Bajs/kissfläckar

S

Sterling

Är det någon som har ett riktigt bar tips på hur man får bort kissfläckar från en skimmel. Har testat; torrshampo, vanligt schamp, skimmelschampo, ryktsten, borstning, gnugga med handduk och potatismjöl. Inget tycks hjälpa på de envisa gula-bruna fläckarna! Inte så himla charmigt och komma med det på en dressyrtävling liksom...:crazy:

Sv: Bajs/kissfläckar

Min kära mamma hittade någon billigt schampo som var som ett mirakelmedel kommer jag ihåg..:idea: '

Ska leta upp vad det heter.:bump:

//Gilly

Hej! Min ponny som jag hade en gång i tiden var skimmel och jag kommer ihåg hur jag slet med dessa "kiss-fläckar"...Men, om jag inte minns helt galet, så använde jag JODAOPAX (utspädd givetvis) och gnuggade in för att sedan skölja med lite vatten. Funkade kanon, trots att det kanske låter lite konstigt...:)

Är det någon som har ett riktigt bar tips på hur man får bort kissfläckar från en skimmel. Har testat; torrshampo, vanligt schamp, skimmelschampo, ryktsten, borstning, gnugga med handduk och potatismjöl. Inget tycks hjälpa på de envisa gula-bruna fläckarna! Inte så himla charmigt och komma med det på en dressyrtävling liksom...:crazy:

Hej!

Jag tvättar min skimmel med Grönsåpa. Första tvätten tvättar jag honom ren och andra tvätten så tvättar jag honom vit. Fungerar kanonbra även i svansen. Kan man inte använda vatten så är det rykt, rykt, rykt med olika borstar samt lite fusk med torrschampo och potatis mjöl som gäller. Eller täcke.

Vanliga våtservetter, sådana som man kan ha till "baby rumpa" och till händer m.m när man är ute och reser, funkar utmärkt!
Bara att torka av fläckarna!
- Det enda som funkade på min skäck och skimmel.

Hmm, ska testa massa av era tips! både grönsåpa, jodopax och våtservetter :D

Jag gissar på att en trasa med matolja skulle kunna få bort fläckarna också. Du kan ju prova iaf, för det är ju fettet i fläckarna som biter sig fast i pälsen.

Grönsåpa är helt suveränt! Min haflinger gillar att grisa ner sig ordentligt, och då tvättar jag honom först med grönsåpa, sen med vanligt människoschampo så han blir riktigt ren och fin :D

Potatismjöl funkar jättebra tycker jag. Kommer ihåg när jag skulle på utställning med min fjording för några år sedan. Hon fick vara inne under natten för att inte smutsa ner sig. Tråkigt nog hade hon lagt sig i en lös bajshög och fått en stor fläck på låret och magen. Det var bara att tvätta med hästschampo och sen badda på med massor av potatismjöl. Jag lät det torka och sedan borstade jag bort det. Inte en fläck fanns kvar.
Även på hundutställningar vet jag att det förekommer att man borstar in potatismjöl på vita hundar. Om det är tillåtet eller inte vet jag inte.

Jodopax funkar:) men man kanske inte ska tvätta dem för ofta i det:confused:
Annars är som sagt grönsåpa mkt. effektivt, och milt:)

*kl*

Vet några som använder Yes diskmedel. Det är suveränt bra. Men kanske inte så bra för huden, har hört ska vara uttorkande?

Potatismjöl funkar jättebra tycker jag. Kommer ihåg när jag skulle på utställning med min fjording för några år sedan. Hon fick vara inne under natten för att inte smutsa ner sig. Tråkigt nog hade hon lagt sig i en lös bajshög och fått en stor fläck på låret och magen. Det var bara att tvätta med hästschampo och sen badda på med massor av potatismjöl. Jag lät det torka och sedan borstade jag bort det. Inte en fläck fanns kvar.
Även på hundutställningar vet jag att det förekommer att man borstar in potatismjöl på vita hundar. Om det är tillåtet eller inte vet jag inte.

jag har också testat det:) Funkar hur bra som helst :)

Något som ska vara riktigt bra är galltvål! Ja, det är lika äckligt som det låter - gjort av kogalla tror jag. Har hört att det ska vara super på skimmlar. Själv använder jag det när jag tvättar mina vita ridbyxor. Tävlade ute i regn en helg och min bruna sadel färgade av sig. Ingenting funkade på de fläckarna utom galltvålen! Självklart tvättade jag dem en gång till efter för att få bort själva gallan som jag tyckte var lite äcklig....;)

Jag använder också Yes! på min skimmel, inte på hela hästen, utan på fläckar och ben bara.
Det är nog inte uttorkande, eftersom det är ett handdiskmedel, men det löser fett väldigt bra och tar då bort fettlagret i pälsen.

Grillkol är bra

JO faktiskt!
Gnugga en bit träkol mot fläcken och bosta sen! Fungerar alldeles utmärkt! Och jag lovar, det BLIR INTE svart efteråt!
En kompis till mig dristade sig att testa detta första gången på en tävlingsplats, med hjärtat i halsgropen - det blev jättefint!
Billigt dessutom!
Och miljövänligt!
Och man kan göra det även på vintern eftersom inget vatten behövs! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag har tidigare alltid bara ryktat och haft på pälsglans då och då, eller kört den hederliga vattenduschen om fläckarna varit riktigt...
Svar
4
· Visningar
2 448
Senast: Sundbro
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 097
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka