Baka pepparkakor

Sv: Baka pepparkakor

Du kanske inte kavlar tillräckligt tunt? Då blir de mjuka nämligen. Jag brukar alltid göra några tjocka också för jag tycker det är gott.
Sen kan det bero på vilket recept man a vänder för degen, har sämre koll där eftersom jag alltid använder gammelmormors recept :)

Och hur får man dem tillräckligta tunna :p ? Jag får ju inte bort degen från bakbordet ju...

var snål med mjölet när du blandar ihop degen, så kan du ha mer mjöl på bakbordet så fastnar det inte :)

Kavla tunt, så tunt du kan.
Sen kan man få en krispigare yta om man fuktar lite lätt innan de ska in i ugnen. Men viktigt att det är lite! Annars blir det massa mjukt och slibbigt..

Mitt bästa tips: kavla ut degen på ett bakplåtspapper. När pappret är fullt drar man försiktigt över pappret till en plåt. In i ugnen och tadah!

Nu har jag köpt en vacker plåtburk, och bakplåtspapper :) Nyss kokade jag ihop degen. Är lite nervös för baket eftersom kakorna ska till dotterns idrottsklubbs julfest. Jag blev tillfrågad om jag kunde baka några svenska kakor till festen. Nu ska degen vila i kylskåpet någon dag och sen sätter jag igång.

Tänk på att lägga pepparkakorna på kalla plåtar. Annars påbörjas gräddningen underifrån innan du ens hunnit få in dem i ugnen.

Liknande trådar

Mat Jag är uppvuxen med att mamma köpt de billigaste pepparkakorna hon kunnat hitta genom åren. De har inte alltid smakar bra, så...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 182
Senast: Fille
·
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan...
2
Svar
34
· Visningar
789
Senast: Mirre
·
Hemmet Om en säng är lite för mjuk hjälper det då att byta bäddmadrass? Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte...
2
Svar
35
· Visningar
828
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 243
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar