Baka på låg temperatur?

Mirtai

Trådstartare
Jag tänkte jag skulle baka min mormors julkaka som jag är uppväxt med. I receptet står det att den ska gräddas i ugn ca 1 timma på låg temperatur. Vad brukar räknas som låg temperatur? 175 grader? Eller ännu lägre?

Mormor är tyvärr borta sedan länge och min mamma hade ingen koll...

Sv: Baka på låg temperatur?

175 ar val normal temperatur for en 40min typ kladdkaka, sockerkaka eller "vanlig" botten. Sa lag temperatur kanske ar 150 om den ska vara inne en timme? (beroende pa vad det ar for typ av botten sa klart).

(det enda jag brukar kora pa 150 ar kott nar det ska koras i flera timmar, sa jag raknar det som lag temperatur.)

det är en typ av engelsk fruitcake, bakas i brödform och ska ju hinna stelna utan att bli torr

När jag gör fruktkaka så har jag den inne på 150 grader. Men en timme låter lite, jag brukar grädda i 1,5 h (och den blir inte torr).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 125
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 707
Senast: FannyN
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min farmor fyllde 97 förra fredagen. Vi samlades i min fasters trädgård och åt tårta och pratade gamla minnen, precis som vi brukar göra...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka