Bajsar inne

dressyrteamet

Trådstartare
Börjar bli jättetrött på detta.

Vi har två hundar och dom börjar bli väldigt jobbiga med att bajsa inne!
Den ena hunden är gammal (fyller 13 år) och har väl antagligen pga ålder börjat bajsa inne. Han har varit väldigt duktig med att inte göra det innan. Nu kan han bajsa inne 1-2 ggr om dagen sedan säkert 1 år tillbaka. Han kissar dock inte inne. Problemet är att han kommer ofta ut....men blir han nödig därimellan så har han slutat säga till. Förut kunde han komma och visa att han ville ut. Nu sätter han sig bara och skiter, även mitt framför oss....och även om han precis varit ute.

Sedan har vi en till liten hund som är 2 år. Han både kissar och bajsar inne. Problemet var främst på natten först. Så det var en hundmänniska som tipsade om att vi skulle bygga en bur runt hans säng (en hund vill ju sällan göra behov i sin egen säng) och detta har funkat bra. Han kan hålla sig utan problem och sover utan problem. Skulle han skälla så går vi upp och tar ut honom även på natten men det är sällan han vill ut på natten nu. Nu har han även börjat göra sina behov inne på dagtid och det är antagligen pga att han ser ju att den äldre hunden gör det. Tack vare detta så går det inte riktigt att få honom helt rumsren eftersom han tar efter den andra.

Vad ska man göra, några tips?
kan säga att sambon är ute med dom på nätterna om det behövs och tidigt på morgonen, samt på eftermiddagen och några ggr på kvällen. Jag är hemma nästan hela dagen och går ut med dom resterande tider, så ut kommer dom ju.

Sv: Bajsar inne

Hur ofta är de ute? Hur länge?
Hur städar ni efter olyckorna?
Har den yngre hunden varit rumsren tidigare?

ja den yngre var rumsren dagtid, det var bara på natten som han hade svårt att hålla sig. men det fick vi ordning på med "burbygget". Den yngre bajsar inte inne varje dag men han gör det gärna om han sett den äldre hunden göra det.

Den äldre bajsar inne ofta dock, ibland kan det gå en vecka, men sedan drar det igång igen. Är det vanligt när dom kommer upp i åldern?

Vi har inga mattor i huset som kan dra till sig lukt eller dylikt. Golv och efter det har hänt så städas det bort och golvet skuras med ngt medel.

Hur länge dom är ute varierar. Gammelhunden orkar inte så lika långt längre, blivit stel i lederna. Den andra är en chihuahua. Ibland får chihuahuan gå ute själv också för att att springa av sig lite extra eftersom han har mer ork.

Släpper ni ut dom själva i trädgården (om ni har någon sådan) eller följer ni med dom ut? Min erfarenhet är att man måste följa med dom ut och se till så att de verkligen kissar och bajsar som de ska. Ofta vet man ju när det är dags för det ena eller det andra så då får man ha extra koll. Det låter på din beskrivning som de bajsar väldigt ofta? I så fall kanske ett foderbyte vore aktuellt?

Annars får man helt enkelt ha järnkoll på dem hela tiden. Så fort de vandrar iväg så är det dags att gå ut. Gränsa gärna av inomhus med exempelvis kompostgaller så att de inte kan försvinna iväg utom synhåll.

Senast ändrad:

Brukar följa med dom ut. Dom går sällan lösa i trädgården, det händer bara ibland. Dom går kopplade flera ggr om dagen, ibland lösa. Vi har skogen som granne så brukar gå där inne.

Har också funderat på fodret. Det blir alltid lite värre om dom fått äta mjukmat eller tex korv/kött eller dylikt. (dom får dock väldigt små mängder av detta ibland) Ska man välja att enbart ge torrfoder och inget annat kanske?

Vi har stängt av ett par rum så dom håller sig på begränsad yta. Gammelhunden är sällan i samma rum som oss. Han gillar att vara "ensam".

Har också funderat på fodret. Det blir alltid lite värre om dom fått äta mjukmat eller tex korv/kött eller dylikt. (dom får dock väldigt små mängder av detta ibland) Ska man välja att enbart ge torrfoder och inget annat kanske.

Hur många gånger bajsar de då? Nu vet jag inte vilken sorts foder du ger men jag hade satsat på att ge ett foder med hög kötthalt med hög upptaglighet. Vom og Hundemat är ett exempel om du vill ge färskfoder.

Vi har köpt massa olika sorter, både från ica/coop och hundbutiker för att hitta ngt som funkar för dom bägge. Men ni får gärna tipsa om bra märken, med små bitar dock. (helst så små bitar som möjligt) Lillhunden är dock väldigt kräsen och just nu verkar det som han bara vill äta Beneful. (och då har vi provat betydligt bättre foder än det där)

Lillhunden har skött sig jättefint inatt! gammelhunden var ute vid 24 tiden, men vid 05 tiden då husse skulle ta ut dom på promenad så hade han minsann bajsat inne.

Ang bajsningen så går det i perioder, gammelhunden kan bajsa mycket och ofta! lillhunden är mer en sån som bajsar ngn plupp ibland.

Gammelhunden fick vi som valp av en veterinär då den var vanvårdad,,,så han är van redan från början att få fri tillgång till torrfoder samt äta lite av våran mat varje dag för att hålla vikten (husmanskost) alternativt ngn mjukmat istället. Han har alltid varit bra i magen och blivit van med detta, men nu verkar det som han lätt bli dålig i magen av allt mat förutom torrfoder. Det är säkert en bidragande faktor. Vi har dragit ner maten en hel del och han får nu väldigt lite av annan mat men han tycks ändå vara för känslig mot det nu. Jag har inte haft en äldre hund innan så jag vet inte hur vanligt det är med åren?

Jag gillar ju Orijen och Acanas torrfoder och de har ju varianter till små hundar också som borde passa. Avgränsa båda hundarna hundarna på nattetid i varsin bur eller kompostgallerhage. En del hundar vandrar omkring på nätterna och då blir de såklart nödiga.

Har gammelhunden ett foder anpassat för äldre hundar? Har den varit hos veterinär för en koll? Det kan ju faktiskt vara så att mage och tarm inte längre funkar som det ska på hunden av någon anledning och det gör det svårt för hunden att hålla sig.

Nu kan det ju vara känsligt och svårt att säga om det är rätt. Men om jag känner min hund, vet med mig att han kan hålla sig, inte är dålig i magen, har varit rumsren en längre tid, inte är sjuk, inte fått för få promenader. Så skulle jag markera att det är ej okej. Om mina hanhundar markerar inomhus (vilket en hanhund kan göra hos andra eller inomhuslokaler) så säger jag till på skarpen att det inte är okej. Sen tar jag ut hunden och berömmer den där när den gör ifrån sig. Jag hade nog gjort samma om min hund skiter inomhus (om den ej är sjuk förstås). Sen ska man givetvis inte bygga det på att säga till den när den gör ifrån sig inomhus. Utan förebygga att det inte händer. Men när det väl händer (med den yngre förstås) så hade jag nog visat att det inte är okej. Den äldre kan förmodligen ej hjälpa det.

Min staff blir väldigt lätt sjuk och har av någon anledning svårt att hålla sig. Jag ger sista målet klockan 17, och han går ut sista gången klockan 23, ut igen 08 på morgonen. Jag barfar mina hundar, och när staffen får något han ej brukar få ser jag alltid till att ta en lång promenad efter det ifall han skulle bli sjuk (jag testar nämligen just nu vad det är han tål och inte tål), så får han i lugn och ro göra ifrån sig ute. Det var en period innan jag fick ordning på hans mage som olycka kunde hända rätt ofta (förmodligen rå kyckling och gris han ej tål), och efter det satt det som kvar att inte säga till när han behövde gå ut utan han kunde sätta sig rakt upp och ned utan att visa något, och ej dålig i magen. Då stoppade jag han direkt och lyfte ut han full fart, märk väl att man ej gör det när hunden är sjuk och inte har en chans. Nu har han börjat vanka oroligt och gnälla om han behöver ut, då berömmer jag supermycket och tar ut honom oavsett vad jag sitter upptagen med, säger han till är det full fart ut i kylan om jag ej lyckas slita på mig jackan i farten, och då låter jag han vara ute tills jag märker att han är nöjd, för det är inte alla gånger han bajsar direkt. Bajsar han ej under morgonpromenaden så väljer jag helt enkelt att komma lite sent till skolan för att ta ut han en gång till eller låta han vara ute längre så att han bajsar innan jag far, annars vet jag att en olycka händer under de 4 timmar jag är borta.

Det har funkat för mig. (jag skäller ALDRIG efteråt om jag hittar bajs eller kommer för sent. Utan jag stoppar hunden direkt jag ser det och tar ut den)

Han brukar inte bli dålig om han bara äter torrfoder, men jag har varit kinkig och varit rädd att han ska tappa vikt då han äter torrfoder men inga mängder...så därför har han fått lite husmankost också...uppenbarligen har han blivit jättekänslig mot all "mjukmat" så jag antar att jag måste sluta helt med det, för oftast är det i samband med det som han blir dålig. Han har i perioder ätit torrfoder för äldre hundar men inte sista tiden, men jag ska bege mig iväg imorgon och införskaffa nytt foder igen och se om det blir bättre. Han åt lite grönsaker (gurka, han gillar det) för tre dagars sen...detta har inneburit att han fått diarre i 3 dagar. idag har han bajsat inne (löst) flera ggr. Jag gissar på att han är bra i magen imorgon igen så nu ska jag hålla hårt i mig själv och inte ge ngt annat än torrfoder i fortsättningen och se om det kan hjälpa helt enkelt. Han blir bara dålig i perioder så jag vet att han kan vara bra i magen också. Han brukar ofta bajsa på morgonpromenaden.

Tack för eran hjälp! Har börjat fundera på om vi måste ta bort honom om vi inte får ordning på detta och det vill man ju helst undvika :( lillhunden är ju inga större bekymmer igentligen, han har mest ett ta efter beteende men kan vara riktigt duktig om bara gammelhunden håller sig.

Gammelbunden blev utsatt för en hundattack för ca 2 års sen. fick 30 hugg och det har säkert gjort hans mage känslig. Vi har givetvis varit hos veterinär och dylikt. Men efter det orkar han inte gå dom där längre promenaderna längre.

Senast ändrad:

Min tanke med om hunden fick foder anpassat för gamla hundar var för att gamla hundar kan få svårt att ta hand om fett i kosten. När en hund blir gammal är det inte ovanligt att man behöver lägga om kosten. Husmanskost hade jag absolut inte gett till en äldre hund som hade problem med avföringen. Dra ner på kosten och ge ett seniorfoder på bestämda tider ( om ni inte redan gör det)

Jag skulle även låta en veterinär kolla upp hunden för att utesluta att det inte finns någon sjukdomsbild bakom problemet som gör att hunden helt enkelt inte kan hålla sig eller inte känner av i rätt tid att den har behov på gång.

Lycka till // Voff

tack för svar

Ska börja med att sära av dom bägge from ikväll på nattetid.
Jag provar o se om ett par dgr att även gränsa av för gammelhunden då jag inte kan ha koll på honom och ser om det gör ngn skillnad. Ska ta bort all husmankost och åka och köpa ett senior torrfoder med lite mer kötthalt och så får han nöja sig med det. Ge han ett par veckor att stabilisera sig med ny kost och hjälper inte detta så får veterinären avgöra vad som är bäst för honom.

Tanken slog mig med. Tillbaka till valpstadiet?

Men så hade jag en annan tanke....baserat på en egen erfarenhet.... Särbon fick ta bort sin hund för 3 veckor sen. Hon var 11, pigg å glad. men blev trög i magen...hade svårt att skita. Någon gång i veckan så kunde hon kräkas lite också. Så foder byttes till seniorfoder. Det avvaktades några veckor för att se hur hon reagerade på fodret. Hon var fortfarande pigg och glad men kräktes ibland och fortfarande hård i magen ibland.

En morgon hände allt på en gång. Hon började kissa rent blod. Sen levrat blod. Det blev veterinären och där började hon kräkas våldsamt. Särbon bestämde att hon skulle få somna in och så skedde. Efteråt undersökets hon och det visade sig att hon hade en stor tumör i magen som tryckte på tarm och lever. Det var därför hon hade haft svårt att bajsa :(
Så min tanke är att kanske något stör tarmen, hjärnan eller liknande.

Min förra hund fick vi ta bort när hon började skita blod. Då hade hon lyckats få i sig råttgift i ett stall vi var i besök hos. :(

Gammelhunden kräks inget iaf och hans bajs brukar för det mesta se normal ut förutom ibland som dessa dagar då det varit löst...men det var nog helt mitt fel som matade honom med grönsakerna :banghead: i övrigt är han pigg och glad, förutom då att han inte orkar gå för långa promenader då, men han går gärna ut och går.

Nu har jag inte läst allt i hela tråden. Är den gamle kasterrad? Annars kan det kanske bero på en förstorad prostata. Att han inte kan bajsa förrän bajset har tryckts ut i ändtarmen, o då kommer det när det kommer. I så fall finns en medicin som heter Ypozane som minskar ner prostatan till normal storlek igen. Medicinen tas i 7 dagar o sen kan det ta 1-2 veckor till innan full verkan.

Han är okastrerad...det borde jag kanske nämt. Tänkte ej på det.

Hörni, inatt har han inte bajsat inne iallafall :)

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 076
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar