakbenet än frambenet ;)
I traven är det lättare att säga att bakbenen ska bära lika mycket, för även om de inte bär samtidigt ska de ändå fånga upp lika mycket vikt.

Tack för alla svar!
Det var visst klurigare än jag trodde. Som vanligt leder en fråga vidare till flera. Era svar fick mig att fundera lite mer på det här med oliksidighet men det får kanske bli en egen tråd om det inte redan finns en sådan...

Haha, det finns nog många såna trådar! Men det är svårt att tjata ut ämnet eftersom det är bra om fler och fler tänker på att deras hästar är oliksidiga och lär sej att jobba dem jämnare :)

Fast Mourven som om han får välja själv går i en vänstersluta, han har svårt för vänstergaloppen. Högergaloppen går lätt och den kan han fatta från skritt. Vänstergaloppen blir sämre kvalitet på och den orkar han inte fatta från skritt.
KAN iofs ha med hans höger fram att göra, men jag gissar mer på att det är vänster bak som inte orkar i vänstergaloppen (speciellt som han ibland går in i korsgalopp (byter bak) där när han blir obalanserad, i höger galopp händer det aldrig).

Precis som du säger är det inte så lätt.
Min häst har väldigt lätt för sluta. Men svårt för galopp. Svårt för sluta och lätt för trav.
Kan det bero på att jag har lätt för sluta och svårare för öppna?
Han har alltså svårt för detta med vilken ryttare som helst. Men det är ju jag som ridit honom under lång tid.

Fast ska man försöka dra en slutsats efter min erfarenhet (andra kan ju såklart ha helt annan erfarenhet) - så kräver alltså den större galoppen mer av det inre bakbenet som bärande... Medan den SAMLADE galoppen kräver mer av det yrre bakbenet som bärande. Ni jobbar väl inte direkt med mycket samling i galoppen - ännu?
Ofta märker man ju att hästen "byter sida" när den blir starkare och starkare, eller när man ber om ett snäpp till i galoppen.

Fast som sagt, det är nog lätt att motbevisa mej :)

Precis, när det gäller just öppna och sluta är det nog ofta så att man har lite lättare för slutorna än öppnorna själv framförallt innan man kommit på "öppnans hemligheter"?
Allt är också relativt. Själva sluta-rörelsen påminner om rörelsen i galoppen, och öppna-rörelsen påminner om rörelsen i traven - "förstärker" vardera gångart kan man väl säga. Vilket väl i princip kan innebära något i den stil att för att FÖRBÄTTRA traven så kan man använda sej av att förbättra öppnan, för att förbättra galoppen så kan man jobba med att förbättra slutorna (har hästen "lätt" för att gå med rumpan innanför - men hur är det med böjningen genom kroppen? Hur mycket går det att precisionsrida bakbenen och förändra tvärningen? etc).

Nej, knappast något samlat än, möjligtvis ibland fattning blir samlad, men sen försvinner det (ibland bryter jag av ganska direkt och då sätter han sig ordentligt, ibland låter jag honom rulla på och det är mycket jobbigt, mycket lättare att hoppa runt som en liten tjurfäktningshäst). Och det är ju än så länge bara på lina....

Hihi, jag måste vara konstig för öppnorna har min kropp jättelätt för, slutorna däremot vill den inte alls lyda mitt huvud i.

Jag ska leka lite med att göra någon öppna eller sluta och ta galoppen därur och se vad som händer med kvaliteten. Han har ju som sagt inte styrkan att sätta sig i en väldigt samlad galopp än, men kvaliteten går ju att förbättra ändå.

Då är du nog mer som man "ska" vara. Tror nog attdet där med att man har lättare för slutor mer beror på om man ridit hästar som går och skjuter in rumpan mest nu och då och har lärt in det i sin kropp att dte är "så det ska kännas" som utgångsläge.... :)

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästvård Vilket bakben ska naturligt arbeta/belastas mest vid galopp på rakt spår i snabbt tempo? Alltså det handlar inte om att bära sig utan...
Svar
12
· Visningar
4 728
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 292
Senast: pannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25