Sv: Bakbenens arbete i galoppen
Ja, om det ens ÄR någon fas då det enbart är två ben i backen, då inner fram i regel slår ner i princip samma stund som ytter bak lämnar marken.....
Såhär ser faserna ut enligt mej - ev är faser fel ord då jag eg inte pratar om någon tidsperiod utan snarare bara skillnader i vilka ben som är i backen när:
Fas 1 - ytter bak i marken
Fas 2 - inner bak och ytter fram slår ner, i marken är då båda bak samt ytter fram
Fas 3 - ytter bak lämnar marken, inner fram slår ner
Fas 4 - ytter fram samt inner fram lämnar marken, inner fram är ensam kvar i marken
Fas 5 - svävmoment
Och så börjar det om.
I fyrsprånget, eller en fyrtaktig samlad galopp (som båda två egentligen ser likadana ut ifall man ser på hur hästen rör sej i kroppen, dock inte HUR den använder sin kropp - därav mina viktfunderingar), ser det annorlunda ut då inner bak slår ner innan ytter fram. Faserna blir då nånting i denna stil;
Fas 1 - ytter bak slår i
Fas 2 - inner bak slår i (båda bakbenen i marken, båda frambenen i luften)
Fas 3 - ytter fram slår i ungefär när ytter bak lämnar marken (två ben i marken, ytter fram samt inner bak)
Fas 4 - inner bak lämnar marken, en kort sekvens senare slår inner fram ner (ev slår den ner samtidigt som inner bak lämnar)
Fas 5 - båda frambenen i marken, ytter fram lämnar ganska snart marken så inner fram är ensam kvar
Fas 6 - sväv
I fyrsprång alt den samlade fyrtaktiga så är svävet väldigt kort, litet.
Jag har en gammal bild upplagd som visar på den andra fasen i just denna galopp, där båda bakbenen är i marken och båda frambenen är i luften (tydlig fyrtaktig galopp dvs);
fyrtaktig galopp
Galoppen kan även bli fyrtaktig på ett annat sätt, genom att ytter fram slår ner före sitt "åtföljande" inner bak.
I någon äldre bok (kan ha varit Muselers) så benämns denna "gångart" som Aubiose, dvs en galopp som inte är någon galopp. Kan man lätt se på fel samlade hästar, travare som inte riktigt har rörelsen för sej, ridskolehästar som sparar en massa energi etc.
Bara för att jag blir helt förfärad över att folk inte verkar veta hur galopp ser ut kopierade jag in en sekvens från en bok jag har (teckningsbok, rekommenderar till alla som är tveksamma på hur gångarterna ser ut att börja teckna...), vet inte hur tillåtet det är så plockar bort den på nån dag, men ja här har ni en;
http://www.geocities.com/evelinarnnberg/galopp.jpg
Och visst pratar man om underbensstöd, och det ÄR de benen som bär mest vikt - men likförbaskat har vi ju här ett tredje ben i marken som också bär upp mer eller mindre, beroende tex på hur samlad hästen är, hur den väljer att använda sin kropp i galoppen (det finns hästar som aldrig öppnar upp sina bakben såpass mycket), om den svänger snävt eller inte (en snäv sväng kan tex ytter bak inte göra samma jobb som rakt fram) och så vidare.
Visa gärna bildsekvenser på denna galopp där det är en lång fas med bara två ben i marken - ja, utan att det handlar om den fyrtaktiga galoppen (för den HAR en sådan fas, vilket inte tretaktiga galoppen har, hävdar jag).