Bästa vitlökspreparatet

Jag köper dom på solvalla, kan säkert tas in på beställning. Nu är de fler än jag som gör sådana inköp, så därför finns de i lager som oftast.
 
Jag ger vitlök(året runt) till min häst för att hålla alla sorters sommarohyra borta (hästen är allergisk mot ALLA myggmedel/flugmedel mm som finns att köpa) så vitlök i maten och ett egentillverkat myggmedel är mina alternativ.
Jag har testat de flesta vitlöks preparat på marknaden och det finns 2 som funkat(på min häst). Det första är vitlöksgranulat(från h**ks) och det som funkat bäst är vanlig färskpressad vitlök(1-2 klyftor/dag i kvälls maten). Granulatet kostar 79kr/600g har för mig att det räckte typ 1 månad eller nått sånt. Vanlig färsk vitlök betalar jag 10kr för 3st och dom räcker ca7-10dagar/vitlök(beroende på hur många klyftor det är).
 
Jag hackar den i bitar, men det går säkert alldeles utmärkt med en vitlökspress också.
 
Hej
Jag ger torkad skivad vitlök, kommer ifrån KÅ Trading så jag vet inte vad det är för märke på det.
Köper 5 kg och den kostar 398 kr.
M vH Mannis
 
Så illa som de luktar ur munnen dagen efter en vitlöksdos avskräcker nog det mesta ;). Verkar otroligt att det skulle ta hela 3 månader innan det kommer ut i porerna.
 
Jag tycker att man får bästa effekten av vitlöken om man ger en ganska liten dos(1-2klyftor) året runt, jag har även testat att bara ge vår och sommar men jag tycker inte att det funkar lika bra om man nu inte ger hästan typ 3-4klyftor/dag och så stor dos tycker jag verkar lite väl mycket för deras magar. Om man ger det året runt slipper också hästens mage "vänja" sig vid nya saker flera gånger under vår- sommarhalvåret(vitlök-bete-stallfodret-utan vitlök i maten).
 
Ja jag ska börja ge det året om. det innehåller ju ändå så mycket nyttigheter så varflr inte ge det året om :idea:
 
Jag har ingen efterenhet utav annan vitlök än färsk. Så där är jag inte till någon hjälp.
Själv ger jag min häst 1 klyfta pressad vitlök om dagen och det tycker jag funkar alldeles utmärkt.
 
Nu har jag handlat en liten hink med Biofarmabs Garlican. Jag tror att jag ska prova mig fram litegrann, tack så mycket för alla tips!
 
Svarar till alla i största allmänhet:

Ni som ger vitlök, vad har ni sett för effekter? Är det någon som har haft hästar som har reagerat som det beskrevs i artikeln som Djurjouren länkade till? Ger ni året runt?
 
Jag ger vitlök året runt. Oftast 1klyfta/dag (beroende på klyfrans storlek, mycket små klyftor ger jag tex 2-3st).
Jag ger det för att jag kan inte smörja på henne preparat mot insekter på sommaren pga allergi. Det jag har märkt av vitlöken är att min häst har mycket mindre bett(av myggor, knott mm) än de andra hästarna och mycket sällan fästingar (förra sommaren hadde hon inga fästingar alls men de andra hästarna hadde flera st). Hon har aldrig varit förkyld, men det kan ju bara vara så att hon är en frisk häst...

Jag har aldrig märk nå negativt av vitlöken kanske beror det på att jag ger en så låg dos... inte vet jag...
jo, på den tiden då jag bara gav det på våren och sommaren fick jag negativa effekter (gav 3-4 klyftor/dag)då blev hon väldigt gasig i magen och ibland var hon lös i magen(blev bättre när jag gjorde uppehåll med vitlöken).
 
Jag har inte upplevt något negativt med vitlök men har inte heller gett det året runt utan endast i kortare kurer.

Jag ger i huvudsak vitlök för dess slemlösande funktion (hosthäst) och det har visat sig fungera väldigt bra, hästens hosta lugnar ner sig avsevärt efter bara en kortare kur.
 
Synd att artikeln var på engelska.
Hade också velat läsa. :)

Ingen som kan/orkar ge en snabb resume av vad som stod i artikeln?


/SessCa som inte kan läsa Engelska
 
Nåja, jag kan läsa engelska med förstår mig inte på veterinärmedicin, så det här blir som när en blind leder en döv!

I all korthet (hoppas nu att det här blir rätt! :crazy:) så skriver hon att lök och vitlök kan göra så att mängden röda blodkroppar sjunker hos hästen och den kan alltså drabbas av anemi. I det försök som hon beskriver så gav man hästar 1/2 kg lökblast(?) i tre dagar, dag fyra fick de 2 kg. Dag 8 hade mängden röda blodkroppar sjunkit med 23 %. Man fortsatte att ge löken till dag 11 då hästen hade farligt låg mängd röda blodkroppar (det hade då sjunkit med 60 %).

Det har hittills inte gjorts några försök med vitlök (men lök och vitlök tillhör visst samma familj) eller på mindre doser över längre tid. Författaren tror inte att små doser blir livshotande, men att de kan påverka hästens motsåndskraft mot sjukdomar negativt, samt sänka prestationsförmågan.

Om det är någon som har förstått artikeln annorlunda, så kann ni väl rätta mig!
 
Det är precis det som drabbar hundar som äter lök. Anemi, dvs. blodbrist. För hundar är alltså lök "giftigt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 057
Senast: linnsan
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
661
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
15 637
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 853
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp