Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

doglover

Trådstartare
Jag vill testa att baka eget bröd.
Det ska vara så jävla billigt som möjligt. Mjöl och grahamsmjöl har jag hemma. Solroskärnor och krossade linfrån har jag hemma med. Och liknande.

Jag har dock bara 2 formar. En normalstor i glas och en liten i gjutgärn.
Jag har en gammal matberedare (men den har bara kniv i sig) och en gammal elvisp.

Hur gör jag?:o
 
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Givetvis så har jag ugnsplåtar med ;)

Kom igen nu, gött folk! Hjälp en total noob när det gäller... ööh.. allt sånt här!
 
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Du kan ju göra bröd-bullar eller forma till tekakor så behövs ingen brödform.

Billigast och enklast blir väl att skaffa ett paket jäst, smula ner det i en stor bunke.
Häll på en halvliter fingervarmt (37 grader) vatten.
Salta lite (1 tsk ungefär).
Knåda ner 12-13 dl mjöl och frön efter behag.
Låt jäsa en halvtimme.
Knåda degen, gör bullar eller tekakor.
Lägg dem på en plåt (smord el med bakplåtspapper).
Låt jäsa en halvtimme till.
Grädda i 250 grader i 8-10 min (beroende på hur stora du gjorde dem).

Klart!

Om du vill kan du byta ut vattnet mot mjölk. Vill du lyxa till det lite kan du även klicka i smör i degen. Man kan även baka i rivna morötter, russin, oliver, soltorkade tomater, riven ost mm efter smak och tillgång.
 
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Enkelt.

2 paket jäst till en liter vätska. Vatten, fil, äppeljuice - ta vad som finns.

Mitt latmansrecept kör jag på ugnsplåten som är lite djupare (ugnsformen?) Orkar inte göra limpor så jag gör en "kaka" som jag skär till limpor sedan.

Mät upp ½ - 1 liter grahamsmjöl och lite vetemjöl.
Smula jästen, häll över lite solrosfrön - en dl eller så - och kanske lite linfrö också plus 1½ msk salt.
Värm vätskan till fingervarmt och ha gärna lite fett i också. Jag använder olja eller smör. Klatta i en rejäl skvätt sirap, eller några msk socker. (bara för jäsningen)
Häll vätskan över jästen, frön och salt och rör om.
Häll mjölet över och rör ihop. Tillsätt ytterligare en liter vetemjöl eller mera. knåda degen slät.

Låt jäsa i ca 30 min.
Ta upp degen och knåda.

Platta ut den på ugnsplåten och låt jäsa en halvtimme till. Ska vara hög som en limpa.

In i ugn ca 45 minuter. Sdan tar du ut, låter svalna och skär sedan i fyrkanter lagom stora att ta upp ur frysen.


- glömde :D
Skär av en bit av det varma brödet och hyvla en skiva kallt smör på och njuuuut.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Taaack sötnosar! :D
Det låter svinenkelt och jag har nästan allt hemma. Bara salt och jäst som fattas. :p

Ska knalla ner till affärn och köpa det, sen sätter jag igång. :)
 
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Gör bikarbonatsbröd med filmjölk, superlätt, googla ett recept som passar dig! Ingen jästid, du bara sveper ihop ingredienserna med slev och häller i en form.
 
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Använda långpannan!

Man får pröva sig fram lite, men 5 dl ljummet vatten, ½ pkt jäst, lite salt, en sked honung, mjöl+annat till lagom konsistens, knåda, jäs, häll ut i långpannan utan att knåda igen, jäs lite till, grädda tills det är genombakat på 200 grader. Nåt sånt brukar jag göra.
 
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Grahamstekakor/baguetter och rågkakor är ju jättegott :d Behövs inga formar heller
 
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Här är mitt favorit recept, tycker det är så otroligt gott att jag äter dem som de är och inte alls kan stoppa när man borde.

4dl fingervarmt vatten
4 msk olja
4krm salt
50g jäst
8-10dl vetemjöl (här kan man byta ut en del mot exempelvis gramhamsmjöl)
250 grader

Blanda vatten, olja, salt. Rör ner jäst med en träslev.
Arbeta in mjöl tills degen släpper bunken.
Lät jäsa under handduk ca 15min.
Knåda degen smidig.
Rulla sedan degen till små bullar (recepte säger, dela degen 2-4 delar och av de delarna 8 bitar, jag går på känn så alla blir lika stora)
Pensla bullarna med ägg som blandas med honung (gillar man honung extra mkt kan man ha lite i degen också ^^ :d)
Grädda mitt i ugnen, ca 8min eller till gyllenbrunfärg.

Funkar utmärkt att frysa, men har man penslat med honung blir de kladdiga när de tinas.
 
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Jag har bakat scones med dinkelmjöl och grahamsmjöl. Kändes lite nyttigare och blev lite godare ;)
 
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Är du beredd att kavla som en galning vill jag tipsa om hemmagjort knäckebröd. Behövs inga konstiga ingredienser och det blir jättegott. Har inget recept jag håller mig till men brukar hitta något bra på nätet.
 
Sv: Bakar ni bröd? Hjälp gärna mig då! :)

Ett jättebra kalljäst bröd - du värmer alltså inte vätskan:

1 liter kallt vatten
1 paket jäst
4 tsk salt
lite olja
linfrön
solrosfrön
valfritt mjök, t.ex graham och vetemjöl

Blanda vatten, jäst, salt och frön. Knåda i mjöl tills degen är som en otränad "fetmage". Degen ska vara "arbetsbar" men inte hård. Låt den jäsa i minst 2 timmar. Du kan också ställa in allt i kylen över natten. Om det är skitvarmt ute eller du har degen på spisen går det på 1,5 timmar.

Ta upp degen på mjölat bord, knåda runt lite. Dela i bvå delar och forma två ganska runda bröd. Lägg båda tillsammans på en plåt. Låt jäsa 1-30 minuter. De ska resa sig men inte börja flyta ut åt sidorna.

Ugnen ska vara på 250 grader. Sätt in bröden på andra falsen nedifrån. Om du haft mycket råg i degen så sätt den längst ned. Ställ en klocka på 15 minuter. Efter 15 minuter så stänger du av ugnen och låter bröden stå kvar i ytterligare 15 minuter. Ta ut och lägg på galler och lägg på duk.

Detta recept kan varieras i det oändliga med olika frön, mjölsorter och så. Du ska alltid ha 1 paket jäst, 1 liter kallt vatten och 4 tsk salt. Samma jäs- och gräddningstid. Ett praktiskt bröd som inte är så känsligt vad gäller att baka ut i rätt tid. Gott blir det också!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 247
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 093
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 617
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 075
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp