Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Det är svårt med lösningar när man är inackorderad. Hade gärna också fodrat så ofta.
Får ge det silage som ingår. Om hästen fortsätter må dåligt på det så får jag leta ny stallplats som har foder som passar oss.

Tror de flesta preparaten innehåller en liten mängd socker tyvärr. Därför jag vill ge det bästa. Så det är värt sockermängden.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Boj
Googla my best horse.
Jag har anvant det till min hast och jag vet att de har kunder I Skandinavien.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Tack för tipset!
Jag ska kontakta Tullverket imorgon och kolla om det finns några restriktioner mot import, och finns det inte det så ska jag beställa. Bums!
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Ingen tull om varuvärdet är under 1500 SEK. Moms 12 %.
Men - för att vara på den säkra sidan kontaktade jag Läkemedelsverket, eftersom det kan vara så att Hyaluron klassas som läkemedel. Jag mailade dem igår förmiddag, men har ännu inte fått något svar.
Återkommer!
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Nope, anses inte som läkemedel.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

kl

För de som undrade köper jag HA-pulver via purebulk.com.
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Nope, anses inte som läkemedel.

Ja, det beskedet har jag fått från Läkemedelsverket.
Hyaluronsyra som är avsett att injiceras räknas dock som läkemedel.

Jag läste någonstans att import av foder och fodertillskotttillskott till djur alltid kräver tillstånd. Vet du - eller någon annan - var man isf ansöker om sådant tillstånd? Eller, för den delen, kollar om det krävs tillstånd när man är privatimportör...
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Tack, jag visste att jag läst det nånstans.
Men det är ju inte foder, utan fodertillskott.

Jag tar kontakt med Jordbruksverket!
 
Sv: Bästa mot ledproblem av Equitop Gonex och Chondrogen?

Equitop Gonex verkar i princip vara glukosamin plus en massa utfyllnad. CHONDROGEN 100 PRO innehåller hyaluronsyra, kondroitinsulfat, glukosaminsulfat och mangansulfat.

Hyaluronsyra, kondroitinsulfat och glukosaminsulfat har i vissa studier visat sig ge en viss lindrande effekt hos människor med ledbesvär. Antalet studier på hästar är begränsad men dessa preparat kan ha viss effekt i vissa situationer.

Det går inte att säga vilken av dessa tre produkter (hyaluronsyra, kondroitinsulfat, glukosaminsulfat) som ger bäst effekt. Olika studier ger olika resultat och vad som fungerar på en häst kanske inte fungerar på en annan häst eftersom ledproblem kan ha olika orsaker. Det man brukar mäta i studier är eventuell smärtlindring och ledspringans storlek. En minskad ledspringa minskar rörligheten och leder till förvärrad artros.

Eftersom hästar kan reagera olika på olika preparat är det vanligt att tillverkare har alla tre substanserna i sina ledprodukter (som i fallet med Chondrogen).

För att man ska få någon positiv effekt så måste man ge en verksam dos. Följande doser rekommenderas för normalstor häst (500 kg):

Glukosaminsulfat = 7,5 – 10 g/dag

Kondroitinsulfat = 1,8 – 2,5 g/dag

Hyaluronsyra = 100 – 300 mg/dag

1 skopa av Chondrogen innehåller:

Glukosaminsulfat = 5 g

Kondroitinsulfat = 5 g

Hyaluronsyra = 100 mg

Mängden glukosaminsulfat och hyaluronsyra i produkten är i minsta laget medan mängden kondroitinsulfat är OK. Nu rekommenderar man dubbla dosen i början så denna produkt borde vara rätt OK.

Problemet med produkten är priset. Man kan köpa dessa substanser mycket billigare på annat håll. Man får då rena produkter utan “smaktillsats, brunt socker, melass, silicon dioxid, och sukros”. Hyaluronsyra i pulverform tas dessutom upp dåligt av hästen. För bästa effekt bör man ge hyaluronsyra i gelform vilken man lätt kan tillverka själv.

Gammalt inlägg, men vet du ännu något bra ställe att köpa substanserna billigare och ändå bra?
 
Gav min gammelman Flexijoint och Nyponskal.
Flexijoint från England, billigare där än i Sverige. Nyponskal från Borgeby kryddgård
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 777
Senast: supercassie
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 178
Senast: Madick
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 765
Senast: Elina8
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 936
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp