Sv: Bakbenens arbete i galoppen
Ja, man kan förstås diskutera detta i all oändlighet men jag tror aldrig man KAN påstå att "båda bakbenen bär lika" när man pratar om något i rörelse. Visst, något som är stilla, statiskt, är det ju möjligt. Men om man nu ska påstå att "bakbenen bär lika" - så bör man väl ha lite kunskap om faserna, vad vardera bakbenet faktiskt GÖR i gångarterna - finns det ens någon FAS under ett galoppsprång som är likt mellan inner och ytter bakben... Nä. Hur kan man då påstå att de "bär lika"? (eller "lika mycket vikt på bakbenen") Under vilken fas?
Pratar man om en trav som i varje steg är exakt samma takt, tempo etc så kan jag tänka mej att gå med på detta - då traven ÄR liksidig, bakbenen har samma jobb fast i vartannat steg så att säga. Men det funkar ju förstås inte om hästen ändrar tempo eller takt eller något annat från ett steg till ett annat.......
Och visst, i byten i varje kan jag också gå med på detta. Kanske, eventuellt.
Men annars, nä.... Och visst är det enkelt att säga att det är ytter som bär (det är vad jag hör mest alltjämt) i galoppen, och visst kan jag även gå med på att galopprörelsen till stor del påminner om sluta. Hästen som har svårt för sluta har svårt för galopp. Samma likhetstecken brukar man kunna dra mellan öppna och trav. Detta är mest praktiska erfarenheter jag har, som stämmer på varje häst.
Men riktigt så ENKELT är det inte, och kommer aldrig bli.
Om det är så att du menar att hästen måste BÄRA UPP på båda bakbenen för att vara i balans, så håller jag självklart med. Men nu pratade vi väl om vilket bakben som gjorde "mest"?