Bajsar vid hämtning i hagen...

Sirpafinnen

Trådstartare
Undrar vad ni har för kommentarer till följande: min 10-åriga vallack knatar iväg till sin närmsta bajsplats (han har speciella högar) och bättrar på när jag ska hämta honom i hagen. När han väl fått gjort det låter han sig villigt fångas. Jag ser det som en revirmarkering mot mig men i övrigt är han mycket lätthanterad och är inte dominerande på något vis.

Vad säger ni?? Ska jag försöka springa till högen före honom eller ;)

Sv: Bajsar vid hämtning i hagen...

brukar du ställa honom i gången eller nåt när du tar in honom isåfall kan det va som det är med min 1.5år gamla nordiskorsning Han både kisar & bajsar när ja ska hämta honom för han vet att han brukar få stå i gången en bra stund innan han får komma ut igen.

Nä, vi har ingen stallgång utan står utanför vid en vägg o pysslar. (Vid dåligt väder i "garaget") Han bajsar vanligtvis minst en gång när vi sedan är ute o rider eller kör så han går ju inte o håller sig då i alla fall.

Min häst lägger också gärna en hög i hagen innan han kommer med mig in, helst på ett eget utvalt ställe. Han får alltid gå in i boxen direkt när jag hämtar honom. Jag har inbillat mig att han gör så för att boxen ska hålla sig ren lite längre... ;)

Han markerar så inga andra hästar ska komma och ta hagen för honom..
Det kan vara så att det har varit någon annan och bajjat där så då passar han på att markera.
Att det är för att du kommer ska du glömma det har inte med dig att göra :D

Tror som mysko och f ö tycker jag du ska tacka och ta emot! :D
Mindre att mocka är aldrig fel!

I så fall skulle jag ta in i boxen innan jag ställde hästen i gången så den kan göra sina behov där om den vill. Fast funkar det i hagen så okej, men många hästar håller sig ju och behöver kissa när de kommer in.

Min valack som är ranghög gör likadant. Jag ser det snarare som att han revirmarkerar hagen innan han lämnar den, ifall några andra hästar skulle vara där (det är det aldrig, men instinkter är svåra att utplåna) under tiden han inte är där så har han revirmärkt hagen och talat om vem som bor där och vem som är king of the hill. Jag tackar och tar emot, en hög mindre att mocka i boxen. (Det räcker med att stoet har pippi på att stå med benen i kors vid grinden för att sen såfort hon kommer in i boxen ljudligt och med stort välbehag kissa en hel flod)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 387
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Detta gäller inte min häst utan min systers, som jag dock rider 4 dagar i veckan och tränar ganska intensivt med. Det är ett sto, 7 år...
Svar
19
· Visningar
7 639
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama