Bakbenens arbete i galoppen

Sv: Bakbenens arbete i galoppen

Om bogen är blockerad/stel brukar hästen ha svårare att fatta bra galopp i det varvet där den bogen är inner. Och likaså om man inte håller koll på innerbogen utan låter den bära för mycket vikt kan det vara svårt att fatta galopp. Du kanske kan testa att "lyfta" innerbogen genom att korrigera md innertygeln och se om fattningarna blir bättre då? Blir de inte de kanske man ska fundera på att stretcha eller ta ut massör/equiterapueft/kiropraktor.

Jag har nämligen samma problem och det har berott på låsning i bogen. Och lite snedhet.

Han har lite låsning/problem i höger bog/ben (haft hovböld där bland annat, sen stel i rhomboideerna båda bogarna). Så det stämmer ju inte riktigt då. Det är isåfall om han inte vill länga den sidan och ta ut rörelsen i bogen. Nu är ju vi i inridningsstadiet och jag har ridit galopp en gång uppsuttet (och då gick det foooort och pålle tyckte det var askul :D ). Ska jobba honom på långa tyglar så snart han blivit tillräckligt stark att jobba i det tempo jag hänger med i (nu jobbar vi i skritt och lite trav på långa tyglar/töm). Hittills jobbar vi mest på lina/longering i grimma, med galoppen som då blir i mer fri form.

Men skritten och traven har blivit betydligt bättre sen nyår (då jag började jobba honom mer) så galoppen kommer nog den med, får vi hoppas :)

Senast ändrad:

Japp, lycka till med träningen :) måste vara spännande med e unghäst där man ser sån otrolig utveckling hela tiden! Bara minsta lilla detalj som plötsligt faller på plats för hästen :)

Jag har lättare för att röra undre delen av kroppen. Och har lättare att flytta hästens bakdel både ut och in. Det beror på skador jag har i övre delen av rygg/nacke.
Men det har blivit mkt bättre. Och på andra hästar än min egen har jag inte särskilt svårt för öppna. Men jag känner ju att det tar emot och jag blir spänd.
Jag vet dock inte om min häst har så svårt för detta pga mig eller om han själv också har lite svårt för det.

Tror oftast det är människan som har problem. Öppna är ju en rel. naturlig rörelse och oftast är det vi som blockerar hästen eller har lite svårt att säga vad vi vill :crazy: min häst har inte alls svårt för öppna men JAG har svårt för jag har inte fått in känslan riktigt hur jag skakänna i kroppen när hästen ska gå öppna.

Så länge som galoppen är tre-taktig så är det ju enkelt:

Fas ett - ett bakben bär 100% av tyngden

fas två - andra bak plus en fram bär 50% var - om hästen är i balans.

fas tre - andra fram bär 100%

Sen sväv = inget ben bär - och så börjar det om.

Om man inte byter galopp får alltså ett bak och framben jobba mycket mer...

Nä, jag tror inte det är SÅ enkelt ändå.
Ang fas två - tre ben är i marken, hur kan man säga att bara två av dem bär vikt? Hur definieras "om hästen är i balans"? Kommer 50% av vikten bäras på vardera benet under hela fasen? Vad händer när ena bakbenet lämnar marken och frambenet på motsatta sida ställs ner?
Vikten förskjuts ju lite åt olika håll beroende på vad djuret gör (ska göra - dvs om vi svänger eller bara rider rakt fram, beroende på underlag, hur den använder sin kropp etc).
Och vad händer om hästen galopperar i en nerförsbacke resp uppförsbacke (bokstavligt talat alltså)?

Ja och så vidare. Det ÄR inte enkelt, kvarstår jag vid :)

Senast ändrad:

Ehm?

Tretaktig galopp har bara en ytterst kort fas med bara två ben i marken ju?
Ytter bak slår ner först, inner bak samt ytter fram samtidigt (under denna fas har hästen tre ben i marken), inner fram slår ner ungefär samtidigt som ytter bak lämnar marken (en mycket kort fas är det bara två ben i marken, dvs inner bak och ytter fram), innerbak & ytter fram lämnar marken och inner fram är då ensam kvar i backen - följs sedan av ett svävmoment och så börjar det om.

Vad för sorts galopp pratar du om?

Tack för länken, har inte tid att kolla så noga nu, men det ser intressant ut!
Men förstår fortfarande inte de faser du beskriver ovanför? Du menar alltså att hästen inte HAR tre ben i backen i någon fas i galoppen?

true_blue skrev:
Så länge som galoppen är tre-taktig så är det ju enkelt:

Fas ett - ett bakben bär 100% av tyngden

fas två - andra bak plus en fram bär 50% var - om hästen är i balans.

fas tre - andra fram bär 100%

Sen sväv = inget ben bär - och så börjar det om.

Om man inte byter galopp får alltså ett bak och framben jobba mycket mer...
Vad enkelt det blir när du säger det på det viset!

Glasklart! :bow: :bow:

Det är lite knepigare att förstå texten i länken. :smirk: Äuhm...Det tar ett tag att förstå en del av texterna på den sidan. Allt är ju tack och lov inte lika svårt att begripa.

Mvh Monika

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det låter enkelt MEN jag tror inte det är så enkelt egentligen ;) för det första för att många hästar inte har tretaktig galopp och för det andra för att i vissa typer av galopp blir det 3 fötter i marken korta stunder för att benen inte hinner undan.

Kanske att det är så enkelt på en optimal galopp..

Ehm, hänger fortfarande inte med - VAD för konstiga galopper pratar ni om egentligen?

En normal galopp HAR tre ben i marken en rätt lång period av tid. Två ben i marken har den bara i en ytterst kort fas mellan det ytter bak lämnar marken och inner fram slår ner. Har inget med obalans att göra, det är så galopp ser ut. Se på länken, de beskriver det också.

Ja, om det ens ÄR någon fas då det enbart är två ben i backen, då inner fram i regel slår ner i princip samma stund som ytter bak lämnar marken.....

Såhär ser faserna ut enligt mej - ev är faser fel ord då jag eg inte pratar om någon tidsperiod utan snarare bara skillnader i vilka ben som är i backen när:
Fas 1 - ytter bak i marken
Fas 2 - inner bak och ytter fram slår ner, i marken är då båda bak samt ytter fram
Fas 3 - ytter bak lämnar marken, inner fram slår ner
Fas 4 - ytter fram samt inner fram lämnar marken, inner fram är ensam kvar i marken
Fas 5 - svävmoment

Och så börjar det om.

I fyrsprånget, eller en fyrtaktig samlad galopp (som båda två egentligen ser likadana ut ifall man ser på hur hästen rör sej i kroppen, dock inte HUR den använder sin kropp - därav mina viktfunderingar), ser det annorlunda ut då inner bak slår ner innan ytter fram. Faserna blir då nånting i denna stil;
Fas 1 - ytter bak slår i
Fas 2 - inner bak slår i (båda bakbenen i marken, båda frambenen i luften)
Fas 3 - ytter fram slår i ungefär när ytter bak lämnar marken (två ben i marken, ytter fram samt inner bak)
Fas 4 - inner bak lämnar marken, en kort sekvens senare slår inner fram ner (ev slår den ner samtidigt som inner bak lämnar)
Fas 5 - båda frambenen i marken, ytter fram lämnar ganska snart marken så inner fram är ensam kvar
Fas 6 - sväv
I fyrsprång alt den samlade fyrtaktiga så är svävet väldigt kort, litet.
Jag har en gammal bild upplagd som visar på den andra fasen i just denna galopp, där båda bakbenen är i marken och båda frambenen är i luften (tydlig fyrtaktig galopp dvs);
fyrtaktig galopp

Galoppen kan även bli fyrtaktig på ett annat sätt, genom att ytter fram slår ner före sitt "åtföljande" inner bak.
I någon äldre bok (kan ha varit Muselers) så benämns denna "gångart" som Aubiose, dvs en galopp som inte är någon galopp. Kan man lätt se på fel samlade hästar, travare som inte riktigt har rörelsen för sej, ridskolehästar som sparar en massa energi etc.

Bara för att jag blir helt förfärad över att folk inte verkar veta hur galopp ser ut kopierade jag in en sekvens från en bok jag har (teckningsbok, rekommenderar till alla som är tveksamma på hur gångarterna ser ut att börja teckna...), vet inte hur tillåtet det är så plockar bort den på nån dag, men ja här har ni en;

http://www.geocities.com/evelinarnnberg/galopp.jpg

Och visst pratar man om underbensstöd, och det ÄR de benen som bär mest vikt - men likförbaskat har vi ju här ett tredje ben i marken som också bär upp mer eller mindre, beroende tex på hur samlad hästen är, hur den väljer att använda sin kropp i galoppen (det finns hästar som aldrig öppnar upp sina bakben såpass mycket), om den svänger snävt eller inte (en snäv sväng kan tex ytter bak inte göra samma jobb som rakt fram) och så vidare.

Visa gärna bildsekvenser på denna galopp där det är en lång fas med bara två ben i marken - ja, utan att det handlar om den fyrtaktiga galoppen (för den HAR en sådan fas, vilket inte tretaktiga galoppen har, hävdar jag).

Förstår att du häpnar över de underliga uttalandena. Viist har hästen i galopp tre ben i marken under vissa faser.Men när man beskriver galoppens faser används ljudet, alltså tretakten. När du lyssnar på galopp hör du tre olika hovislag. Jag citerar:

"I höger tretaktsgalopp blir hovisättningen under ett galoppsprång:1. vänster bak, 2. höger bak och vänster fram, 3. höger fram, ledande framben. Man hör tre hovislag per stegcykel. Hästen kommer omväxlande att ha: en, tre, två, tre, en och ingen hov i marken." s. 119 ur "Hästens biologi".

Det intressanta är att de två sekvenser som hästen har tre hovar i marken är korta och fördelas på alla fyra benen. Det betyder att fördelningen av vikten på de olika benen/hovarna blir som t_b beskrivit ovan. F*n vad svårt det är att förklara på ett begripligt sätt.

Höger bak initierar galoppen (1 hov) och är kvar i marken när det diagonala benparet sätts i (3 hovar), sedan bär det diagonala benparet vikten själv (2 hovar) och följs av vänster fram (3 hovar). Då är tre ben bärande en kort sekvens, därefter bär vänster fram själv (1 hov), sedan svävmoment (ingen hov).

Det intressanta börjar när man funderar över hur stor del av ett galoppsprång som de olika faserna upptar. :d Jag är säker på att någonstans i "grekiskan" i t_b´s länk finns svaret!

Mvh Monika

Oj, vi skrev visst långa intelligenta inlägg samtidigt. Ska läsa ditt nu!

Det intressanta är att de två sekvenser som hästen har tre hovar i marken är korta och fördelas på alla fyra benen. Det betyder att fördelningen av vikten på de olika benen/hovarna blir som t_b beskrivit ovan.
Ah, nu kanske jag förstår poängen med den sortens beskrivning av faserna.

Likförbaskat tycker jag inte det funkar att förenkla det på det viset.
Även under faserna är det olika strukturer i hästens kropp som påfrestas, måste samverka och jobba, som påverkas av jordens gravitationskraft etc - se bara tex under den fas där bara ett framben är i marken men hästen förflyttar sin tyngdpunkt bakåt för att snart komma in i ett svävmoment (ett svävmoment som väl i stort redan las till grund när bakbenen var i marken - ett visst uppåt-skjut krävs väl för att svävmomentet övht ska vara möjligt) och sätta ner sitt ytter bak.
Var är vikten under svävmomentet?
Detsamma gäller väl egentligen levaden - som väl borde vara den absolut enklaste rörelsen att studera ur viktsynpunkt. Under de sekunder den är helt stilla, så ska vikten vara fördelad lika på båda bak. Men vad händer under den fas då levaden förändas för tat gå över i en piaff eller halt - under själva rörelsen, vad händer med vikten då? vad händer med vikten under hoven - hur förändras den, vad händer med påfrestningen på strukturerna på bakbenens framsida resp baksida under själva rörelsen "från" levaden?

Nå, något matte-geni är jag inte och kommer aldrig bli. Min poäng med att påstå att det inte är så enkelt - är snarare att påvisa hur dynamiskt ridning är. Visst KAN man förenkla för sej och säga att ett bakben "bär mest vikt" - eller att "båda måste bära lika" (eller andra sorters förenklingar), men i slutänden så fungerar det inte riktigt så när du väl sitter på hästen. Ifall du sitter på en liten, liten yta, och jobba med att ena språnget öka steglängden, nästa korta, jobbar med att flytta framdel och flytta bakdel, jobbar med piruetter eller byten - så kommer inte matte-räkningarna riktigt till nytta alla gånger.... Och hur definierar man "en häst i balans"?
Är fölet som busar i hagen, och närapå ligger ner i kurvorna för att kunna ta sej runt så snabbt som möjligt, i "obalans" bara för att vikten kommer förläggas mycket snett på hans ben?

Bá några funderingar.....

evis skrev:
Ah, nu kanske jag förstår poängen med den sortens beskrivning av faserna.

Likförbaskat tycker jag inte det funkar att förenkla det på det viset.
.......
Visst KAN man förenkla för sej och säga att ett bakben "bär mest vikt" - eller att "båda måste bära lika" (eller andra sorters förenklingar), men i slutänden så fungerar det inte riktigt så när du väl sitter på hästen.
:bow: Mycket klokt - de förenklade modeller som används för att förklara är inget annat än mycket knapphändiga beskrivningar av ett komplicerat förlopp.

Biomekaniken är i verkligheten betydligt mer komplicerad, och man får nog bestämma sig i en diskussion för om man pratar om en gravt förenklad modell, eller om man pratar om att komma verkligheten så nära som möjligt.

Det viktigaste är dock att man förstår att det förenklade sättet att se inte är sanningen, utan just en förenklad modell.

Tretaktig galopp förekommer till exempel knappast alls om man drar det till sin spets - det beror snarare på hur bra mätutrustning man har för att konstatera skillnaden i tid vid hovisättning.

evis skrev:
Var är vikten under svävmomentet?

Den här frågan fastnade jag för och funderade på under hela dagen. Till slut konsulterade jag sambon som är en hejare på matte och fysik. Vi kom fram till följande:

Under svävmomentet verkar endast en kraft på hästen, det är tyngdkraften. Det lilla luftmotstånd som finns är minimalt och därför försumbart. Oavsett hur hästen rör sig i luften, i förhållande till marken under svävmomentet, så befinner sig alltid hästens tyngdpunkt på samma ställe.

Men, när någon del av hästens hov har kontakt med marken, så är tyngdpunkten fortfarande på samma ställe. Däremot fördelas kraften olika beroende på vilket/vilka ben som befinner sig i marken.

Mvh Monika

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästvård Vilket bakben ska naturligt arbeta/belastas mest vid galopp på rakt spår i snabbt tempo? Alltså det handlar inte om att bära sig utan...
Svar
12
· Visningar
4 728
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 292
Senast: pannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25