Bakbenens arbete i galoppen

Sv: Bakbenens arbete i galoppen

Jag funderade också på det här med "en häst i balans". En häst i balans borde väl rimligtvis ha vikten jämnt fördelad på de olika benen i stillastående. Det blir betydligt knepigare om hästen är i rörelse. Det får jag fundera på tills imorgon.

En häst i maximal samling borde ju samtidigt vara i fullständig balans, fast då står den bara på två ben (levad). Då blir ju kraften/belastningen betydligt högre på de två ben som är kvar i marken, än när hästen har fyra ben i marken. Orkar inte fullfölja tanken... det är sent...

Det förenklade resonemanget räcker utmärkt för bra ridning av de flesta hästar. Vill man sen gå in på biomekanisk analys - så måste man veta och mäta så oerhört mycket mer, och alla dessa variabler klarar inte en människohjärna av att processa - så det blir värdelöst i sammanhanget.

Tyngdpunkten är beroende av massans form, dvs om hästen är samlad eller utsträckt ändrar tyngdpunktens läge.

Det är inte bara tyngdkraften = gravitationen som påverkar hästen i rörelse. Varje föremål i rörelse bygger upp en rörelsemängd, massan x hastigheten. den = kraft x tid => Se tex en bilkrock, vilka skador det blir när mycket energi bromsas snabbt.

Hästen sträcker rytmiskt kroppen för att få bästa möjliga stötdämpning och fjädring när den landar... minsta möjlig stöt som bromsas "snabbt"

Kraften i rörelsen har en riktning och kan delas i olika vektorer, tex upp ner fram bak åt sidan.

Om ben och muskler inte finns starka nog i kraftens riktning blir det skjuvkrafter som i värsta fall kan bryta ben. En kapplöpningshäst i full gång bryter benet i en 10 cm håla i banan.

Tja - det var lite funderingar/T_B

true_blue skrev:
Det är inte bara tyngdkraften = gravitationen som påverkar hästen i rörelse. Varje föremål i rörelse bygger upp en rörelsemängd, massan x hastigheten. den = kraft x tid => Se tex en bilkrock, vilka skador det blir när mycket energi bromsas snabbt.

Självklart påverkas även hästen av rörelseenergin. Men denna är ju konstant under själva svävmomentet. Jag menar att det endast är tyngdkraften som påverkar hästen under själva svävmomentet. I luften kan ju inte hästen överföra någon muskelenergi till rörelseenergi, eftersom hästen då inte kan "ta spjärn" mot någonting. I rörelse på marken blir det annorlunda.

Fler funderingar / Monika

När jag skriver påverkas så menar jag förändras....aj, aj, aj. Förstår om ni blir frustrerade av mitt felaktiga ordval....

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästvård Vilket bakben ska naturligt arbeta/belastas mest vid galopp på rakt spår i snabbt tempo? Alltså det handlar inte om att bära sig utan...
Svar
12
· Visningar
4 728
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 292
Senast: pannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV